Hovedinnhold

Norsk fregatt klar for piratjakt

«Fridtjof Nansen» til kysten av Somalia

SJØRØVERE: Et sjeldent bilde av somaliske pirater i aksjon ble tatt i 2005 da denne båten sammen med en annen angrep det norskledede cruiseskipet «Seabourn Spirit» 160 kilometer utenfor kysten av Somalia. Cruiseskipet greide å stikke av uten skader på mannskap eller passasjerer. Foto: AP
SJØRØVERE: Et sjeldent bilde av somaliske pirater i aksjon ble tatt i 2005 da denne båten sammen med en annen angrep det norskledede cruiseskipet «Seabourn Spirit» 160 kilometer utenfor kysten av Somalia. Cruiseskipet greide å stikke av uten skader på mannskap eller passasjerer. Foto: AP
Norges nye supervåpen på havet, fregatten «Fridtjof Nansen», vil trolig bli satt inn i kampen mot sjørøverne som herjer utenfor kysten av Somalia.

Denne saken handler om:

Allerede til våren kan F-310 «Fridtjof Nansen» være i posisjon i Aden-bukta øst for utløpet av Rødehavet. Der skal den bidra i den internasjonale marinestyrken som beskytter sivile handelsskip mot stadig mer brutale angrep fra somaliske pirater.

- Ja, det stemmer at den første av våre nye fregatter er tiltenkt en slik oppgave, bekrefter både forsvarssjef Sverre Diesen og generalinspektøren for sjøforsvaret, Haakon Bruun-Hanssen, overfor VG.

- Men det forutsetter en politisk beslutning av våre myndigheter, og at oppdraget har et klart FN-mandat, understreker de.

Politiske drøftinger

Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet er noe mer tilbakeholden:

SUPERVÅPEN: KNM «Fridtjof Nansen» på vei inn Oslofjorden i 2006. Nå kan den nye fregatten bli satt inn mot pirater som truer skipsfarten i farvann utenfor Afrikas østkyst. Foto: Scanpix
SUPERVÅPEN: KNM «Fridtjof Nansen» på vei inn Oslofjorden i 2006. Nå kan den nye fregatten bli satt inn mot pirater som truer skipsfarten i farvann utenfor Afrikas østkyst. Foto: Scanpix

- Det stemmer for så vidt at vi har snakket om mulighetene for en norsk tilstedeværelse i området. Men det behøver ikke nødvendigvis være i Aden-bukta. Det kan også bli i en mer kystnær operasjon under ren FN-ledelse, sier statssekretæren.

VG er likevel kjent med at Forsvaret har en klar holdning i denne saken: Norge bør være med i en internasjonal styrke utenfor kysten av Somalia av flere grunner:

Norge har en av verdens største handelsflåter, og norske skip er like utsatt for sjørøverier som andre nasjoner. Flere norske skip er blitt angrepet og forsøkt kapret i disse havområdene.

Norge har internasjonale forpliktelser. Flåtestyrken «Task Force 150» som opererer utenfor Somalia i dag, er internasjonal, med deltagere fra blant annet USA, England, Frankrike, Nederland, Danmark og Tyskland.

Gjennom en sjøbasert oppgave i farvannene utenfor Somalia har Norge en mulighet til å fordele oppgavene mellom forsvarsgrenene, fra land- og luftstyrker i Afghanistan til bekjempelse av alvorlig, internasjonal kriminalitet til havs. I tillegg vil besetningen på de nye fregattene av Nansen-klassen kunne få uvurderlig kompetanse, og fartøyene vil bli satt på effektive prøver.

KAMPKLAR: Kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen er ny generalinspektør i Forsvaret. Foto: Harald Henden
KAMPKLAR: Kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen er ny generalinspektør i Forsvaret. Foto: Harald Henden

En rekke av de fartøyene som er blitt kapret av somaliske pirater, har seilt under FN-flagg med nødhjelp. FN er derfor selv svært interessert i en sikring av farvannet i området rundt Somalia.

- Bygget for innsats

- Sjøforsvaret har med bekymring registrert den sterkt økende piratvirksomheten. Vi har selvfølgelig sett på muligheten for å delta sammen med våre allierte i kampen mot sjørøverne, sier kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen.

- Vi har nå formelt overtatt to av de nye fregattene, og er godt i gang med øvinger, både av mannskap, og i samkjøring med andre. Og i motsetning til hva som var tilfellet med våre gamle fregatter, er de nye fregattene bygget for innsats under alle forhold og i alle klimasoner over hele verden.

Gode nyheter

- Nå får vi bare håpe at politiske myndigheter følger opp, sier direktør Arild Wegener i Norges Rederiforbund.

I 2007 ble 263 skip angrepet av sjørøvere over hele verden, en økning fra 239 året før. Verst er det i Malakkastredet, utenfor kysten av Nigeria og i farvannene rundt Somalia.

I dag ligger det minst 11 kaprede fartøyer i Somalia, med en verdi av skip og last på flere milliarder kroner. Og mellom 80 og 130 skipsmannskaper sitter fanget i påvente av at skipets eiere skal utbetale løsepenger.

- Alle kan bli rammet, sier direktør Arild Wegener.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks