GRENSER FOR POLITIKK: – Jeg er sikker på at Hadia Tajik vet mer om hijab enn meg, men jeg er likevel usikker på om hun, eller noen, kan ha full oversikt over folks beveggrunner når de kler på barna sine, skriver Tuva Ørbeck Sørheim. Foto: Frode Hansen , VG

Debatt

Nei til hijab-forbud i barneskolen

Hadia Tajik vil forby hijab i barneskolen. Men i en tid der asylhotellene brenner, bør vi bruke kreftene og de politiske initiativene på å bygge broer, ikke innføre forbud.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

TUVA ØRBECK SØRHEIM, sjefredaktør i Kagge

Lørdag ettermiddag passerte jeg en liten demonstrasjon i Oslo sentrum. En gjeng voksne folk viftet med skilt som hadde bilde av en baby og påskriften «fight, fight, fight barnevernet». Det var antakelig folk som mente seg utsatt for overgrep fra staten.

Tuva Ørbeck Sørheim. Foto: Marte Garman , Kagge

Selv tenkte jeg «takk for barnevernet», takk for at de er på barnas parti når barn opplever vold og overgrep. I det hele tatt er jeg glad i staten, jeg er for politiske grep og sånn sett ingen typisk liberalist.

Men etter Ap-nestleder Hadja Tajiks støtte til forbud mot hijab i barneskolen, har jeg tenkt mye på liberale verdier, og jeg har tenkt på hvilke grep eller overgrep staten skal beskytte oss mot. Barnehijab er ikke uproblematisk, mange jenter opplever det som begrensende. Andre igjen bærer hijaben med stolthet.

Tajik mener at barnehijab bør forbys fordi plagget innebærer en seksualisering av småjentene. Jeg er sikker på at Tajik vet mer om dette enn meg, men jeg er likevel usikker på om hun, eller noen, kan ha full oversikt over folks beveggrunner når de kler på barna sine.

Hør: Giæver & Joffen om hijab-forbud og mye mer

Jeg vil tro at hijab for mange har med identitet og kultur å gjøre. Det er uhyre trøblete at staten skal gjøre seg til overdommer over foreldrenes tanker og hensikter, og over deres valg av barnas klesdrakt. Og enda mer problematisk når dette skal gjelde kun ett plagg og én gruppe av befolkningen.

Hvordan vil det oppleves for familiene? Jeg vil tro ekstremt ydmykende, og dermed også konflikteskalerende. Er det hensiktsmessig? Etter intervjuet på fredag har Tajik presisert at hun ikke nødvendigvis vil se et slikt forbud i lovs form, men uttaler litt vagt at dette handler om «å gi rektorer ryggdekning» til å kunne forby hijab på sin skole.

Presiseringen utgjør ingen stor prinsipiell forskjell. Om det er rektor eller politi som skal håndheve Tajiks politikk, er det uansett vanskelig å forstå hvordan dette er tenkt gjennomført. Hvor går grensen mellom skjerf og hijab? Hvem skal rive av hijaben? Hvordan vil jenta føle seg? Hva med andre plagg som sender seksuelle signaler? Skal vi forby flere ting som vi misliker?

Dette skurrer, både prinsipielt og praktisk. Når jeg ser engasjementet som har oppstått i kjølvannet av intervjuet i sosiale medier, klarer jeg heller ikke fri meg fra tanken om at flere engasjerer seg sterkt i dette spørsmålet fordi det å forby barnehijab innebærer en begrensning av en del muslimers liv i Norge.

I en tid der asylhotellene brenner, bør vi bruke kreftene og de politiske initiativene på å bygge broer, ikke innføre forbud.

--

(Innlegget ble først publisert på forfatterens Facebook-side, og gjengitt her i lett omarbeidet form.)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder