SEIERHERRENE: «Mammon»-skaperne Gjermund (t.v.) og Vegard Stenberg Eriksen fikk Emmy-prisen for beste drama med serien «Mammon 2», som gikk på NRK. Men serien er for tiden ikke tilgjengelig på NRKs nettsider. Foto: Gisle Oddstad/VG

Debatt

NRK er ikke «skandalen» i «Mammon»-saken

Jeg blir irritert av å lese at «Mammon» skal være eksempel på NRKs maktmisbruk, skriver serieskaper Gjermund Stenberg Eriksen.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

GJERMUND STENBERG ERIKSEN, serieskaper og manusforfatter

Nå som tiden burde brukes til å jobbe fram flere norske serier, utvikle det norske publikums seervaner, og hente penger til Norge internasjonalt – da skjer to ting samtidig: Filmforbundet vil kidnappe «Mammon» og framstille NRK som en skandale, og regjeringen vil kutte 14 millioner til fondet som bidrar til serier laget på utsiden av NRK. Dagens beef er med Filmforbundet.

Det er Filmforbundet som blokkerer for at «Mammon» kan ses i Norge, en serie som er fullfinansiert av lisenspenger og salgsinntekter fra utlandet. Og hvor regissør og forfatter har tjent godt på rettighetene.

Les saken: Du får fortsatt ikke se «Mammon 2»

Jeg blir irritert av å lese at «Mammon» skal være eksempel på NRKs maktmisbruk, når vi og andre internproduksjoner i sju år har opplevd en kringkaster som internt satser på debutanter, som gir serieskapere kunstnerisk ledelse, som satser på kvinnelige regissører mer enn noen andre, og har en bredde i serier som gjør at Norge (sammen med andre kanaler) nå er ledende i Norden. Så skal NRK være skandalen?

I korthet: Betingelsene jeg har fått som serieskaper i NRK er 40 prosent bedre enn det kvinnelige serieskapere får utenfor NRKs egne produksjoner. Slik har det vært i mange, mange år. Forbundet kaller NRK for «skandale» selv om de vet at dersom folk jobber for private selskaper for NRK, så har folk vært nødt til å godta mye dårligere betingelser. Der har forbundene forsømt seg i årevis.

Les videre: Fra Mysen til Emmy med «Mammon»

For NRK har gjennom Super, Underholdning og ulike dramasjefer – fra Hans Rossine, via min bror Vegard (konstituert), til nåværende sjef Ivar Køhn – kontinuerlig forbedret det som er aller viktigst for serieskapere, nemlig muligheten til å være leder for egne fortellinger og utvide mangfoldet både foran og bak kamera. NRK er ikke perfekt, men har jobbet målrettet for å bli bedre.

Fokus bør være på fremtidens serieøkonomi. Jeg kjenner ikke økonomien i alle NRKs produksjoner, men jeg har skrevet under på internavtalen. Den er god og det er den Filmforbundet nekter sine medlemmer å signere. Om du er frilans får du andeler av inntektene serien generer på utsiden av NRK. Disse betingelsene har kolleger på utsiden bare kunnet drømt om. Filmforbundet har i en årrekke forsøkt å kaste seg på feil sverd. Hvor lenge en serie ligger på NRK sine nettsider er uviktig i forhold til å ha andeler av inntekter serien genererer. Der har NRK med sitt nye avtaleutkast satt en god standard forbundene bør kreve av resten av bransjen.

Og så må regjeringen forstå at nå er tiden for å bygge opp en industri, ikke ødelegge den kulturnæringa som har størst mulighet til å hente penger i utlandet. «Nobel» og «Skam» tok så å si alle priser som er å vinne i Europa i 2017. Så var «Mammon» så heldig å ta Emmy. Grenseland har fått god finansiering ute, «Frikjent» og «Monster» også. «Maniac» får remake i USA. «Øyevitne» har hatt det. Fra «Dag», via «Okkupert» til «Kampen for tilværelsen». Tiden er ikke inne for å bygge ned, eller krangle istykker det vakreste ordet i verden: Momentum. «The Big Mo!» som Josh Lyman roper i episode to av «The West Wing». Momentum.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder