Hovedinnhold

Norske soldater kjørte på veibombe

Forsvaret: En opplevelse man helst vil være foruten
Taliban: Vi sto bak veibomben

ILDDÅPEN: Etter det VG Nett kjenner til, er det første gang en norsk Dingo har blitt rammet av veibomber i Afghanistan. Arkivfoto: FORSVARET
ILDDÅPEN: Etter det VG Nett kjenner til, er det første gang en norsk Dingo har blitt rammet av veibomber i Afghanistan. Arkivfoto: FORSVARET
(VG Nett) De fire norske soldatene slapp fra det med skrekken da kjøretøyet deres kjørte på en veibombe lørdag morgen.

Denne saken handler om:

Dingo II

  • Maksvekt: 12,5 tonn
  • Nyttelast: 1,6 tonn
  • Kan transporteres i transporsflyene C130, C160 og C17
  • Lengde: 6,8 meter
  • Antall plasser: 5 (normalt 8)
  • Våpen: Konsberg-produsert kaliber12,7 fjernstyrt våpentårn
  • Norsk standardkonfigurert sambandsuttstyr
  • Pris: 9 millioner kroner per stykk
  • Antall: Forsvaret har foreløpig bestilt 20 kjøretøyer
  • KILDE: FORSVARETS LOGISTIKKORGANISASJON (FLO)


  • Dette er veibomber
    IED står for Improvised Explosive Device (improvisert bombe).
    I Afghanistan er de ofte laget av granater eller miner, koblet til en fjernutløser eller trykkplate som gjør at den går av når den registrerer tyngden av et kjøretøy.

Soldatene var ute på et rutineoppdrag da de kjørte på bomben, ifølge Forsvaret.

- Det var både afghanske og norske biler på veien, men det var den norske gruppen som ble rammet av bomben, sier Oberstløytnant John Espen Lien til VG Nett.

Soldatene var på et oppdrag i Dowlatabad, om lag syv mil nord for Meymaneh, da ladningen gikk av.

- Vi har ikke helt oversikt over hvor kraftig bomben var, men ingen skal være fysisk skadd. Kjøretøyet var av typen Dingo, som ble ødelagt av bomben. Soldatene er nå på vei tilbake til basen for rutinemessig legesjekk, sier han.

Da Forsvaret tok i bruk de tyskproduserte Dingo-kjøretøyene i Afghanistan i 2010, var det til heftige protester fra enkelte av soldatene. 

Kritikken gikk blant annet ut på at kjøretøyet ikke var godt nok beskyttet mot nettopp veibomber.

Den gangen svarte Forsvaret at det ikke var mulig å pansre seg bort fra veibombefaren, og sto fast på at Dingo var det beste alternativet.

Etter det VG Nett kjenner til, er angrepet i Dowlatabad den første gangen en norsk Dingo kjører på veibomber i Afghanistan.

- Vi er selvfølgelig glad for at ingen er fysisk skadet, og dette er et bevis på at Dingoen beskytter og redder liv, sier han.

Bilen ble totalvraket av bomben.

- Bilen var ikke kjørbar og dermed måtte de norske soldatene eskorteres tilbake til leiren med et annet kjøretøy. De afghanske soldatene fortsatte oppdraget, sier Lien.

BILDESPESIAL: Se den norske dingoen i feltet i Afghanistan

- Dette er selvfølgelig en opplevelse alle helst vil være foruten, og soldatene vil bearbeide hendelsen sammen med både medsoldater og forsvaret i leiren, sier han.

- Vi sto bak veibomben

Like etter angrepet la afghansk Taliban ut en melding om veibomben på en av sine nettsider. Der hevder de at mujahedin-krigere fra Det islamske emiratet, Talibans navn på Afghanistan, sto bak.

- Krigerne sprengte et pansret ISAF-kjøretøy med en veibombe i Dowlatabad-distriktet i Faryab, skriver opprørsgruppen.

Propagandakrigen mellom Taliban og de internasjonale styrkene i Afghanistan blir stadig tøffere. Forsvaret nekter å gi ut bilder av den pansrede dingoen som ble ødelagt av veibomben. Og mens Frsvaret hevder at ingen av de fire norske soldatene ble skadet, er versjonen fra Taliban en helt annen:

- Alle de fem okkupantene i bilen ble drept eller skadet, hevder Taliban.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks