AVANSERT: Skipet M/V Fugro Discovery skal lede an i det nye søket. Foto:Fugro,Afp

Starter opp igjen søndag: Gjør nytt søk etter MH370

Etterforskerne: Vi er forsiktige optimister

Søndag starter en ny fase i søket etter mysterieflyet MH370. Nå skal havbunnen finkjemmes.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Etter at det nesten ikke har vært søkt på fire måneder, trappes letingen etter Malaysia Airlines Boeing 777-maskin kraftig opp fra og med søndag:

Vrakdeler av flyet, som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars i år, kan befinne seg på havbunnen om lag 1770 kilometer vest for Australia.

Alle de 239 menneskene om bord er antatt omkommet, i det som beskrives som et av de største mysteriene i luftfartens historie. Det siste livstegnet malaysiske flygeledere fikk fra cockpiten på flyet var «Ok, god natt.»

Enormt søkeområde

I flere måneder har havbunnen blitt kartlagt, slik at det nye søket kan bli mest mulig effektivt. Det er et enormt område på nærmere 60.000 kvadratkilometer som nå er blitt kartlagt, melder CBS.

SØKEOMRÅDET: The Australian Transport Safety Bureau offentliggjorde dette kartet forrige uke. Foto:,AP

Det er i dette området etterforskerne tror at MH370 gikk tom for drivstoff og styrtet i havet, en teori som støtter seg på analyser av signalene mellom flyet og en satellitt.

-Vi er forsiktige optimister; forsiktige fordi det er mye teknisk utstyr som skal virke, optimister fordi vi tror på at analysen vår er riktig. Men det er et svært stort område vi nå skal undersøke, sier Martin Dolan, som er leder for det australske transportsikkerhetsbyrået til CBS.

INTERAKTIV VG-GRAFIKK:Flymysteriene som rystet en hel verden

Helt siden mai har to forskningsskip drevet en nitid kartlegging av det aktuelle havområdet, med sonar. Slik har de kunnet lage tredimensjonale kart over havbunnen. Dette området var tidligere ikke særlig godt kartlagt, og etterforskerne håper de nye kartene skal gjøre det mulig å drive et effektivt søk på havbunnen. Havbunnen skal være full av dype sprekker og vulkaner, som utgjør en stor risiko for søkeutstyret som vil bli tauet av skipene på overflaten, og som bare vil være om lag 100 meter over havbunnen.

Sender data

Selve søkeutstyret består av et ubemannet undervannsfartøy som altså taues fra skipene på overflaten. Disse dras sakte over havbunnen med kabler som er over ni kilometer lange. Undervannsfartøyene sender data fortløpende til overflaten, og dersom disse viser noe interessant, blir fartøyene hevet til overflaten der det vil bli festet kamerautstyr til dem.

TREDIMENSJONALT: Slik ser de nye kartene over havbunnen der man antar at restene etter MH370 kan befinne seg, ut. Foto:Geoscience Australia,Afp

Undervannsfartøyene er også utstyrt med sensorer som kan oppdage flybensin i vannet.

Tre skip skal delta i søket, hver med et mannskap på mellom 25 og 35 personer. Australia og Malaysia betaler for søket, med om lag 60 millioner dollar hver.

– Vi gjør dette fordi familiene til de 239 som var om bord fortjener å få et svar på hva som har skjedd. Vi skal gjøre alt vi kan for å gi dem det, men vi kan ikke garantere at søket vil være suksessfullt, sier Martin Dolan.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder