Leder

VG mener:
Rus og trafikk

FLERE FYLLEKJØRERE: Rus er et økende problem i trafikken. Etter en gradvis nedgang av antallet som kjørte med promille, har trenden nå snudd. Foto: GORM KALLESTAD, SCANPIX

Aldri så galt at det er ikke er godt for noe. Selv Petter Northugs ulykksalige fylleferd kan det ha kommet noe bra ut av. At det kan ha vært en vekker for ham personlig, er nå en ting. Men det har også skapt fornyet oppmerksomhet omkring promillekjøring som samfunnsproblem.

Fyllekjøring foregår i alle samfunnslag, og mørketallene er store. Hvor mange som også ferdes i trafikken under påvirkning av medikamenter og narkotiske stoffer, vet ingen.

Men det man vet, er nedslående nok. Ifølge tall fra Statens vegvesen og Motorførernes Avholdsforbund (MA), er nesten hver fjerde dødsulykke i trafikken et resultat av kjøring i ruspåvirket tilstand.

Som VG avslørte i går, er også veistandard medvirkende til at ulykker får det verst tenkelige utfall. For eksempel ville en større forekomst av midtdelere redusert antallet dødsulykker der en påvirket sjåfør kommer over i motsatt kjørefelt.

Når det er sagt, er det likevel ikke til å komme fra at sjåføren har et selvstendig ansvar for egen atferd. Det er ingen andre enn bilføreren selv som kan lastes når sjåføren er ruspåvirket eller på andre måter uegnet til å kjøre bil.

De aller fleste nordmenn mener at kombinasjonen bilkjøring og rus er uakseptabel. Likevel skjer det årlig et stort antall trafikkulykker som følge av rus. For første gang på mange år er denne trenden økende. Politiets beslag av førerkort sier sitt. Likeså resultatet av blodprøver fra sjåfører involvert i alvorlige ulykker.

Frem til og med 2011 viste alle grafer at stadig færre satte seg bak rattet etter at de hadde ruset seg. Nå anslår MA at mellom 10.000 og 15.000 sjåfører kjører med promille. Hver dag! Til sammen 30.000 kjøreturer daglig foregår under påvirkning av rus, ifølge Actis, rusfeltets samarbeidsorgan.

Samtidig viser Vegvesenets tall at folk flest i økende grad tar avstand fra ruskjøring. Holdningen til promillegrensen er også skjerpet. Mens halvparten av de spurte i 2002 mente at grensene burde heves fra 0,2 promille til 0,5 promille, var omtrent tre fjerdedeler av oss dypt uenige i dette i 2011.

Gode holdninger i folket er viktig. Men den ene fyllekjøreren kan gjøre ubotelig skade. Derfor er det viktig at arbeidet med å sikre veier for møteulykker intensiveres. Et svensk pilotprosjekt med alkolås i biler er også verdt å se nærmere på.

Les også

  1. COOP-sjefen om Northug-intervju: - Veldig tillitvekkende av ham

    De to hovedsponsorene som vurderer å kutte støtten til Petter Northug, skryter av ham i kveld.
  2. Forsikringsselskaper: Northug kan måtte betale for skadene

    Petter Northug (28) kan ende opp med å måtte betale for både bilen og rundkjøringen etter at han krasjet søndag, ifølge…
  3. Petter Northug innrømmer promillekjøring

    Skistjernen Petter Northug (28) kjørte selv sin Audi A7 da bilen grytidlig søndag morgen dundret over en rundkjøring og…
  4. Ny studie: Alkoholkonsum har økt i hele befolkningen

    Det er ikke kun stordrikkerne i Norge som drikker mer enn før. Også befolkningsgruppene som drikker lite og middels…

Mer om

  1. Rus
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. VG mener: Ruskjørerne må tas

  2. Flere tas for ruskjøring

  3. Pluss content

    Fyllekjører tre ganger mer i Øst-Finnmark

  4. «25 under 25» om el-sparkesykler: Et tidsspørsmål før en dødsulykke vil skje

  5. 500 ganger større risiko for å dø med «Northug-promille»

Fra andre aviser

  1. Tok 20 promillekjørere i helgen. Varsler kontroller hver helg i julebordsesongen

    Aftenposten
  2. Rapport: 25 prosent av dødsulykkene i trafikken relatert til rus

    Bergens Tidende
  3. Dette vil ulykken koste Northug

    Aftenposten
  4. Leder: Dårlige nytt om promillekjøring

    Fædrelandsvennen
  5. 1975: 41 døde i Oslo-trafikken. 2019: Én død i trafikken.

    Aftenposten
  6. Kan du kjøre gressklipper i egen hage etter en øl på verandaen?

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder