Kommentar

Kommentar: Flykter fra kirkens fødested

I Maaloula levde kristne og muslimer i fred og fordragelighet. I dag er det eldgamle, hellige stedet en krigssone.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

2000 år gamle kristne samfunn i Midtøsten går i oppløsning. De kristne fra verdens eldste kirker flykter fra krig, nød og religiøs forfølgelse. Nå er turen kommet til Syrias kristne.

I eldgamle Maaloula, gjemt mellom klippene i al-Qalamoun-fjellene nord for Damaskus, kimte tidligere kirkeklokkene i harmoni med bønneropene fra moskeene. Ingen lot til å være opptatt av om naboen var kristen eller muslim.

I høst kom krigen til Maaloula, slik den tidligere har ankommet byer og landsbyer over hele Syria. Flere enn 100.000 er drept, kristne som muslimer. Millioner av traumatiserte mennesker er drevet på flukt.

Ikke bare bygninger er lagt i grus av bombene. Også det flerkulturelle Syria faller som offer i kryssilden mellom et desperat sekulært regime og islamske fundamentalister.

Etter harde kamper mot diktator Bashar al-Assads styrker tok opprørere, noen av dem med tilknytning til al-Qaida, kontroll over Maaloula. Tolv nonner fra St. Thekla-klosteret ble bortført og opprørernes pris for å sette dem fri er regimet løslater 1000 fengslede kvinner.

Det finnes flere versjoner av hva som er skjedd med nonnene, slik tilfellet er med det meste som rapporteres fra krigens Syria. Sannheten er for lengst blitt et offer.

Det som er sikkert er at de kristnes eksodus fra oldkirkens eldste menigheter skyter fart.

Vi vet at titusener av landets to millioner kristne allerede har flyktet fra Syria. Det er fare for at dette bare er begynnelsen.

Jesus talte arameisk, det gamle semittiske språket som en gang dominerte i den nære Orienten. Nå er det nesten forsvunnet. Bare i tre landsbyer i fjellene nord for Damaskus er arameisk morsmål.

Noen måneder før krigsutbruddet var fotograf Espen Rasmussen og jeg i Maaloula. I det uforglemmelige St. Thekla-klosteret hørte vi foreldreløse jenter lese Fadervår på arameisk. Det eldgamle klosteret mellom klippene i al-Qalamoun-fjellene er bygget på det sted hvor Thekla, født i år 16, skal ha flyktet fra sin rike familie i Konya etter å ha hørt og blitt inspirert av Paulus. Hun unnslapp mirakuløst gjennom en kløft i fjellet der klosteret nå ligger, for senere å leve et liv i askese. Nå blir hennes etterfølgere bortført.

På vår reise i de hovedsakelig kristne landsbyene i al-Qalamoun fortalte både kristne og muslimer om gjensidig respekt. Til jul kom muslimene for å gratulere de kristne, slik de kristne alltid gjorde på muslimske høytider.

Til det kjente klosteret i Seydnaya strømmet både kristne og muslimer til krypten som rommer et ikon angivelig malt av evangelisten Lukas. I Seydnaya tror de undere skjer, uavhengig av den enkeltes tro og religion.

Nå skal det et mirakel til for å redde Syria som et flerkulturelt samfunn. Krigen er for lengst blitt sekterisk.

Når samfunn faller sammen blir etnisk og religiøs tilknytning aller viktigst. Og ekstremismen får grobunn.

For diktator Bashar al-Assad var det viktig å beholde det religiøse mangfoldet, ettersom det bidro til å sementere hans makt.

Assad tilhører den sjiamuslimske minoriteten alawittene og han trengte lojalitet fra andre religiøse minoritetene i et land dominert av sunnimuslimer. De kristne hadde ikke stort valg. Assad tålte hverken opposisjon eller kritikk.

Regimet har alltid oppfattet sunnimuslimske fundamentalister som sin største indre fiende. Når regimet besvarte de første fredelige demonstrasjonene med skarpe skudd, skapte de selv den fiende de advarte mot.

Radikale islamister har tatt over store landområder og jaget bort moderate opprørsstyrker. Deres mål er å etablere et strengt religiøst styre.

Over hele Syria ser vi spor av de første kristne menighetene som ble etablert i det første århundre. 600 år senere kom islam og snart ble dette den dominerende religion blant araberne. Men de kristne tilpasset seg, talte samme språk og delte mye av den samme kultur som muslimene

At de forsvinner bør bekymre også moderate muslimer og sekulære. Samfunnet taper når den gamle religiøse og etniske vevet rives i stykker.

I 1914 utgjorde de kristne om lag 24 prosent av befolkningen i Midtøsten, i dag er under fem prosent kristne og de blir stadig færre. Langt over halvparten av Iraks 1,2 millioner kristne har flyktet det siste tiåret. De kristne utgjør ti prosent av Syrias befolkning.

Mange av dem som flykter vil aldri vende hjem.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder