Hovedinnhold

Egyptisk journalist trekker seg i propaganda-protest

KAIRO/OSLO (VG Nett) Den erfarne TV-journalisten Shahira Amin vil ikke lenger være en del av statens propagandaapparat. Hun har nå i stedet sluttet seg til demonstrantene.

Denne saken handler om:

Tips oss


VG Nett følger opprøret i Egypt.


  • Utviklingen i Egypt de siste dagene

    Torsdag: Mohamed ElBaradei kommer til Egypt for å støtte opposisjonen.
    Fredag: Myndighetene stenger mobilnettet og internettforbindelsen over det meste av landet Tusenvis av demonstranter i sammenstøt med politiet i flere byer. Det meldes at ElBaradei er satt i husarrest.
    Fredag kveld: Det innføres portforbud i Kairo, Alexandria og Suez fra 18-07. Senere utvides det til å gjelde alle byer, og militære styrker utplasseres.
    Lørdag ettermiddag: Mubarak sparker hele regjeringen. Ahmed Shafiq utnevnes til ny statsminister. Omar Suleiman blir første visepresident under Mubarak.
    Søndag: President Hosni Mubarak forsøker å dempe gemyttene i Egypt ved å love politiske reformer og nye arbeidsplasser. Det hjelper lite, og demonstrasjonen holder frem. Samtidig blir jagerfly sendt over byen i lav høyde.
    Mandag morgen: De militære setter opp blokkader i byen. Stemningen er spent, men relativt rolig.
    Tirsdag: Mubarak annonserer at han ikke stiller til nyvalg. Demonstrantene reagerer med sinne, og lover å fortsette kampen
    Onsdag: Mubarak-tilhengere stormer Tahrir-torget. Hele dagen pågår det kamper i sentrum av Kairo. Hundrevis av mennesker blir skadet.
    Torsdag: Sentrum av Kairo er lovløst. Væpnede gjenger setter opp veisperringer. Politiet og hæren er ikke å se.
    KILDE: NTB

- Jeg har valgt å forlate Nile TV, fordi jeg ikke lenger vil være med på å servere folk løgner.

Det sa Shahira Amin i et intervju med TV-kanalen Al Jazeera English torsdag ettermiddag. Hun stod da midt på Tahrir-plassen, sammen med demonstrantene som ønsker å fjerne regimet og president Hosni Mubarak, og lot seg intervjue via telefon.

VGTV: Se direkte fra Kairo 

- Jeg skal være her sammen med folket nå. Det føles godt. Jeg er ikke redd. Det som skjer får skje, sa Amin.

I morgentimene kunne VGs team i byen høre eksplosjoner fra plassen. Senere har det blitt rapportert om blant annet skyting i luften samtidig som demokratidemonstrantene presser regimetilhengerne tilbake.

ALT OM EGYPT 

Skal ha blitt truet

Hun forklarte at hun siden 1989 har jobbet for Nile TV, men hevder at hun til tross for gjentatte trusler fra ledelsen i kanalen alltid har formidlet sannheten, selv rundt saker som er tabu på egyptisk TV.

- Folk har truet og sagt at det er siste gang jeg gjør det. At elles kan jeg forsvinne fra jordens overflate. Andre ganger har jeg blitt forfremmet uten grunn, fordi de har trodd at det skulle få meg til å slutte.

Slik havnet hun til slutt som nestsjef i TV-kanalen. I dag fikk hun derimot nok.

- Nile TV viser bare bilder av Mubaraks tilhengere, og sier det er slik det er i gatene, og at disse står for det flertallet mener. Jeg er lei av å være en del av statens propaganda, sier Amin, som også i flere år har bistått CNNs «Inside Africa» med stoff fra Egypt.

Frigjort og lettet

Den erfarne journalisten forteller at mange egyptere ikke har hatt noe alternativ til propagandaen servert av statlig TV.

- Al Jazeera er tatt av luften her. Vi har vært flere dager uten internett. Derfor har mange bare fått informasjon fra egyptisk TV, men nå tror jeg de begynner å forstå at dette er propaganda.

Selv sier hun at avgjørelsen om å slutte føles helt rett.

- Jeg føler meg frigjort og lettet nå.

Media angrepet

Også internasjonale medier har fått merke Egypts forsøk på sensur og propaganda. I går meldte en rekke medieorganisasjoner om at de var blitt angrepet og fratatt utstyr. Også en av VG Netts journalister i Kairo ble banket opp.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STATSKANAL: Nile TV er drevet av den egyptiske staten. Her vist via en direktefeed på CNNs nettsider. Foto: Faksimilie: CNN/Nile TV
STATSKANAL: Nile TV er drevet av den egyptiske staten. Her vist via en direktefeed på CNNs nettsider. Foto: Faksimilie: CNN/Nile TV

I flere dager har allerede Al Jazeera blitt forsøkt kneblet. Både ved at kanalen er tatt av lufta i Egypt, men også ved at deres journalister har blitt oppsøkt og fratatt kameraer, telefoner og lignende.

I dag melder TV 2 at også de er offer for sensur. På Twitter skriver fotograf Frode Hoff «Fratatt kameraet mitt, inne på hotellet i #Kairo! Sensurering over en lav sko». Også et annet TV 2-team fikk føle den spente situasjonen på kroppen. Først ble de ranet av mobben, før de ble anholdt av militære. Etter hvert ble de likevel sluppet fri.

..

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks