BRAKT OPP: En stor del av halen fra AirAsia-flyet ble i går brakt til overflaten. 48 av de 162 ofrene er hittil funnet. Foto: REUTERS Foto:Darren Whiteside,Reuters

Kommentar

Kommentar: Nå blir Air Asia-mysteriet løst

Ferdsskriveren fra AirAsia-flyet er hentet opp fra havbunnen og sendt til avlesning i Jakarta.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Taleregistratoren er funnet under en vinge og vil bli brakt til overflaten så fort man får løsgjort den.

Deretter vil romjuls- og nyttårs-flymysteriet bli løst. Vi vil få vite nøyaktig hva som skjedde da flyet forsvant fra 36 000 fots høyde og endte på bunnen av Javasjøen.

Mandag ble en stor del av halen brakt til overflaten, uten de to svarte (eg. oransje) boksene, som er montert i halen. De ble slått vekk fra haleseksjonen under havariet.

Boksene ble lokalisert med 20 meters avstand på 32 meters dyp.

Kan gi svar

Den viktigste boksen er allerede på land – nemlig den digitale ferdsskriveren som vil gi etterforskerne nøyaktig utskrift av over 200 parametere, som vil fortelle eksakt hva som skjedde fra flyet tok av fra Surabaya i Indonesia 28. desember i fjor til det styrtet i havet.

Flyet var på vei til Singapore da flygerne meldte om ekstremt dårlig vær og ba om å få gå rundt og over det kraftige værsystemet. Noen få minutter senere forsvant det fra radarskjermene.

Ferdsskriveren registrerer alle flytekniske systemer om bord, inntil elektrisiteten forsvant ved – i dette tilfelle – møtet med havflaten.

Flygernes oppfatning

Etterforskerne fra Indonesia og Frankrike (flyets produsentland) vil kunne se hvordan motorene har fungert, hvilke kommandoer (inputs) som er brukt fra pilotenes side vis-à-vis det avanserte flight control-systemet og hvilken av de to pilotene som var ansvarlig for flygingen.

Ferdsskriveren forteller også om forandringer i hastighet, kurs og høyde, slik at man får et fullstendig bilde av flygingen.

Ved avspilling av taleregistratoren vil man få flygernes oppfatning av situasjonen, samtalen dem imellom og et generelt bilde av hva som foregikk i cockpiten.

Tilbakevist

En av lederne for leteaksjonen kom i går med en rabiat påstand om at flyet hadde eksplodert som følge av høyt kabintrykk før det traff vannflaten.

Det ble raskt tilbakevist av et medlem i den indonesiske havarikommisjonen, som uttalte at det ikke var noen som helst tekniske bevis på at flyet hadde eksplodert før det traff vannflaten.

Foreløpig gis det dårligst odds på teorien om at flyet har steilet på stor høyde, og at flygerne aldri gjenvant kontroll over Airbus-maskinen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder