Foto: Tegning: Roar Hagen VG

Kommentar

Svenske tilstander

I pinsen ble billedkunstneren og satiretegneren Thomas Knarvik utestengt fra Facebook. Han har lenge tegnet og postet samfunnskritiske satiretegninger på sin Facebook-side. Jeg har fulgt ham med stor interesse.

  • VG Debatt
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

PER ELVESTUEN, tegner

Satiretegneren Knarvik kommenterer ikke fra et nøytralt ståsted, slik satiretradisjonen har vært i Norge. I hvert fall etter andre verdenskrig. Han har tatt tydelig stilling. For ytringsfriheten.

De Knarvik mener undergraver ytringsfriheten; de religiøse (fundamentalistene), antirasistene og de politisk korrekte, får gjennomgå på groveste vis. Enten de er politikere, samfunnsdebattanter, eller andre mer tilfeldig utsatte. Virkemiddelbruken er grenseløs. Fordomsfremskapende stereotyper og nedverdigende seksuelle framstillinger er gjengangere. Noen ganger tipper det over i rene banaliteter. I hvert fall tilsynelatende.

Få flere kommentarer og kronikker: Følg VG Meninger på Facebook

Per Elvestuen. Foto: Frode Hansen VG

Noen ganger kan det mest infantile og banale ha sterkest effekt. Knarviks «dotegninger» har fått en Lars Gule, islamforsker og utsatt samfunnsdebattant, i harnisk ved gjentatte anledninger. Han har kalt Knarvik en mobber, en rasist, og en «halvnazist».

Jeg tror ikke han er noen av delene.

Knarviks provoserende tegninger passer godt innenfor den danske satireforskeren Dennis Meyhoff Brinks definisjon av «konfronterende satire». Konfrontasjonen skal avdekke det den andre ønsker å skjule.

Dette er en form for satire som har et nært slektskap til den anarkistiske franske satiretradisjonen som særlig kjennetegner satiremagasinet Charlie Hebdo. På fransk kalles det: «gouaille». Begrepet har røtter tilbake til den franske revolusjonen, da «umoralske» karikaturtegninger av Marie Antoinette og andre kongelige – i tillegg til prester, biskoper og paven selv – var alminnelig folkeforlystelse. Eller til Honoré Daumiers berømte karikaturer av borgerkongen Ludvig Filip på 1800-tallet. Frankrikes siste monark.

Blottede kjønnsorganer og nedverdigende seksuelle framstillinger undergraver det ærverdige, hellige og pompøse.

Det har så vidt jeg vet ikke kommet noen forklaring fra Facebook på hvorfor Knarvik er utestengt, men det skjedde etter at han postet to tegninger av den svenske samfunnsdebattanten og riksdagspolitikeren Ali Esbati. Den ene har tittelen «Apenes konge», og framstiller Esbati som en ape. I den neste slikker han genitaliene til en annen svensk samfunnsdebattant, den profilerte antirasisten Henrik Arnstad. Det er grovt og krenkende, og på grensen til det banale. Slik vi som har fulgt Knarvik har blitt vant til.

Bakgrunnen var et utsagn fra Esbati om at NRK fremmet rasisme med en reportasje fra den svenske forstaden Rinkeby.

Tegningene av (innvandreren) Esbati kan selvfølgelig oppfattes som rasistiske. Men ikke nødvendigvis. Apesymbolet noe vi finner i de tidligste sivilisasjoner. Den kan både være en latterlig figur, og smart og kalkulerende. Slik som i Æsops fabel om katten og apen. På 1800-tallet ble evolusjonslærens far Charles Darwin karikert som ape.

Knarvik er åpenbart skolert i slike historiske referanser. Både Esbati og hans meningsfelle Arnstad strør om seg med sterke karakteristikker og rasismeanklager.

Jeg oppfatter Knarviks tegninger som et svar på tiltale.

Satire er ment å balansere på en knivsegg. Et samfunn som ser krenkelse, før det får reflektert over om «krenkelsen» kan ha en annen hensikt, er et samfunn som risikerer å stivne i selvrettferdiggjørelse. Mangel på referanser kan ikke diktere utfall av ytringer.

Jeg vet ikke hvem som står bak dette, men det er en kjent sak at rapportering av meningsmotstandere til Facebook er en velkjent metode for å kneble meningsmotstandere i enkelte miljøer. De som ble rammet av Knarviks tegninger er begge framtredende representanter for den svenske konsensuskulturen og den trange «åsiktskorridoren», som ifølge Expressens lederskribent Ann-Charlotte Marteus har bidratt til selvsensur, frykt for å ta inn over seg virkeligheten slik den faktisk er, og har redusert tilliten til argumentets kraft.

