Kommentar

Støre og First House

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Jonas Gahr Støre og Bjarne Håkon Hanssen i 2001, den gang de var henholdsvis stabssjef på statsministerens kontor og landbruksminister. Nå er Støre Ap-leder og Hanssen partner i First House Foto:Anne Næss,VG

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre tok i VG lørdag et knallhardt oppgjør med de partifellene som etter å ha innehatt noen av det norske samfunnets høyeste tillitsverv, bruker sin kompetanse til salgsfremmende effekt i PR-byrået First House: «Jeg ser at tidligere kolleger går ut og markedsfører at de har jobbet ved Statsministerens kontor eller andre departement og selger sin kompetanse derfra til høye priser. Det byr meg imot». Støre reagerte på at «bransjen er en hjelp til dem og de som har mest makt fra før og at partifellene tar med seg den kunnskapen de har fått på vegne av fellesskapet til andre miljøer hvor de selger den samme kunnskapen. Han understreket at det var en personlig reaksjon.

Om Støres personlig reaksjon er en overreaksjon eller ikke, var det betimelig og på høy tid at noen i Arbeiderpartiets ledelse adresserte den årelatingen som har foregått fra regjeringskontorene og Stortinget og til PR-bransjen, med First House som mest synlig eksempel. Dette gjelder alle partier, men det har rammet Arbeiderpartiet hardest, fordi de har sittet lenge med regjeringsmakten, fordi de har mistet noen av sine mest profilerte tillitsvalgte og fordi partiets tradisjon, kultur og selvbilde rimer dårlig med forholdene i den profittorienterte PR-bransjen.

PR-arbeid er en helt legal virksomhet og i det mediesamfunnet Norge har utviklet seg til å bli utfører de ofte nødvendig og nyttig arbeid. Det er imidlertid svært uheldig når det skapes et inntrykk av at kontakt med regjering og Storting er til salg via private aktører. Det er også uheldig for Arbeiderpartiet når tidligere sentrale medarbeidere brukes til å påvirke politiske prosesser med kunnskap de har ervervet seg under helt andre forutsetninger. I tillegg utviser bransjen en arroganse når disse spørsmålene forsøksvis diskuteres, som bidrar til å befeste inntrykket av uheldige sammenblandinger. Det er nesten så man kan oppfordre dem til å søke kollektivt råd hos sine faglige fettere i omdømmebransjen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder