Foto: TEGNING:Randi Matland,VG

Kommentar

Den andre nyhetsstrømmen

Når nyhetsoppdateringen flyttes fra de tradisjonelle mediene og over i sosiale mediekanaler, er sannheten første offer.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

En sak mye spredd på sosiale medier de siste dagene: Bilde av en godt voksen mørkhåret glisende, skjeggete mann som holder rundt en skrekkslagen gråtende lyshåret jente i syvårsalderen. I bakgrunnen sitter et panel av enda mer skjeggete, dystre herrer.

Ifølge den ledsagende teksten viser bildet en ISIL-soldat i som annonserer ekteskapsinngåelse med en «kaffir», det vil si en ikke-muslim i et område i Mosul eller Syria som den islamistiske militsen kontrollerer.

På Facebook reagerer folk naturlig nok med sjokk og vantro over en slik barbarisk hendelse, og gitt uttrykk for det i sterke ordelag.

Men som så mange slike «nyheter» som spres under radaren på de etablerte mediene, er teksten tvilsom. Ser man klippet som bildet er hentet fra, som også spres på sosiale medier nå, ser man at jenta opptrer på et slags torgmøte hvor hun fremfører en form for sang, introdusert av den skjeggete mannen. Hun er blid og fornøyd, men midtveis i fremføringen får hun problemer, og begynner å gråte.

Den skjeggete mannen prøver å trøste henne, og bildet som spres er hentet ut mens han holder armen beskyttende rundt henne og snakker til tilskuerne.

Siden det er så viktig med balanse; her er et eksempel fra den andre siden av sivilisasjonskonflikten:

I forrige uke spredte det seg en melding om at den erfarne BBC-journalisten Jeremy Bowen var blitt kalt hjem fra Gaza og hadde fått munnkurv, fordi han hadde rapportert at han ikke hadde sett bevis for at Hamas brukte menneskelige skjold. Israel skulle ha klaget til BBC, som umiddelbart fjernet Bowen. Meldingen ble spredd 3000 ganger i løpet av et døgn.

Bowens egen tweet om at han rett og slett var på ferie, oppnådde langt fra den samme oppmerksomheten.

Det er nærmest blitt en klisje at sannheten er krigens første offer. Propagandaapparatet har vært en viktig del av all moderne krigføring, kampen om hjertene og sinnene er viktig i en hver konflikt, og få ting splitter mer enn Midt Østen-konflikten.

De sosiale mediene har imidlertid gitt en helt ny mulighet til å spre propaganda og å manipulere opinionen. Det er mange måter å gjøre det på, men den mest effektive er å lege ut et ekte, ikke-manipulert foto, og påstå at det viser noe helt annet enn det de faktisk gjør.

Et bilde av tibetanske munker ved siden av hauger med lik tatt etter et jordskjelv i 2010, spres med påstander om at dette er «muslimer slaktet av buddhister i Burma».

Et bilde av en syrisk gutt som på oppfordring fra sin fotograf-onkel lot som om han sov mellom to steinhauger, ble spredd med påstanden om at han sov mellom graven til sine to døde foreldre.

Mennesker døde og skadet i helt andre sammenhenger fremstilles som krigens ofre i diverse konflikter.

Det er ikke slik at det er brannmur mellom de etablerte mediene og denne formen for manipulert ryktespredning på nett. For noen uker siden viderebrakte flere norske medier, VG inkludert, også «nyheten» om at ISIL ville innføretvungen kjønnslemlestelsei de okkuperte områdene. Noe som altså viste seg å ikke stemme.

Men stort sett er dette blitt en egen form for «nyheter» som spres via sosiale medier og som ikke når opp i de etablerte mediene, som regel fordi kilden er tvilsom, påstanden for grotesk, og ikke minst: sannhetsgehalten uverifiserbar.

Det talende paradokset er at det ofte er et stort sammenfall mellom de som sprer denne typen enøyd propaganda, og som samtidig er mest aggressive mot den den etablerte mediedekningen, og mot journalistene som faktisk er tilstede og rapporterer det de opplever.

For det er ikke bare NRKs Sidsel Wold eller TV 2s Fredrik Græsvig som har opplevet at de som ikke liker reportasjene deres, sier fra i tydelige ordelag.

I forrige måned rykket journalistorganisasjonen Foreign Press Association ut og fordømte verbale og fysiske angrep på reportere som dekket konflikten. Raseriet over å få sin egen virkelighetsoppfatning motsagt blir større når man kan lage seg sin egen alternative informasjonstjeneste bygget på de nyhetmeldingene man håndplukker, kombinert med de alternative nyhetene fra tvilsomme kilder.

Dette er dessverre et problem som vil bli større etterhvert som redaksjoner nedbygges, korrespondentstillinger legges ned og stadig mer avnyhetsstrømmen flyttes over på sosiale medier.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder