Kommentar

På offensiven i Davos

Verdens mest innflytelsesrike har samlet seg i Davos. Ikke bli overrasket om de kommer hjem med planer om å pakke på nytt og reise til India.

Den rivende økonomiske utviklingen i verdens største demokrati blir av mange trukket frem som et av de viktigste temaene under årets World Economic Forum. 14 av foredragene tar utgangspunkt i problemstillinger som berører India. Og inderne har ikke tenkt å la sjansen gå fra seg til å ta luven fra sin kinesiske rival.

Ikke nok med at de sender en delegasjon på 115 mann med finansminister P. Chidambaram i spissen for å fortelle om hva India har å tilby av kompetanse og nytenkning. Indias svar på Bill Gates, Infosys-sjefen Nandan Nilekani, skal blogge seg gjennom dagene i Davos for BBC. Samtidig spiller India på sitt omdømme som verdens hurtigst voksende marked som i motsetning til Kina er åpent for omverdenen og flytende i engelsk.

Alpebyen Davos og de besøkende der skal få merke at inderne er kommet. Det er bebudet massiv markedsføring på reklameplakater og busser, egne foredragsserier, workshops, indisk mat, indisk popmusikk og ikke minst en indisk helaften inspirert av Bollywood på konferansens nest siste dag.

Mye fattigdom

Kronprins Haakon, som selv skal holde foredrag, er blant dem som får anledning til å la seg inspirere av Indias forsøksvise snuoperasjon fra et land preget av fattigdom, til et land av muligheter og optimisme. Fremdeles lever et overveldende antall indere under fattigdomsgrensen.

Men velstandsutviklingen er påtagelig for Indias store middelklasse.

Tenk nytt eller dø

Statsminister Jens Stoltenberg og hans kone Ingrid Schulerud besøkte landet allerede i 2001, mens et kongelig besøk høsten 2006 er under planlegging. Da blir det etter alt å dømme kronprinsparet som får gleden av å reise til dette mangslungne og magiske landet.

Det absolutte kravet til å tenke nytt og tilpasse seg en global økonomisk virkelighet i konstant endring, går som en rød tråd gjennom World Economic Forum. Konferansens bakmenn har valgt å kalle det «The Creative Imperative» - eller for å si det litt rått: «Tenk nytt eller dø».

I milliardlandet India fødes mange inn i en slik tankegang. I oljemilliardærlandet Norge lever vi i behagelig forvissning om at vi ikke engang trenger å tenke slike tanker. Vi blir tatt hånd om uansett. Men også vi vil møte dette intense kravet til nytenkning, produktivitet og lønnsomhet - på samme måte som vi vil merke presset fra dem som ikke tar del i velstandsutviklingen. I så måte kunne et besøk i Davos være interessant for oss alle.

Gjensidig påvirkning

World Economic Forums grunnlegger, Klaus Schwab, har helt rett når han sier at forretningsverdenen ikke kan operere uten tanke for hvilke sosiale og politiske forhold som påvirker den verden vi lever i.

Så når all støyen omkring de rike og mektige har lagt seg, er det viktig å se samlingen i Davos som en mulighet til gjensidig påvirkning mellom forretningsfolk, politikere, idealister og samfunnstenkere, heller enn en pompøs og lukket rikmannsklubb.

Det er ingen grunn til å underslå at viktige spørsmål om alt fra fattigdomsbekjempelse til fred i Midtøsten har funnet veien til et nytt publikum. Og i år finner de veien til oss alle gjennom et utall blogger, podcasts og webcasts.

Den Hollywood-faktoren Sharon Stone bragte til Davos under fjorårets konferanse, blir neppe dominerende i år. For som Klaus Schwab selv konkluderte med i et intervju: «Hun kjørte sitt eget show, og det setter vi ikke særlig pris på.» Til Wall Street Journal trekker han heller frem Angelina Jolie, Bono, Peter Gabriel og Youssou N{lsquo}Dour som uten å gjøre noe nummer av sin egen person, bidro konstruktivt under konferansen.

Det er de med noe på hjertet - og muligheten til å gjøre en forskjell - som har noe i Davos å gjøre. Indias sjarmoffensiv er i så måte forbilledlig.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder