Hovedinnhold

Kronikk: Islam trenger en revolusjon

<p><b>BRANN I ISLAMS HUS:</b> – Det er nødvendig at muslimer erkjenner at problemet eksisterer og tar et oppgjør med de foreldede tradisjonene. Det må med andre ord gjøres om på den tradisjonelle praksis i islam, skriver Naser Khader. Bilde fra demonstrasjonene mot terroren i Frankrike sist uke. </p>

BRANN I ISLAMS HUS: – Det er nødvendig at muslimer erkjenner at problemet eksisterer og tar et oppgjør med de foreldede tradisjonene. Det må med andre ord gjøres om på den tradisjonelle praksis i islam, skriver Naser Khader. Bilde fra demonstrasjonene mot terroren i Frankrike sist uke. 

Foto: Kristofer Sandberg, VG
Å straffe folk med døden for å håne profeten Muhammed er uten tvil en del av islam, og viser at islam er en religion som trenger en revolusjon.

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200

Naser Khader, Senior Fellow ved tenketanken Hudson Institute i Washington. Tidligere dansk folketingsmedlem.

Attentatet mot Charlie Hebdo og de etterfølgende to gisseldramaene har rystet en hel verden. De nå avdøde gjerningsmennene erklærte at de var sendt av al-Qaida, som også har påtatt seg skylden for ugjerningene.

Religiøse

<p>Naser Khader.</p>

Naser Khader.

Vestlige ledere som David Cameron, Barack Obama og mange fremtredende muslimer har i etterkant uttalt at det som skjedde ikke har noe med islam å gjøre. Det er jeg totalt uenig i. Det er også islam.

Jeg forstår godt at dette blir sagt i et forsøk på å ta hensyn til verdens mange moderate muslimer, men gjerningsmennene så seg selv som muslimer, ropte islamske uttrykk og mente at det de gjorde var islamsk.

Det eksisterer et dogme innenfor religionsvitenskapen som sier at religioner er det de religiøse selv definerer og gjør. Man kan med andre ord ikke ta fra gjerningsmennene at de er muslimer.

Lederen av den såkalte Islamske Staten, Abu Bakr al-Baghdadi, er for eksempel utdannet teolog, og har undervist i teologi på universitetet. Og det virker direkte dumt når en ung muslim, født og oppvokst i Danmark, hevder at al-Baghdadi og jihadister ikke er muslimer. De er like mye muslimer som andre, og det er innlysende at den siste ukens terror har noe (mye) med islam å gjøre.

Tradisjon i islam

Det baserer jeg blant annet på den religiøse tradisjonen hvor man gjennom historien har straffet personer som har gjort sabb alsahaba og istikhza mot profeten. Sabb al-sahaba betyr å håne profetens venner og hans første etterfølgere. Stikhza nevnes i Koranen (36:30-32), og al-istikhza betyder at gjøre narr av, håne eller latterliggjøre.

En lærd muslim har gjort oss oppmerksom på at forhånelse av dem som muslimer kaller Allahs budbringere, har eksistert gjennom det meste av historien. Både Noah, Abraham, Moses og Jesus ble utsatt for latterliggjøring med mer, men i Koranen står det at de reagerte med tålmodighet og økt hengivenhet til Gud.

De bevarte med andre ord roen, hvilket fikk kritikken av dem til å prelle av. Koranen advarer mot å håne islam og profeten, men det er ikke beskrevet noen avgjort straff. Likevel har man tradisjonelt taksert denne forseelsen med en dødsdom – og det gjelder så vel muslimer som ikke-muslimer.

Der er altså en tradisjon i islamsk jus som straffer hån med døden. Så når noen påstår at det ikke har noe med islam at gjøre at slå i hjel den som håner religionen og profeten, er det ikke riktig. Det har det, og det er et stort problem. I stedet for at benekte dette, burde man kjempe for å endre denne praksisen.

Det er helt sikkert at en moderat muslim ikke kunne finne på at håndheve denne delen av den islamske tradisjonen, men slik verden er i dag, finnes det flere ekstremister end noensinne i moderne tid som er parate til å håndheve den voldelige delen av islam.

Råtne epler

Den amerikanske komikeren og ateisten Bill Maher diskuterte forleden ekstremisme i talkshowet sitt, med blant andre Salman Rushdie. Maher konstaterte at hvis en religion kan frembringe så mange råtne epler, ja, så må det være noe galt med fruktplantasjen. Det vil jeg gi ham rett i.

Martin Rhonheimer, professor ved det pavelige universitetet i Roma, sier at islam består både av sosiale og religiøse regler, og var krigersk helt fra begynnelsen av. Også det er sant.

Da noen fortalte al-Baghdadi at korsfestelse og halshugging var ikke-islamsk, svarte han uten å mukke at det står i kapittel fem, og det er nettopp dette det må gjøres noe med. De muslimske teologene må arbeide for at det som for eksempel står i kapittel fem ikke har virkning i dag. Halshugginger og korsfestelser hører ingen steder hjemme i den moderne verden.

Så vidt jeg vet er det ingen fremtredende teologer som til dags dato har sagt at denne passasjen hører til en bestemt historisk kontekst, og dermed er ugyldig i dag.

Det er nødvendig at muslimer erkjenner at problemet eksisterer og tar et oppgjør med de foreldede tradisjonene. Det må med andre ord gjøres om på den tradisjonelle praksis i islam. Det står det ingen steder at man ikke kan. Muslimer må konsentrere seg om at endre på aspektene i islam som ikke harmonerer med vår moderne verden, og de må ta kraftig avstand fra terrorangrepet.

Jeg har sett flere muslimer i Danmark demonstrere mer mot Israel end mot terrorangrepet i Frankrike, og det fører ikke til noe som helst. Den største kampen bør foregå i «islams hus», mellom mainstream-muslimer og islamister. Alle har plikt til å blande seg inn i denne diskusjonen, for islamistideologien er skadelig for muslimene selv.

Jo flere, jo større press

De er nødt til å ta dette oppgjøret, og bekjempe de råtne fruktene i deres egen plantasje. Det holder ikke at det kun er naboen og min gamle mor som står i oppgangen og sier dette til hverandre. Jo flere muslimer som sier at de ikke vil finne seg i terror, jo større press. Da vil teologene og de lærde tvinges på banen.

Det er disse som kan og bør ta et oppgjør med de voldelige passasjene i Koranen, for den trenger virkelig et serviceettersyn. Ved å ta klar avstand til dette sender man også et budskap til islamistene om at «vi er svært uenige med dere». På den måte melder man seg også på i kampen som utspiller seg i islams hus.

Som jeg skrev i min forrige bok, er islams problem i dag at det ikke er plass til kritikk. Det hersker for stor uforsonlighet, og islamistene har opphøyet profeten nærmest til Gud selv – og Koranen som urørbar. Det er dessuten altfor stor intoleranse overfor ikke-muslimer, og viljen er ikke fri, men bundet til Guds vilje.

Det er kun gjennom en revolusjon av islam vi kan komme radikaliseringen til livs. Hvis ikke den grunnleggende livsanskuelsen endres, vil utklekkingen av jihadister og terrorister vedvare – slike som rettferdiggjør sine handlinger i Guds navn.

--

Teksten sto først på trykk i danske Jyllands-Posten. Den publiseres med forfatterens samtykke.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger