Kommentar

Kan kuppe TV-sporten fra NRK og TV 2

Av Camilla Bjørn

Foto:,

TVNorges amerikanske eiere kan forandre din sportshverdag for alltid. OL-kjøpet er trolig bare starten på mediegigantens europaplaner.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Artikkelen er over fem år gammel

Discovery Communications har over lengre tid posisjonert seg inn mot det lukrative sportsmarkedet i Europa. Det startet med kjøp av «oppussingsobjektet» Eurosport og fortsatte med OL-eierskapet. Det handler om mer enn at TVNorge blir landets største kanal under lekene fra 2018 til 2024.

Bakgrunn:NRK og TV 2 var sjanseløse i kampen om OL-rettighetene

For å ane hva vi kan ha i vente er det bare å se til USA.

Når amerikanerne setter seg foran skjermen med en øl for å se sport, er det som oftest gjennom nettverket ESPN. Basket, baseball, amerikansk fotball, fotball, Grand slam-turneringer, golf, tennis og rugby og event som VM i fotball. ESPN har klørne i rettigheter hos alle sporter folk er interessert i.

Sport hele døgnet

24 timer i døgnet sender de sport gjennom en hovedkanal og syv nisjekanaler. 94 millioner, om lag 81 prosent, av alle husholdninger i USA betaler for å ha ESPN via sine kabelnettverk og satellitter.

Tilbake til Europa. Vi har et dryss med idrettsbegivenheter som samler oss. Premier League, Champions League, Tour de France og vintersport. Rettigheter er blitt kjøpt av regionale og nasjonale aktører, eller gjennom EBU (den europeiske føderasjonen for allmennkringkastere). En felles enerådende sportsaktør har så langt uteblitt.

Det nærmeste man kommer er Eurosport. Kanalen som aldri har vært den kuleste i klassen. Heller en kanal man zapper til når TV 2 sender reklame under Tour de France.

Med distribusjon i 54 land (133 millioner husholdninger) og et kjent merkenavn, har Eurosport all nødvendig infrastruktur for å danne et europeisk ESPN.

Discovery ble majoritetseier etter en lengre oppkjøpsprosess som startet i 2012. Og hvorpå eksklusive rettigheter til de største idrettsarrangementene har manglet på Eurosport hittil, er alt klart for endring av spillereglene.

Med OL-kjøpet viser Discovery at de er villig til å bruke penger for å fylle kanalen med innhold. 11,4 milliarder strategi.

Les også:IOC gambler med OL-salg

Samler folket

Hvorfor satser de så stort på sport? Mens medievanene våre blir stadig mer fragmentert evner idrett fortsatt å samle massene. Arbeidsdagen stopper opp når langrennsgutta går stafett. Vi planlegger sommeren etter VM i fotball.

Og i vårt streame-samfunn er sport omtrent det eneste som nå må ses live. Det betyr at eieren av sportsrettighetene er den eneste innen TV som kan true sin forretningsmodell på seerne. Enten gjennom at det er vanskeligere å unngå reklamen, du kan ikke spole over og du går ingen steder, eller via raskt å bygge en abonnementsmasse som kan utnyttes senere.

Hvilket annet TV-innhold har samme kraft?

Det er også i idretten at man finner det suverent mest betalingsvillige TV-publikumet.

Dette vet Discovery Communications som nå gir NRK og TV 2 forstyrrende konkurranse.

Les også:MÅ sende hele OL-moroa gratis

Alt på Eurosport?

Så hva kan dette komme til å bety for dine og mine TV-vaner i fremtiden?

I dag ser du Champions League på Viasat, vintersport og friidrett på NRK samt Tour de France, andre store sykkelløp og Premier League på TV 2. Om noen år kan det hende du ser alt på Eurosport. Og bare Eurosport.

Betalingsmodellen til Discovery er vanskelig å spå. Men skulle Premier League og Champions League kuppes, er det lite sannsynlig at alt blir gratis.

Skiskyting og nordiske grener er såpass seersensitive, at de respektive forbundene er nødt til å selge rettighetene til en distributør som kan sikre mange seere og gode sendinger for å holde interessen oppe. For gamle vinterkongen NRK er det bare å håpe at de får beholde sitt lille hjørne av sportsrettighetene.

Verre er det for TV2 og Viasat. Rettighetene de sitter på er kanskje dyre, men i en europeisk sammenheng langt mer attraktive. Premier League, alpint og verdenscupen i nordiske grener er i spill fra 2016.

Mer om

  1. Sport
  2. TV 2
  3. TVNorge
  4. Medier
  5. NRK

Flere artikler

  1. IOC gambler med OL-salg

  2. Kommentar: En mann for de store roller

  3. DEBATT: Akademisk uredelighet fra Holocaustsenteret

  4. Kommentar: Samling i bånd

  5. Også du, Helge!

Fra andre aviser

  1. NRK anker til Høyesterett for overvåkingsvideo

    Aftenposten
  2. Vil gjøre jenteserier trendy i Norge

    Aftenposten
  3. NRK svarer statsråd Vidar Helgesen: NRK Nyheter har riktige tall

    Aftenposten
  4. Knut Olav Åmås skriver: Kamp mot jødehatet

    Aftenposten
  5. Taus om Idas VM-status

    Fædrelandsvennen
  6. Sunderland hentet Deila-elev

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder