Leder

Kjøreregler, nå!

Foto: Terje Bringedal

Knapt noe samfunnsområde er mer detaljregulert enn veitrafikken og kjøretøyforskriftene. Bortsett fra det som har med elsparkesykler å gjøre. Hvor mange nye ulykker må til?

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. VGs politiske redaktør svarer for lederen.

Feil farge på et blinklys kan føre til avskilting av bilen din. Listen over paragrafer som kan koste deg førerkortet er lang som en dansk smørrebrødmeny. Men det er visst bare fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre med en elsparkesykkel – med eller uten promille, med eller uten hjelm. Du trenger ikke engang ansvarsforsikring for å føre et kjøretøy som beviselig kan påføre deg selv og andre livstruende skade.

Hver fjerde spurte i en undersøkelse for Trygg Trafikk nå i sommer, ønsker et totalforbud mot elsparkesykler. Halvparten av oss ønsker et forbud om natten. På sosiale medier oppfordrer grupper til selvtekt hva henslengte elsparkesykler angår.

les også

«25 under 25» om el-sparkesykler: Et tidsspørsmål før en dødsulykke vil skje

NRK viste mandag hvordan elsparkesykler på fortau kan være til hinder for syns- og bevegelseshemmede i Oslo. I tingretten denne uken må en utleier svare for Bergen kommunes vrede over at firmaet, ifølge kommunen, uten tillatelse har utplassert 500 elsparkesykler i byens gater. Utleieren på sin side kan vise til at Vest politidistrikt har gitt grønt lys, samt at Trondheim kommune allerede har tapt et lignende søksmål.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) truet i sin tid med streng regulering dersom bransjen selv ikke tok ansvar for egen virksomhet. Hans etterfølger, Knut Arild Hareide (KrF) har sagt det samme. Men så langt har ingen ting skjedd. Folk fortsetter å skade seg.

les også

41 prosent av skadene på elsparkesykkel skjer under ruspåvirkning

Tall fra Oslo skadelegevakt sier sitt: De som hyppigst har lagt beslag på legevaktens ressurser i denne skadekategorien siden april i fjor, er yngre menn, og ulykken er gjerne rusrelatert. Det er et under at ikke tilfellene av alvorlig hodeskade er flere, gitt fraværet av hjelm-påbud.

At elsparkesykler er god butikk, viser de kontinuerlige nyetableringene av utleiere. Denne uke ble det kjent at en sjette aktør, Berlin-baserte Wind, kommer til Oslo for å utplassere 2000 nye el-tohjulinger. Hvor mange som allerede finnes på hovedstadens fortau og gater, vet ingen.

I flere europeiske land har myndighetene innført overordnet regulering av utleie og bruk av elsparkesykler. Norge har ikke det. Hvis tanken var at markedets naturlov ville luke ut cowboyer, eller at bransjens indre justis kom til å skape trygge rammer for virksomheten, har det i så fall vært såpass feilslått at det nå er næringen selv som roper på lov og orden. Ansvarlige aktører etterspør lisenser og ordnede forhold, kunne vi lese i Dagens Næringsliv, der sjefen for et av operatørselskapene vedgår at Oslo «oversvømmes av sparkesykler».

les også

Ønsker felles regelverk for elsparkesykler

Vi mener elsparkesykler er en berikelse i et bybilde hvor biltrafikken kommer til å bli ytterligere redusert i tiden som kommer. Det er selvfølgelig kommersielle grunner til at utleiere krever reguleringer som vil fortrenge de useriøse fra et åpenbart lukrativt marked.

Men i dette tilfellet bør politikerne lytte – og handle. Om ikke for å komme næringen i møte, så desto mer for å ivareta folkehelse, forebygge skade og lage kjøreregler, bokstavelig talt, for å trygge alle som ferdes på fortau og i gater. Ikke minst den elsparkesyklende selv.

Les også

  1. Politiet frykter liv kan gå tapt: Elsparkesyklist kjørte i 80 km/t uten hjelm

    De siste ukene har politiet i Sør-Vest opprettet 12 saker på elsparkesykler som er ulovlige.
  2. Andre: – Jeg ble meid ned av en elsparkesykkel

    Andre Nautøy sier han ble påkjørt av en elsparkesyklist som kjørte fra stedet.
  3. Bør el-sparkesykler forbys?

    Svaret på spørsmålet i overskriften er selvsagt nei – jeg stilte det kun for å få din oppmerksomhet.
  4. Folkeskikk gjelder også på sparkesykkel

    De nye elsparkesyklene har ikke bare satt sitt tydelige preg på bybildet, de har også satt full fyr på debatten.
  5. Politiet frykter dødsulykke med elsparkesykkel

    Politiet er bekymret for at antall sparkesykler i hovedstaden øker, og er forberedt på at liv kan gå tapt.
  6. Kvinne drept i elsparkesykkel-ulykke i London

    En kvinne på elsparkesykkel mistet livet etter kollisjon med en lastebil i London.
  7. Elsparkesykler - Det er fali’, det!

    Lei av bompengemotstanderne? Si hallo til elsparkesykkelopprøret!
  8. Oslo: Omtrent fire skader i døgnet på elsparkesykkel

    El-sparkesyklene har for alvor inntatt bybildet i hovedstaden, og antall skader har fordoblet seg på en måned.
  9. Ingen promillegrense for elsparkesykkel

    Mens man risikerer å miste lappen bare for å sette seg i førersetet på en bil med promille, finnes det ingen…
  10. Frp ønsker å bøtelegge uvettig bruk av elsparkesykler

    FrPs bystyregruppe i Oslo vil styrke kontrollen med bruk av elektriske sparkesykler og undersøke om det er hjemmel for…
  11. Flere europeiske storbyer strammer inn elsparkesykkelreglene

    Kvoter, færre lisenser, oppmerkede parkeringsplasser og strengere kjøreregler: Disse tiltakene ser de europeiske…

Mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Trygg Trafikk
  3. Elsparkesykkel
  4. Trafikk
  5. Samferdsel
  6. Knut Arild Hareide
  7. Leder

Flere artikler

  1. Ber om regelverk for elsparkesykler

  2. Sabotasjemetode gjør elsparkesykler i Oslo ubrukelige

  3. «25 under 25» om el-sparkesykler: Et tidsspørsmål før en dødsulykke vil skje

  4. 41 prosent av skadene på elsparkesykkel skjer under ruspåvirkning

  5. Oslo fjerner elsparkesykler i veien: – Tålmodigheten vår er brukt opp

Fra andre aviser

  1. Regjeringen: Ingen regulering i år. Oslo tar saken i egne hender: Vil nattestenge elsparkesykler

    Aftenposten
  2. Oslo kommune samler inn elsparkesykler

    Bergens Tidende
  3. Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

    Bergens Tidende
  4. Mens staten jobber med en regulering, får Oslo 2000 nye elsparkesykler

    Aftenposten
  5. Parkeringsstativ, forbud mot å kjøre på fortauet og maks hundre sykler pr. aktør. Slik har andre byer løst det.

    Bergens Tidende
  6. Hvem har ansvar for å rydde opp?

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no