SYDEN-FEBER: De siste vintrene har jeg reist til Gran Canaria med Ving. I dag ble det kjent at Vings eier, selskapet Thomas Cook, er konkurs. Her er jeg og samboeren på Rorbua på Amadores. Restauranten måtte dessverre legge ned i fjor, etter 20 års drift. Foto: Anne Kristin Sortehaug Ajer

Kommentar

Vi som elsker charter!

«Charter er så harry!» «Ja, og så klapper folk når flyet lander. Det er SÅ harry.»

  • Trine Saugestad Hatlen

Sitatene stammer fra noen venninner fra studietiden, men de er ikke alene om hverken å ha tenkt det eller sagt det. Det lever vi godt med - både jeg og de ca en million andre nordmennene som drar på chartertur i år.

Jeg har aldri forstått dem som drar litt på det når de sier «eh, vi skal faktisk på charter i år, he he» med unnskyldende mine. Jeg har aldri forstått dem som fnyser av at det av og til er noen som klapper når flyet lander. Du er rimelig humørløs og blasert om du blir sur av å se andre vise entusiasme når de ankommer feriedestinasjonen sin for en etterlengtet ferie. (Og da trenger du antageligvis den ferien, mer enn noen andre på det flyet.)

Selv om medier og reiseeksperter stadig melder om at reisetrendene endrer seg, færre vil på charter og flyskammen sprer seg: Vi er fortsatt mange som trives på charter. 

les også

Liverpools supporterleder etter Thomas Cook-konkursen: – Ingen grunn til panikk

Det er akkurat på denne tiden av året, når gradestokken kryper nedover mot null og det som verre er og høstmørket senker seg over de tusen hjem, at jeg pleier å starte jakten på billetter. Jeg sparer alltid ferieuker slik at jeg kan dra til sol og varme om vinteren. De siste årene har det blitt mest charter.

I dag våknet vi altså til nyheten om at Vings eier Thomas Cook er konkurs. Situasjonen for Ving er foreløpig ikke avklart. I formiddag sa flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs imidlertid til e24 at han tror den nordiske virksomheten av Thomas Cook-konsernet, som inkluderer norske Ving, kan bli kjøpt opp etter konkursen. Den skandinaviske delen av selskapet tjener nemlig gode penger og har levert gode resultater: 95 millioner pund i fjor (1,07 mrd. kroner).

OPPDATERT med gladnyhet: Ving vil fortsette driften – flyr allerede tirsdag

Cook-konkursen er selvsagt en kjip situasjon for dem som akkurat nå er strandet på en «ikke så øde øy» i uvisshet, og de som muligens får kansellert de kommende ferieplanene sine.

Enda tristere er det for alle ansatte i selskapet. Trist for de som på en eller annen måte lever av turistnæringen på feriestedene: De som jobber på hotellene vi sover og restaurantene vi spiser på, for bussjåførene som frakter oss til og fra flyplassen, for guider og personell. Og for Lollo og Bernie, som underholder barna mens mamma og pappa leser bok på solsenga og kanskje skeier ut med en øl til lunsj.

Det er antageligvis enda tristere for barna og foreldrene, enn for de som er inne i Lollo og Bernie-draktene, når jeg tenker meg om.

SYDENS STØRSTE STJERNER: Vings Lollo og Bernie. Foto: Ving

Selv har jeg vært med Ving til Kreta, Mallorca, Tenerife og Gran Canaria. De siste tre vintrene har jeg vært i Las Palmas med Ving. Samme sted, samme by, samme hotell. Jeg har til og med egen dyne liggende der.

Jeg liker å bli møtt av blide ungdommer som snakker svorsk på flyplassen, og fraktet til hotellet av travle sjåfører som kjører litt for fort. Jeg elsker at vi kan ringe Ving-guiden Lena fra Skåne når samboeren min, på vei til flyplassen, finner ut at han har glemt bilnøkler og husnøkler i nattbordskuffen på hotellet.

les også

Rammet av Thomas Cook-konkursen? Slik får du hjelp

Og charter trenger ikke bety at du er innestengt på en og samme resort hele ferien, og må spise den samme maten fra den samme buffet-disken til alle måltidene. Charter er hva du gjør det til selv. Enten du vil la ungene danse disco med Lollo og Bernie mens du ligger på en solseng, om du vil gå fjellturer eller sykle terreng, om du vil ha storbyferie, bade, trene eller bare lese bøker.

Jeg har aldri benyttet meg av charterselskapenes turer og ekskursjoner, men jeg var på grisefest i 1997. Dagen etter ble vi invitert i et stort, fett gresk bryllup - da hotelleierens datter skulle være forlover for en barndomsvenninne. Blant de 500 bryllupsgjestene satt altså seks charter-turister fra Norge. Jeg trenger vel ikke fortelle deg at det ble et minne for livet. 

Det er riktignok problematiske sider ved masseturismen, og ikke minst problematiske sider ved at vi i Norge og vesten flyr så mye som vi gjør. Det må vi ta konsekvensene av. Vi må nok fly mindre. Kanskje blir løsningen el-fly. Muligens kommer flere til å dra på togferie. Kanskje vil enda flere velge Norgesferie. Reisetrendene er som sagt i endring. Flyskam kan vi snakke mer om ved en senere anledning.

Men enn så lenge kommer jeg ikke til å droppe Syden-ferien i vinter. Og det blir nok helst charter.

Funfact: Det første charterflyet fra Skandinavia gikk fra København til Mallorca i 1953. Flyet forlot Kastrup klokken åtte om morgenen, og landet på mallorcansk jord klokken ni om kvelden. Da hadde turistene hatt mellomlandinger i Hamburg, Stuttgart, Lyon og Marseille på veien. I dag tar turen tre og en halv time, uten stopp.

Rettelse: I en tidligere versjon av teksten stod det at Ving var konkurs, og at situasjonen ikke var avklart. Etter et høydramatisk døgn opplyser Ving mandag kveld at selv om eierselskapet Thomas Cook er konkurs, vil den nordiske Vinggruppen fortsette driften av de selvstendige selskapene. Artikkelen ble rettet 23. september klokken 21.08. Du kan lese mer her.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder