Hovedinnhold

Kronikk: Å forsvare profeten med vold er et angrep på islams sjel

<p><b>ENHET:</b> En mann med skiltet «Jeg er Charlie» trykker hånden til en muslim som holder opp et skilt der det står «islam er mot terrorisme», i den  franske bye Le Mans i går.  – Vi muslimer må tenke selv. Vi må som individer kunne skille mellom rett og galt, ikke overlate de moralske spørsmålene til imamer og lærde, skriver Ali Chishti.<br/></p>

ENHET: En mann med skiltet «Jeg er Charlie» trykker hånden til en muslim som holder opp et skilt der det står «islam er mot terrorisme», i den  franske bye Le Mans i går.  – Vi muslimer må tenke selv. Vi må som individer kunne skille mellom rett og galt, ikke overlate de moralske spørsmålene til imamer og lærde, skriver Ali Chishti.

Foto: Jean-francois Monier, Afp
Terrorangrepet i Paris, nok et feigt angrep på sivile. På ytringsfriheten, på selve friheten selv. Døde kropper, enda mer blod forspilt i islams navn.

Delta i debatten?

Send ditt innlegg til debatt@vg.no

eller

SMS med kodeord sidet til 2200

Ali Chishti, samfunnsdebattant.

Det er dette som burde provosere muslimer – ikke karikaturtegninger og religionskritikk.

Det er ubeskrivelig skammelig at i det hele tatt er et problem for redaksjoner å trykke hva de vil, i frykt for aggressive reaksjoner. Er man uenig, så har man full mulighet til å ta til motmæle verbalt.

For få tar et oppgjør

<p>Ali Chishti.</p><p> </p>

Ali Chishti.

 

Man kan si at dette er ekstremister, at de er dyr som misbruker religionen. At de ikke representerer islam.

Men sannheten er at altfor få muslimer tar et oppgjør med de rådende tolkningene blant skriftlærde og deres følgere.

Tolkninger som legitimerer blodhevn for krenkelser av Profeten (fred være med ham), som ikke gir ytringsfrihet og religionsfrihet, som begrenser kvinners og minoriteters helt grunnleggende rettigheter. Hvorfor glemmer man at Profeten selv ble hånet og trakasert på det groveste mens han levde, men svarte ikke med vold. Hvorfor glemmer man at Koranen erklærer Profeten som en nåde for menneskeheten.

Elendig selvtillit 

I Pakistan er det helt vanlig blant imamer og lærde å predikere at Profetens «ære» må forsvares med vold, at de som sverter Profeten fortjener å dø. At de som forlater islam må lide den ultimate straff.

 Når skal vi innse at Profeten ikke trenger noen til å forsvare hans lære og minne med vold, det er nettopp slik oppførsel som svekker islams omdømme?

Muslimer hevder de elsker Profetens noble og ydmyke karaktér, men samtidig tåles ikke den minste kritikk. Det vitner om elendig selvtillit til egen religion, når brutalitet brukes for å forsvare islams sendebud kan man bare takke seg selv for at profeten blir fremstilt som barbarisk og blodtørst, og ikke et sendebud for et fredelig, rettferdig og stabilt samfunn.

Vi står ovenfor et alvorlig problem med økende muslimhets og fremmedfrykt i Europa. Dette må taes på alvor, men vi muslimer må også innse at europeere har ofret mye blod for den politiske friheten som vi i dag tar for gitt og nyter godt av.

Ytringsfriheten er ufravikelig

Vi må tenke selv. Vi må som individer kunne skille mellom rett og galt, ikke overlate de moralske spørsmålene til imamer og lærde. Imamer og lærde som forsvarer bruk av vold mot de som håner eller krenker profeten bør kastes på historiens skraphaug.

Jeg mener at ytringsfriheten skal være et ufravikelig prinsipp. Ikke bare kun når det passer oss selv. Muslimer krever toleranse for sine religiøse praksiser, som provoserer mange ikke-muslimer. Da må også muslimer innrømme andre denne friheten. Alt annet er hykleri.

Vi må riste av oss tolkningene som stagnerer våre samfunn, som hindrer progressjon, demokrati og uavhengighet. Det var en tid da den muslimske verden var ledende innen felt som astronomi, medisin og matematikk. Det som mangler i den muslimske verden i dag er tankefrihet til å tenke innovativt. I dag rår saueflokkmentaliteten. Kritikk og nysgjerrighet blir slått ned på. Islam blir brukt av maktinnehavere og lærde for å undertrykke folks gudegitte intellekt og kreativitet.

Fører bare vondt med seg

For ingen må tro at det ekstreme muslimer gjør, om det er ISIS, Boko Haram, Taliban eller andre voldsfanatikere, vil gi bedre levekår for muslimer som lider under diktaturregimer eller okkupasjon, eller som opplever hets og diskriminering som minoriteter. Tvert imot vil det bare føre til mer vold og hat.

Når den grusomme terroren rammet pakistanske skolebarn før jul, var fordømmelsen massiv fra moskemiljøene, og de var raskt ute til å mobilisere til en motmarkering. Like sterkt må vi reagere nå, livet og tankefrihet er hellig i islam. Menneskeverdet er det samme, uannsett tro eller hudfarge. Vi sier vi tror på en Gud som oppfordrer til å være barmhjertig mot alle hans skapninger. Hvor lenge kan vi sitte stille og se på at uskyldige blir drept i islams navn? Hvordan kan vi tro at dette ikke vil skape hat og motvilje mot både islam og muslimer?

Det er på høyt tid at muslimer tar denne kampen, og står samlet og unisont opp mot uretten som igjen og igjen blir begått i islams navn. Som den store pakistanske poeten Allama Iqbal sa: «Gud forandrer ikke skjebnen og tilstanden til et folk, før det folket selv innser hva de gjør av urett og er villige til å gjøre noe med det.»

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Meninger

Se neste 5 fra Meninger