KLENODIUM: – Turistene kommer til å synes det er kult å besøke Restaurant Schrøder, der Harry Hole satt. Men, faren er overhengende for at det plutselig ligger et Espresso House eller Starbucks der isteden, skriver kronikkforfatteren.
KLENODIUM: – Turistene kommer til å synes det er kult å besøke Restaurant Schrøder, der Harry Hole satt. Men, faren er overhengende for at det plutselig ligger et Espresso House eller Starbucks der isteden, skriver kronikkforfatteren. Foto: Jon Olav Nesvold , NTB scanpix

Kjedehelvete

MENINGER

Smarte kapitalister gjør storbyene våre sjarmløse.

debatt
Publisert: Oppdatert: 08.03.16 14:48

DAGFINN NORDBØ, satiriker og forfatter

Du trenger ikke besøke mange storbyer før du ser det: Alle ligner hverandre. På hvert eneste gatehjørne finner du en filial av gigantene 7/11, Starbucks eller McDonalds. Oppskriften er enkel: Selg junkfood, kaffe og sukker i fast og flytende form. Vil du bli steinrik i dag, sats på målgrupper som ikke aner filla om kosthold, og som sannsynligvis bare har en ketchupflaske i kjøleskapet sitt.

I tillegg til gigantene kommer det stadig nye gründere, med «nye» konsepter som er same shit i litt annen innpakning: De kopierer eksisterende suksesser, bygger opp en base og en «filosofi» som de deretter selger for et fett antall millioner.

Ett eksempel er Joe & The Juice, som nå spretter opp over hele verden, Oslo inkludert. Unge prettyboys går på en ukes ubetalt kurs, uten løfte om jobb – deretter velges noen av dem ut for å pushe kaffe, baguetter og såkalt sunne juicer til akkompagnement av altfor høy housemusikk. Synd da at presset frukt stort sett inneholder sukker, men det bekymrer ikke kundene seg om. De er nitten år gamle og tror det er sunt.

Et annet eksempel er Espresso House, som også er blant dem som har skjønt at kaffe gir så eventyrlig fortjeneste at det er som å trykke pengesedler. Ifølge kjennere smaker kaffen deres hoppetau, men det er ikke poenget: Det store spørsmålet er om vi skal tillate at disse folkene overtar byen vår.

Les også: JA til harryhandel! JA til innvandrerbutikker!

Hva er en by?

Det har alltid vært de små næringsdrivende som gir storbyer sjel, liv og farge. De som biter seg fast i et lite lokale og tviholder på noe de kan.

Grønnsaksbutikken Sultan på Grünerløkka var en av dem. De forsynte Løkkas beboere med frukt, grønnsaker, fetaost og oliven i løsvekt, oljer, pluss en bråte eventyrlige produkter du aldri kommer til å finne hos Rema 1000. Til slutt kastet de inn håndkleet og overlot lokalene til nye eiere, som dessverre ikke kunne faget. Hva kommer isteden?

Etter alt å dømme – Espresso House. En gørrkjedelig kjede med en så sterk kapitalbase at de kan drive i fem år med underskudd uten å lee på et øyelokk. De har i løpet av kort tid inntatt 22 lokaler i Oslo. Disse folka har ingen planer om å bidra til et fargerikt nærmiljø. De har kun en eneste ambisjon, og det er å skuffe penger ned i gapet på sine aksjeeiere når tida er moden.

Dermed skviser de lett ut mindre velbeslåtte næringsdrivende, og Løkka vil til slutt se ut som Bogstadveien – kjeder og kommersiell monokultur så langt øyet rekker. En by med politikere som ikke forstår hva dette fører til, ender til slutt som et gjesp av et kjøpesenter: Ingen diversitet, ingen personligheter bak diskene, ingen kreativitet bak vareutvalget, ingenting unikt, null sjel, ingen stemme, bare en endeløs rekke av identiske, masseproduserte helveter, Pushwagner style.

Hva kan gjøres?

Ja, vi så at Sultan ble dårlig drevet de siste to årene. Du må være en råtass på logistikk for at ikke grønt-forretningen din skal flyte over av pappkartonger. Konservative facebookfantomer med for mye Ayn Rand i hylla har da også raljert kraftig over Aftenpostens dekning av saken.

Men, hva var årsaken til at de opprinnelige gründerne kastet inn håndkleet? Siste husleie innebar (for de nye eierne) 150.000 i måneden for 360 kvadratmeter. Det er ikke bærekraftig, med mindre du har en nesten gratis råvare, som kaffe eller juice, som du kan pushe til syke priser – og en drøss med spekulative, rike onkler som har økonomi til å vente.

Se hva som har skjedd i London: Vanlige folk har ikke råd til å bo i sentrum lenger, det er overtatt av søkkrike folk med krokodilletenner og konto på Cayman Islands. Jeg mener det må finnes løsninger for å bevare byens identitet og historie, men det krever politiske løsninger.

Les også: 24-timerssamfunnet

Et byfond for butikker!

Vi vet allerede at det gjøres grep for å få filmproduksjoner til Norge. Fremdeles er det for lite midler, men insentivordningen handler jo om at internasjonale filmproduksjoner som f.eks. Jo Nesbøs «Snømannen» øker vår verdi som turistdestinasjon, og bidrar med penger inn. Ja, turistene kommer til å synes det er kult å besøke Restaurant Schrøder, der Harry Hole satt. Men, faren er overhengende for at det plutselig ligger et Espresso House eller Starbucks der isteden.

I min bok er oaser som Schrøder, Sultan og andre småsjapper og spesialbutikker en så truet art at vi må se på hvordan vi kan hjelpe dem å overleve. Sjekk nisjebutikkene Fløyel & Kanari i Fredrik Stangs gate, Scorpius på Løkka og den knøttlille radiosjappa i Bygdøy Allé. Er ikke de verneverdige, er ingenting det! Hvis politikere kan bevilge 200 millioner til en OL-søknad, eller 50 millioner til en filminsentivordning – da bør man også kunne se på hvordan man kan hjelpe gründere som gjennom mange år har gjort en stor og verdifull innsats for byen.

Et byfond, der du etter søknad kan få midler til å videreføre virksomheten i samme ånd, når markedsleien blir ulevelig. La kompetente folk med sans for kvalitet og bykultur fordele pengene. I dag deles det ut tonnevis av priser og fortjenestemedaljer til kunstnere og kulturarbeidere, og det er aldeles strålende. Men det er på tide at andre slitere som gjør byen til det den er, også kan få en klapp på skulderen.

Japanske og belgiske turister tar ikke trikken til Grünerløkka for å gå på Starbucks eller handle på Cubus. De ønsker noe unikt, og det gjør også vi som allerede elsker byen. Vi kan ikke sitte stille og se på at byen blir et kjedehelvete. Arbeiderpartiets Victoria Evensen, leder i bystyrets byutviklingskomité, sier til Aftenposten 6.mars: - «Kanskje bør vi utarbeide en strategi hvor vi ser på potensielle tiltak for å forhindre at områder i byen mister sin egenart.»

Nettopp. Sett i gang!

Her kan du lese mer om