Her blir kometen slukt av solen

Ødegaard: - Gå ut og følg stjerneskuddsvermen i kveld

(VG Nett) I dag har det vært stor dramatikk i kosmos: En enorm komet ble slukt av solen.

- Aldri har vi sett det så fint som dette. Det har skjedd mange ganger tidligere, men stort sett er kometene veldig små. Denne var stor og hadde en hale som var flere millioner kilometer lang, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard til VG Nett.

Dramatikken i kosmos fant sted ved 16.40-tiden søndag ettermiddag. Hendelsen ble fanget på film av teleskopet SOHO. I filmen er selve solen dekket av en skive slik at kameraet ikke skal bli blendet.

VGTV:Se kometen bli slukt av solen

- Råtten snøball

Kometen tilhørte den såkalte Kreutz-familien - kometer som er fragmenter av en gigantkomet som gikk i oppløsning for minst 2000 år siden

- Solens tyngdekrefter trekker kometen inn mot solen, men det er retningen som avgjør om den treffer solen eller ikke. Kometen er som en råtten snøball, og inneholder stein, støv, frosne gasser, is og snø. Alt dette fordampet lenge før den traff solen, sier Ødegaard.

Hvor stor selve kometen var, har ikke Ødegaard rukket å regne ute ennå.

ENTUSIASTISK ASTROFYSIKER: Knut Jørgen Røed Ødegaard. Foto: Simen Grytøyr

- Når man vet at det er plass til 110 jordkloder på solens overflate, så får man et visst inntrykk av størrelsen.

Naturens fyrverkeri

I kveld varsler Ødegaard at det blir mer dramatikk i kosmos. Er du heldig, kan du se opptil 100 stjerneskudd i timen rundt klokken 20.00 når stjerneskuddsvermen Kvadrantidene byr på fyrverkeri fra naturens side.

- Ta en tur ut, gjerne til et mørkt sted, og kikk høyt opp mot himmelen. Dette blir den siste stjerneskuddsvermen før august. Det eneste minuset er det sterke måneskinnet som gjør det litt vanskeligere å se de minste stjerneskuddene, sier Ødegaard.

DRAMATIKK: Kometen kommer inn som en lys strek nede til venstre for solen som er dekket til med en skive for at kameraet ikke skal bli blendet av lyset. Foto: SOHO/ESA/NASA