Les også: Thomas Knarvik – Terroren mot kunstner Lars Vilks

Facebook har blitt en dominerende debattarena og formidlingskanal av nyheter. Om nettstedet håndhever en annen praksis for hva som er innenfor ytringsfriheten rammer enn for eksempel den norske stat, så er er det bekymringsfullt. I Norge er ytringsfriheten beskyttet av grunnloven. Om Facebook mener den er for liberal i forhold til hva akseptabelt av ytringer, så bør de ha en forklaring på det.

Selvfølgelig har også Knarvik et ansvar. Grov satire kan også skremme folk fra å delta i samfunnsdebatten, men det er et moralsk ansvar som tilligger ham.

I et demokrati er det grunnleggende å legge til rette for at all kunst skal være fri. Uansett om den er banal eller genial. Satiren spiller en viktig rolle i å styrke toleransen for at folk har forskjellige meninger og forskjellige måter å se på verden på. Vi kan møte Knarviks framstøtende satire med sinne eller latter, og vi kan føle oss krenket.

Men ingen skal kunne påberope seg retten til ikke å bli krenket. Heller ikke på Facebook.

Les også

  1. Facebook sensurerte Renoir-maleri: – Utrolig prippent

    Historiker Børre Haugstad (64) ville bruke et 130 år gammelt maleri av en pupp i en bokannonse på Facebook.
  2. Twitter-opprør

    Statsminister Recep Tayyip Erdogan er ingen venn av Twitter. Midt i Tyrkias politiske storm kaller han nye sosiale…
  3. Facebook stengte P4-Lises puppeaksjon

    (VG Nett) Da kreftrammede kvinner begynte å legge ut bilder av sine ødelagte bryster på Facebook, ble siden stengt.
  4. Fjernet N-ordet fra «Huckleberry Finn»

    (VG Nett) En ny og sensurert versjon av Mark Twain-klassikeren «Huckleberry Finn» får kritikerne til å rase.
  5. For frekk for Facebook

    «Danmarks heteste rumpe» ble sensurert fra nettsamfunnet Facebook.
  6. Dette bildet ble for drøyt for Facebook

    Da Sortlands kalenderpiker skulle annonsere for teateroppsetningen, ble det for mye for nettgiganten.
  7. Facebook, Twitter og YouTube slaktes i rapport: - Tar ikke netthets mot kvinner på alvor

    Facebook, Twitter og YouTube slaktes i en rapport for ikke å ta netthets mot kvinner på alvor.
  8. Får vise brystvorter på Facebook

    Etter en nettkampanje har Facebook valgt å slippe til bilder av ammende mødre.
  9. Ti år med press mot ytringsfriheten

    Ti år etter karikaturstriden har ikke presset mot ytringsfriheten blitt mindre.
  10. Kronikk: Terroren mot kunstner Lars Vilks

    Etter gårsdagens hendelser i København får jeg bare krysse finger for at min gamle lærer Lars Vilks ikke ender som en…
  11. Tysk skandale

    Tyskland er i ferd med å påføre seg selv en ytringsfrihetsskandale.
  12. Skrev dikt om Erdogan - nå åpnes det for at han kan straffeforfølges i Tyskland

    Det satiriske diktet, hvor Tyrkias president påstås å stå bak overgrep og dyresex, falt ikke i god jord hos Erdogan.
  13. Erdogans nyeste søksmål: Krever erstatning fra politisk motstander

    ISTANBUL (VG) Tyrkias president Recep Tayyip Erdogan går til sak mot lederen av landets største opposisjonsparti, for…
  14. Tysk komiker vurderer rettslige skritt etter Erdogan-dom

    Den tyske komikeren Jan Böhmermann er uenig i dommen som forbyr ham å gjenta store deler av diktet han skrev om Tyrkias…
  15. Erdogan saksøker tysk mediegigant

    President Recep Tayyip Erdogan har levert inn et søksmål for å hindre Axel Springer i å gjenta sin støtte til en…
  16. Charlie Hebdo med nok en kontroversiell Alan-tegning

    Satiremagasinet Charlie Hebdo skaper ny kontrovers med en tegning der den druknede syriske treåringen Alan Kurdi…
  17. Vanskelig år for Charlie Hebdo tross massiv støtte

    – Vi føler oss fryktelig alene, sier en av sjefene for Charlie Hebdo.
  18. Nesten et år etter angrepet mot Charlie Hebdo: – Vi føler oss fryktelig alene

    Satiremagasinet Charlie Hebdo har hatt et vanskelig år etter terrorangrepet mot bladets redaksjonslokaler i Paris.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder