Kommentar

Elektriske bilbøller

Av Jan Ovind

TUT-TUT: Det går fort, selv med de minste el-bilene, i rushtrafikken. Foto: JAN PETTER LYNAU

I gamle dager, det vil si for ikke så mange år siden, var vi så naive at vi trodde at de elektrisk drevne bilene som begynte å fylle opp kollektivfeltene, ble ført av velmenende, forurensningsopposisjonelle, gråskjeggede SV-ere med runde briller og ellers firkantede standpunkter.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Artikkelen er over seks år gammel

Tidvis lot vi oss imponere av bilistene som stampet seg ufortrødent opp Lierbakkene med sine små - og ofte aparte utseende - kjøretøyer på sin vei mot Oslo, forbikjørt av de fleste.

Dette var menn (som oftest) som var villige til (midlertidig) å gi avkall på noen ekstra minutter i miljøets tjeneste, mens vi bensin- og dieselpervoene freste forbi; like lykkelige som vi var uvitende om jordens tilstand.

Riktignok så vi igjen mange av de små, rare bilene vi hadde passert da de endeløse køene begynte å fylle seg opp fra Asker og innover, forsiktig manøvrert i kollektivfeltet sammen med store busser og taxier med dårlig tid.

- Satt man så trangt og ukomfortabelt i en liten, sikkert kald el-bil, fortjente man jaggu å få lov til å komme seg til jobben via kollektivfeltet, om ikke annet så for å få i seg en god varm kopp kaffe, tenkte vi. DEN GANG.

Men ikke nå lenger.

Det tok tid, det skal innrømmes, men de siste årene har vi ikke hatt noen medlidenhet med våre batteridrevne søstre og brødre som farer forbi i kollektivfeltet - og som frenetisk bytter fil til «våre» ellers stillestående kjørefelter når en buss (som kanskje må stoppe opp for å slippe ut/ta inn passasjerer) plutselig hindrer fremdriften deres et øyeblikk, for deretter å kaste seg inn igjen i spesialfilen for den elektrisk drevne biladelen, som ønsker seg effektivitet på bekostning av oss andre.

I det siste har vi opplevde elektrisk drevne bilbøller som baner seg vei i alt fra «hei du!»-utgaver av Tesla til Nissan Leaf-modeller - og til og med noen skikkelige frekkinger og filbyttere i velbrukte Think- og Buddy-kjøretøyer.

Det er ikke tvil om hvem som på hverdagene ruler på veiene inn og ut av Oslo.

Det er folk som har råd til å pendle pr. elektrisitet, mens bensin- og dieselslukeren står hjemme, klar til å frakte dem til landstedet for velfortjent avkobling i helgen.

Les også

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Ap vil forlenge nullavgift for elbil

  2. Ny undersøkelse: Vi er irriterte på alle fordelene elbilene får

  3. Jubler for veivesenets elbil-usving: Tror kollektivfelt for single i elbiler stenges for godt

  4. Alvorlig sikkerhetsbrist i de aller minste «elbilene»

  5. Eget felt for elbiler utredes i Oslo

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder