Leder

Toll truer batterisatsing

Foto: Gorm Kallestad

Mange distriktskommuner gjør seg lekre for batteriprodusenter som vil bygge store fabrikker i Norge. Men nye tollbarrierer kan stoppe milliardinvesteringene.

Publisert:

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. VGs politiske redaktør svarer for lederen.

«Det første, store, grønne veksteventyret i Norge på 2020-tallet», har NHO kalt denne satsingen på produksjon av elektriske batterier. Næringslivets hovedorganisasjon har anslått at verdikjeden kan skape inntil 20 000 arbeidsplasser og omsette for 90 milliarder kroner i året allerede i 2030.

Det er bare det at i 2027, på grunn av brexit, trer den nye handelsavtalen mellom Storbritannia og EU i kraft. Den inneholder en ny opprinnelsesregel som sier at batteriet i en elbil må være produsert i EU eller Storbritannia  for at bilen skal kunne omsettes tollfritt der. Dermed blir Norge et såkalt tredjeland, noe som innebærer at norskproduserte batterier blir ilagt ti prosent toll.

Opprinnelsesregler er normalt i handelsavtaler, og vanligvis tillates et visst innslag av tredjelandsprodukter i en ferdigvare. I noen tilfeller inntil 50 prosent uten at det utløser toll. Det forholder norsk næringsliv seg til hver dag. Men i dette tilfellet spesifiseres batteriet som en så sentral bestanddel av en elbil at det må produseres i samme tollområde som bilen selv. Dermed blir batterier produsert i Norge lite konkurransedyktige i vårt viktigste marked, EU.

les også

Stanken av brexit

Det er NHO selv som ifølge NRK har oppdaget hvilken konsekvens britenes brudd med EU kan få. At både utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) og næringsminister Iselin Nybø (V) har engasjert seg direkte, viser sakens alvor.

Bellona mener at toll på norskproduserte batterier strider mot intensjonen i EØS-avtalen. Andre mener EØS-avtalen må reforhandles, eller at regjeringen må gripe inn for å få endret dette punktet i den nye handelsavtalen.

Men EØS er ikke en tollunion, og den som har fulgt med i forhandlingene mellom EU og Storbritannia vil også ha fått med seg at partene ikke gir ved dørene. Tvert imot kan det være interessenter på begge sider som foretrekker at norske batterier holdes utenfor dette markedet.

les også

Høyesterett reddet EØS-avtalen

En mulig løsning ligger likevel i forhandlingssporet. Som EU-rådgiver Paal Frisvold skriver i Teknisk Ukeblad, er det Kommisjonen som forhandler på vegne av EU-landene. Den har nettopp vedtatt et grønt bærekraft-program der elektrifisering av bilparken er et sentralt poeng. Norge har teknologi og energiforutsetninger for en renest mulig batteriproduksjon. I så måte er Norge en attraktiv aktør for at EU selv skal makte å oppfylle sine egne klimamål.

«Én mulighet er å prøve å inkludere en egen klausul om bilbatterier i forhandlingene om EØS-kontingenten. Slik tit-for-tat er ikke uvanlig i handelsforhandlinger. Det gjøres allerede på fiskekvoter», skriver Frisvold. Han viser til at samtalene mellom Norge og EU om EØS-bidraget for perioden 2021- 2028 nettopp har startet, og at EU-landene vil trenge penger til å betjene sitt nye fond «Next Generation EU».

Den andre muligheten, som ville innebære en tryggere garanti for utvidet tollfrihet for norske varer og tjenester, er mer opplagt: Å melde Norge inn i EU.

Dette var VGs leder mandag 19. april

Publisert:

Les også

  1. På tide å gå inn i EU

    Verden er mer urolig, og Norge står overfor større trusler enn på lenge. Samtidig er EØS-avtalen skjør.
  2. Brexitavtalen: Frihetens pris er mindre innflytelse

    Brexitavtalen er ingen avslutning. Det er ikke engang begynnelse på slutten. Men det er, kanskje, slutten på begynnelsen.
  3. Brexit og EØS

    I disse dager får vi med all tydelighet demonstrert hvor viktig EØS-avtalen er for Norge.
  4. Norges brexit-nødløsning

    Som ventet har det ikke lykkes Norge og Storbritannia å enes om en ny frihandelsavtale som kan tre i kraft når britene…

Mer om

Batteriproduksjon

energi

Miljøvennlig energi

Miljøteknologi

EØS

EU

Batterier

Flere artikler

  1. Gode grunner for EU-samarbeidet om vaksiner

  2. Momentet for norsk vaksineproduksjon er nå

  3. Få slutt på vaksinekrigen

  4. Listhaug ber regjeringen våkne i vaksinejakten: – Solberg burde vært på samme fly

  5. Helsedepartementet vil ikke si om Norge vil kjøpe Sputnik-vaksinen

Fra andre aviser

  1. SVs seier er blitt SVs hodepine

    Aftenposten
  2. Så heftig blir batterirevolusjonen

    Bergens Tidende
  3. Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

    Bergens Tidende
  4. NHO bekymret for brexitsmell på norsk batterieksport

    Bergens Tidende
  5. Advarer mot laksekaos med rødgrønn regjering

    Bergens Tidende
  6. Sintef bygger stor batterilab i Trondheim: – Vi tør ikke vente lenger

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no