SKARPT BLIKK: Alice Coldefy (t.h.) var en del av elitestyrken som lette etter kroppsdeler og personlige eiendeler på krasjestedet. Hun fant den andre svarte boksen ved en tilfeldighet.

SKARPT BLIKK: Alice Coldefy (t.h.) var en del av elitestyrken som lette etter kroppsdeler og personlige eiendeler på krasjestedet. Hun fant den andre svarte boksen ved en tilfeldighet. Foto: AFP,

Alice lette etter klær – gjorde det avgjørende Germanwings-funnet

Elitegruppens eneste kvinne fant ferdskriveren allerede
første dagen hun lette.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Samme dag som Germanswings' flight 4U9525 styrtet i De franske alpene i Provence sør i Frankrike, ble det franske elitefjellpolitiet (PGHM) satt inn i søkearbeidet etter flytragedien. Den 43 personer store gruppen skulle lete etter kroppsdeler til identifisering av de omkomne – og de to svarte boksene fra flyet.

DØDSPILOTEN: Andreas Lubitz. Foto:AFP,

Den første svarte boksen – taleregistratoren fra cockpiten – ble funnet allerede 24. mars, samme dag som flyet styrtet. Den var skadet, men avslørte at annenpiloten Andreas Lubitz var bevisst og pustet rolig mens flyet styrtet. På opptakene kunne man også høre at kapteinen Patrick Sondheimer desperat prøvde å komme seg inn i cockpiten igjen etter å ha blitt låst ute.

SPESIAL: Dette er ofrene fra dødsflyet

Selv om etterforskerne etter analyser at taleregistratoren slo fast at Lubitz mest sannsynlig hadde krasjet flyet med vilje, kunne man ikke vite med sikkerhet hva som hadde skjedd før man også fikk tilgang til ferdskriveren, som viser alle flyets bevegelser i luften. Men ferdskriveren var langt vanskeligere å finne.

PGHM lette i ni dager etter den andre svarte boksen – uten hell. Til slutt var det styrkens eneste kvinnelige medlem som fant boksen – på sin første dag på jobb i de franske alper.

– Jeg konsentrerte meg egentlig om å finne klær og personlige eiendeler. Vi prøvde å komme oss til et område hvor vi tidligere ikke hadde lett for å finne så mange klær som mulig. Det var mens jeg lette etter klær at jeg fant boksen, sier Alice Coldefy til AFP.

Hun sier at alle var svært fornøyde etter det avgjørende funnet, som ble gjort skjærtorsdag.

– Alle var glade. Det var en lettelse – en lettelse for alle dem som hadde jobbet der i halvannen uke uten å finne den, sier 32-åringen.

BAKGRUNN: Alt om Germanwings-styrten her

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Hun sier at boksen hadde blitt helt svart av flammene som oppsto da flyet traff bakken og eksploderte, og at den derfor lignet veldig på en stein og var svært vanskelig å få øye på.

– Vi hadde med bilder av den svarte boksen tatt fra ulike vinkler. Da vi fant boksen, tok vi frem bildene og kunne etter hvert slå fast at vi hadde funnet det vi lette etter, sier hun til AFP.

FUNNET: Her er ferdskriveren letemannskapene brukte ti dager på å finne. Foto:BEA,AFP

Funnet av ferdskriveren ble også avgjørende for å slå endelig fast at annenpiloten hadde styrtet flyet med vilje. Dataene viste at Lubitz økte flyets fart gjentatte ganger mens flyet styrtet mot bakken.

Coldefy sier til AFP at letearbeidet var svært krevende, selv for erfarne fjellklatrere som henne selv.

– Det vanskeligste var alt støvet vi hele tiden sparket opp. Vi hadde masker på, men likevel var det vanskelig å puste. Vi måtte også sikre oss med tau på de bratteste stedene, sier hun.

32-åringen, som i 2012 var den første kvinnen som fikk være med i PGHM, får skryt fra gruppens leder Jean-Baptiste Estachy.

– Vi er veldig fornøyd med hennes innsats. Hun er en beskjeden person som ikke vil sette seg selv foran andre, sier Estachy til AFP.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GLAD: Alice Coldefy (med sekk), sier hun var lettet etter å ha funnet ferdskriveren. Foto:Pascal Guyot,Afp

Samme dag som ferdskriveren ble funnet, fortalte også tyske etterforskere at de hadde analysert Lubitz’ databruk i tiden før krasjen. Der kom det frem at annenpiloten, som tidligere hadde blitt behandlet for selvmordstanker, hadde googlet både selvmordsmetoder og cockpit-sikkerhet kort tid før krasjen. Ifølge Bild brukte han brukernavnet «Skydevil».

I løpet av etterforskningen har det også kommet frem at Lubitz egentlig skulle vært sykmeldt den dagen krasjet skjedde, men han hadde holdt sykdommen skjult for sin arbeidsgiver. I hjemmet hans fant man blant annet istykkerrevne sykmeldinger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder