KRITISK TIL NRK: Tidligere TV-programleder Finn H. Andreassen. Foto: Jan Petter Lynau

Debatt

– Hva skal «Dagsrevyen» være?

Programredaktør Kyrre Nakkim i NRK har rett i at Dagsrevyen har utviklet seg siden jeg jobbet der. Det skulle bare mangle.

FINN H. ANDREASSEN, journalist/TV-produsent.

Men som stor konsument av nyheter mener jeg at utviklingen de siste månedene vitner om eksperimentering og merkelige vurderinger som kanskje ikke akkurat er konsumentene til del.

De hundrevis av reaksjoner jeg har fått etter mitt utspill, vitner om at jeg ikke er alene om å  oppleve at Dagsrevyen nærmest er blitt en digital lekestue, der man skal eksperimentere og eksponere stoff  som Nakken klassifiserer som «nye fortellergrep»( ref. 17 minutter om en «familiekonflikt» i Bergen, der foreldre og barn ikke kom overens).

les også

– Noe av det pinligste jeg har sett på Dagsrevyen

At halve sendingen gikk med til dette «eksperimentet» vitner om en ganske spesiell vurdering av nyhetsbildet. Men ifølge Nakken gikk det ikke ut over harde nyheter. Det var åpenbart ingen andre ting i nyhetsflommen denne kvelden som var mer interessant å fortelle det norske folk enn familiekonflikten i i Bergen.

Ja, mon det. Jeg kan remse opp en rekke saker som ville vært relevant. Selv så jeg både på svensk TV og BBC denne kvelden. Det gjorde meg ikke mindre måpende til vurderingen i NRK.

Jeg forstår at Nakkim vil fortsette å eksperimentere.

les også

NRK svarer på kritikken: – «Tenåringssjokket» har ikke fordrevet harde nyheter

Jeg håper det skjer til seernes beste. Og at vi lisensbetalere føler at vi får en trygg og velfundert meny av det viktigste som har skjedd.

Kanskje det er verd å ta en intern diskusjon om hva Dagsrevyen skal være – og for hvem?

Dagsrevyen har nå 60-årsjubileum som en pillar for det norske folk, med trygg og solid journalistikk, med analyser og bakgrunnsstoff.

Å bruke halve Dagsrevyen for å fortelle om «Tenåringssjokket»  kan vel neppe sies å være begrunnet i viktighet for den gemene hop.

Nyhetsformdilingen i Dagsrevyen utfordres av dyktige konkurrenter på nett og mobil, både fra innland og utland. Det er bra. For nettopp da kan vi få synliggjort hva som er god og dårlig journalistikk.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder