BOMPÆNG: – Vi har et finansdepartement som konsekvent nekter å innse at det finnes synergier i økonomien, men som bruker enorme ressurser på å forstørre skatte- og avgiftsgrunnlaget, skriver Per Sandberg. Foto: STELLA BUGGE/FRODE HANSEN

Debatt

Bilen, statens melkeku!

Bomstasjoner sprer seg som ild i tørt gress, drivstoffprisene når nye høyder. Debatten koker, folk er i harnisk, og politikerne får panikk, det er valg til høsten.

PER SANDBERG, tidligere Frp-nestleder og liberalist

Mandag ble det meldt bensinprisrekord, igjen. I uker har debatten rundt bompenger rast i hele landet, spesielt i utvalgte kommuner og byer. Bompengepartiet får oppslutning på 20-tallet, noe som setter etablerte partier i en sjokktilstand. Nok er nok er budskapet fra bompengemotstanderne i 2019. Nok er nok har imidlertid vært forsøkt kommunisert i flere stortingsperioder, men nok er nok er blitt møtt med taushet og sterke motargumenter.

Frp har med sin oppslutning stått alene mot 85 prosent av innvalgte representanter fra alle andre partier. Nok er nok har nå sunket inn hos de fleste, det er jo valg til høsten. Det er slike politiske handlinger som skaper avstand mellom velgerne og politikerne.

les også

Ap-Raymond om Frp-Jon Georgs bompenge-stopp: – Juksemaker pipelort

Folk er i harnisk, forstår ikke hvorfor Norge skal bruke bilen som melkeku, og politikerne har ikke noe svar. Høy oljepris, høye drivstoffpriser, lav oljepris, høye drivstoffpriser. Bompenger for å hindre biltrafikk, bompenger for å finansiere kollektivtilbudet. Økonomiske »eksperter» tør ikke spå fremtidige drivstoffpriser, den enkleste spådom av alle. Drivstoffprisene vil gå opp, hvis man ikke foretar endringer, enkelt og greit.

Prognosemakerne og Finansdepartementet har laget fiktive og uforståelige målsetninger, som nesten, uten unntak bommer fullstendig. Det er helt enestående at Norge, som virkelig har konkurranseulemper knyttet til transport skal forsterke denne ulempen. Transportkostnadene, enten det gjelder næring, offentlig eller privat koster milliarder av kroner, og som igjen driver andre kostander til topps og bygger nye konkurranseulemper. Milliarder inn statens pengebinge fra bilrelaterte skatter og avgifter, reduserer vekst, sysselsetting og enorme inntektsmuligheter.

les også

Frp-Siv vil ha krisemøte i regjeringen om bompenger

Vi har et finansdepartement som konsekvent nekter å innse at det finnes synergier i økonomien, men som bruker enorme ressurser på å forstørre skatte- og avgiftsgrunnlaget. Nok er nok, på tide å sette ned en bred, uavhengig komité, uten innblanding fra etablerte institusjoner og politikere.  La oss få et transportregnskap, som gir folk svaret. Som gir svarene på: Hva er synergiene, hva taper Norge, direkte og indirekte på en fullstendig feilslått bil- og transportpolitikk?

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder