FIKK HØYT BLODSUKKER AV TOMATER: Dietter kan slå ut helt forskjellig på ulike mennesker. Foto: Trond Solberg , VG

Kommentar

Du kan bli tykk av tomat

Og trening hjelper heller ikke på vekten. Her har du litt mer skyts i smågodtkrigen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

For krigen fortsetter med uforminsket styrke. Det siste, vittige fra den kanten er at Senterpartiet faktisk vil forby reklame for smågodt. Partiet sitter antakelig på noe tungt subsidiert, kortreist meieriprodukt de heller vil få solgt.

Smågodt er så uimotståelig som lokkemiddel, fordi vi alltid leter etter unnskyldninger for å gjøre mer av det vi ikke bør. Når unnskyldninger som «det er helg», «vi har besøk» og «jeg har trent» er brukt opp, griper vi mer en villig «det er så billig.»

Det ikke lett å si hvor tykke alt dette smågodtet gjør oss. Systemet for å telle kalorier er utdatert, hvor mye vi får i oss ser ut til å avhenge blant annet av bakteriefloraen i hver enkelts mage.

Men så viser det seg at akkurat det samme gjelder for det andre systemet for å holde vekten, såkalt «lavkarbo». Sofie Hexeberg og Fedon Lindberg sier vi skal styre unna ting som pasta, brød, ris og poteter. Vi bør heller spise kjøtt, fett og annen mat som ikke fører til at blodsukkeret i kroppen stiger raskt. Deres matvaretabell har ikke en eneste kalori, måleenheten her kalles GI - glykemisk indeks.

MANGE ADVARSLER: Smågodtkrigen har brakt kostholds- og helseekpertene på banen. Men ingen av dem har fasiten. Foto: Jan Johannessen , VG

GI forteller hvordan kroppen reagerer på maten vi spiser. Matvarer som gir raskt blodsukkerstigning er så dumt, fordi da svarer kroppen med store mengder insulin for å få ned blodsukkeret. Men nivået synker for raskt, kroppen kjører en slags berg- og dalbane, og vi blir sultne igjen fort.

Folk som lever på steinalderdiett drar gjerne frem denne tabellen sammen med nøttene og røttene sine.

Men feilen med dette systemet - som for kaloritelling - er at det slår ut helt forskjellig på folk. Mens noen går ned i vekt på denne dietten, kan andre legge på seg. Israelske forskere ga folk samme type mat, og fulgte med på blodsukkerstigningen. En kvinne fikk rask og høy blodsukkerstigning av å spise tomat, en matvare som ifølge Fedons skala skulle være trygg. En annen person i studien spiste is hver dag, men fikk ikke noe i nærheten av forventet blodsukkerstigning.

Forskning er frustrerende, det er så sjelden noe endelig svar. Men fordelen er at man kan finne det resultatet man måtte ønske seg. Sjokolade og rødvin er som kjent sunt. Og du må gjerne ligge på sofaen om du skal ned i vekt. D et er godt belegg for å si at det ikke er noe vits i å trene for å slanke seg. Heller tvert om. Og vi har til og med norsk forskning som viser at eldre som er overvektige lever lenger.

Vær så god. Når du nå ligger der i sofaen med god samvittighet foran kopekassen, gidder du samtidig å surfe frem noe forskning om hvor bra smågodt er bra? Si i fra!

ASTRID MELAND

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder