Hovedinnhold

- Det var et stort hull gjennom vingen

(VG Nett) Svenske Stefan (44) var om bord i Airbusen som mistet deler av en flymotor over Indonesia.

Denne saken handler om:

Vet du noe? Tips oss!

- Først trodde jeg det var noe som hadde eksplodert inne i kabinen, sier svensken til Aftonbladet.

Stefan, som filmet den ødelagte vingen på Airbusen mens flyet var i luften, ønsker ikke å stå frem med fullt navn.

VGTV: Se hullet i vingen her 

Han var om bord i en Airbus A380, verdens største passasjerfly, som var på vei fra Singapore til Sydney, da det mistet deler av flykroppen etter det som beskrives som en eksplosjon i den ene av flyets fire flymotorer.

- Det smalt - et skikkelig kjempesmell! Lyset og tv-skjermene på venstre side av kabinen sluknet, sier Stefan som ikke kunne tro det han så da han tittet ut av vinduet.

ØDELAGT: Den ene motoren på Airbusen skal ha eksplodert i luften. Slik så den ut da flyet nødlandet i Singapore. Foto: AFP
ØDELAGT: Den ene motoren på Airbusen skal ha eksplodert i luften. Slik så den ut da flyet nødlandet i Singapore. Foto: AFP

- Cirka tre meter ut på den venstre vingen ser jeg et hull som går rett igjennom. Hullet er 30 ganger 5 centimeter stort, som om en bred kniv hadde skåret seg gjennom vingen. En stor bit av vingen henger og slenger.

- Alt er trygt

Over høytalerne fikk passasjerene følgende beskjed fra flypersonellet:

«Jeg beklager, men som dere sikkert er klar over så har vi et teknisk problem med motor nummer to. Vi har jobbet med problemet, og flyet er på det nåværende tidspunkt trygt. Vi må nå bli i luften en stund, mens vi dumper bensin og gjennomfører en del sikkerhetsrutiner. Som dere sikkert forstår, så kommer vi ikke til å fortsette mot Sydney nå, men ta en venstresving og fly tilbake til Singapore. Vi vil holde dere oppdatert, men på det nåværende tidspunkt er alt trygt. Vi kommer tilbake med mer informasjon om kort tid. Takk for deres tålmodighet.»

Det var 433 passasjerer og 26 ansatte om bord i Airbusen. Stefan forteller at passasjerene ble svært urolige etter eksplosjonen, men at man likevel klarte å beholde en viss form for ro i kabinen.

- De fleste kjente nok et kraftig ubehag, og alle så jo ikke hullet i vingen. Vi som satt nærmest så det, men sa ikke noe om det slik at panikken ikke skulle spres om bord, sier Stefan.

VGTV: Her nødlander flyet 

FLYDELER: Indonesisk politi plukker opp delene fra Airbussen. Foto: AFP
FLYDELER: Indonesisk politi plukker opp delene fra Airbussen. Foto: AFP

Tilbudt krisehjelp

Flyet ble tvunget til å nødlande i Singapore.

- Vi måtte sirkle og slippe ut bensin før vi kunne lande. Da vi landet så vi at det manglet to kvadratmeter med plater på bakdelen av motoren, sier Stefan.

Svensken befinner seg nå på flyplassen i Singapore.

- Alle som reiste med flyet har samlet seg ved en gate og blir tilbudt krisehåndtering. De som vil kan reise videre.

Selv planlegger Stefan å reise videre så snart som mulig.

- Jeg reiser videre. Det kunne gått mye verre enn det gjorde. Jeg er i et lite sjokk, men det er alt. Jeg har fløyet mye så jeg er ikke redd, forteller svensken.

Gransker ulykken

Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent. Flyselskapet opplyser at nødlandingen skyldes en motorfeil.

- Det var et problem med motor nummer to, som ble stengt av. Flyet landet deretter trygt, sier Qantas-talskvinne Olivia Wirth.

Spesialister undersøker nå flyet for å komme til bunns i motorproblemene.

- Vi ser på det nå. Dette er åpenbart veldig viktig for oss, men det viktigste er at passasjerene og de ansatte er i sikkerhet, sier hun.

Qantas-direktør Alan Joyce opplyser til nyhetsbyrået Reuters at alle selskapets fly av typen A380 er satt på bakken. Selskapet har totalt seks fly av denne typen.

Settes ikke på bakken

Dubai-selskapet Emirates flyr 13 superjumboer over hele verden. De har ingen planer om å ta flyene ut av trafikk. Det samme sier Air France og Lufthansa.

- Vi kommer til å fly videre som normalt inntil videre. Vi jobber tett sammen med Qantas og motorprodusenten Rolls Royce, og vil få beskjed av dem med en gang dersom de finner ut at dette er et problem som gjelder alle A380-maskiner, sier kommunikasjonssjef Aage Dunhaupt i Lufthansa til VG Nett.

- I tillegg sjekker vi motorene på våre fly svært nøye. Det er veldig enkelt med de avanserte systemene som finnes på A380. Vi kan sitte på bakken i Frankfurt og se alt som skjer med motorene underveis på flyturen, sier Dunhaupt.

Flyselskapet har tre superjumboer i trafikk, får sin neste om to uker. I 2011 får de ytterligere fire fly av ulykkes-typen. Dunhaupt skal selv fly med en av Lufthansas superjumboer i kveld.

- Så passasjerer som skal fly Airbus A380 trenger ikke være nervøse?

- Nei, på ingen måte. Med all respekt for den alvorlige hendelsen som skjedde i morges, ulykker kan skje på alle fly. Men vi har et sterkt fokus på sikkerhet i Lufthansa, sier han

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Utenriks

Se neste 5 fra Utenriks