HEKTA PÅ BRUS: Nordmenn er helt i teten i verden i brusdrikking. Derfor tar vi brusen på alvor. Ingen skal lure oss til å tro at brusen er sunn.

HEKTA PÅ BRUS: Nordmenn er helt i teten i verden i brusdrikking. Derfor tar vi brusen på alvor. Ingen skal lure oss til å tro at brusen er sunn. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Kommentar

Kommentar: Brus-besettelsen

Hva er det med oss og brusen? Ingen andre matvarer engasjerer oss like mye som colaen. Og for produsentene? All PR er god PR.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Foto:,

Coca-Cola har lansert ny versjon av Cola. Den heter Life. Hvorfor den heter Life, er ikke godt å si. Er det fordi livet er en blanding av sukker og Stevia? Livet er så bra at vi helst ikke skal lese innholdsfortegnelser? Brusen med den sjarmerende grønne korken pushes ut i det norske markedet med stor iver. Man lokker til og med barn.

Men vi nordmenn er ikke så lettlurte. Selv om vi syns det er bra med miljøvennlig flaske. Selvfølgelig vet vi at brusen ikke er sunn, den inneholder riktignok færre kalorier, men sukker er sukker.

Vi liker ikke uklare markedsføringsstrategier og misvisende reklamer. Det er vårt største problem. For brusen, den elsker vi. Vi drikker 488 millioner liter av den årlig. En gang i tiden var vi en av de største brusdrikkerne i verden. Nå liker vi ikke sukkerholdig brus like godt. Vi drikker mer lettbrus og smakstilsatt vann.

Jeg er en av de sistnevnte. Jeg er borderline Pepsi Max- avhengig, i likhet med mange andre. Derfor leser jeg alt jeg kommer over av artikler om colaen. Jeg vet egentlig før jeg klikker at forskerne vil fortelle meg hvor utrolig teit jeg er som drikker denne uhyrligheten. Sukkeret, syren, søtningsmidlene, steviaen. Rene heksebrygget. Men jeg drikker likevel. Og det vet produsentene. De driver ikke med helsearbeid. De skal selge mest mulig til god fortjeneste. Mer helsebevisste nordmenn, mer «sunnere» brus.

Men altså, det meste vi spiser er potensielt dødelig i store doser. Folk må lese innholdsfortegnelsen og ha kontroll på hva ungene putter i seg. Moderasjon er nøkkelen. Selv om det er utfordring når brusen er 20-kroning unna på landets skolekantiner, jobbkantiner, T-baner, venteværelser, sportsarenaer, kjøpesentre og også hos butikker som ikke selger andre matvarer. Det er langt mer akseptert å kjøpe en lettbrus enn en pose potetgull eller smågodt midt i arbeidstiden.

Vi, verdens fremste brusdrikkere lar oss opprøre av flasken med grønn kork. Som om uskyldig innpakning ikke har lurt oss før. Som om Iste, juice og smakstilsatt vann ikke er sukkerbomber. Produsentene ler nok herfra til banken – så lenge vi fortsetter å prate, lese og drikke brus. I en eller annen form. (Slik som denne kommentaren).

@ShaziaSarwar

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder