DET LUKKEDE ROMS MYSTERIUM: Dørlåsen på Germanwings flight 4U9441, formerly 4U9525, fra Barcelona til Dusseldorf Foto:Albert Gea,Reuters

Leder

Det lukkede rom

Sikkerheten i menneskelig kontrollert virksomhet vil aldri kunne være total. Men man må alltid tilstrebe å minimere risikoen maksimalt.
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Scenariet som ser ut til å ha utspilt seg på Germanwings Flight 4U 9525 tirsdag er på mange måter oppfyllelsen av marerittet og frykten i all menneskelig samhandling. Den plutselige, destruktive handlingen fra et tilsynelatende velfungerende medmenneske, motivert av ting man ikke ser eller kan forstå, som rammer alle uskyldige rundt. Skoleeleven som plutselig begynner å skyte sine medelever. Sjåføren som plutselig kaster bilen over i motsatt kjørebane. Piloten som styrer flyet rett i døden. Det kan tas forhåndsregler og skape sikkerhetsrutiner for å minimere omfanget av terrorisme, menneskelig svikt og tekniske ulykker. Men det er vanskelig å bygge systemer som kan gardere oss mot irrasjonell impulser i et skadet menneskesinn. Det gjør ulykken i alpene ekstra uhyggelig.

LES OGSÅ: Lubitz skjulte sin sykdom for arbeidsgiveren.

Etter terrorangrepene mot New York og Pentagon 11. september 200, da flykaprerne tok seg inni cockpitene, drepte pilotene og styrtet flyene mot utvalgte mål, ble det innført regler om lås på døren til cockpiten. Når cockpiten er bemannet og døren låst, kan den bare åpnes innenfra, eller med godkjenning fra dem på innsiden. Det kan holde inntrengere ute. Men det hjelper altså lite om problemet allerede er på innsiden. Om en pilot får et illebefinnende når han eller hun er alene bak spakene mens kollegaen er utenfor. Eller om en av pilotene bevisst saboterer flygningen, slik tilfellet ser ut til å ha vært på tirsdag.

LES OGSÅ: Slik stengte annenpiloten kapteinen ute fra cockpiten.

I de heller sjeldne tilfellene man kjenner til hvor en pilot bevisst har latt flyet styrte, har han alltid vært alene i cockpiten. Etter at piloten på Mozambique Airlines flight 470 fra Mosambik til Angola kræsjet flyet halvveis mellom Maputo og Luanda for mindre enn halvannet år siden, har stadig flere flyselskap innført restriksjoner som sier at det alltid skal være to personer i cockpiten så lenge flyet er i luften. Om de er to tilstede og en trenger å gå ut, kan dette først skje når en annen fra besetningen kommer inn. SAS innførte disse reglene fredag, etter anbefaling fra svenske luftfartsmyndigheter.

Som mye annen viktig lærdom, er denne dyrkjøpt. Sikkerheten i menneskelig kontrollert virksomhet vil aldri kunne være total. Men man må alltid tilstrebe å minimere risikoen maksimalt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder