DRAMATISK: Kulturminister Torhild Widvey bør gi pressen nullmoms i alle kanaler. Foto: NTB Scanpix

Leder

Nullmoms på alle plattformer

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Pressen får mye kritikk. Både fortjent og ufortjent. Men ett er sikkert. Du vil ikke like samfunnet som kommer at etter pressen slik du kjenner den i dag, er gått konkurs.

I disse dager er pressen samlet i Bergen under mediedagene. Der vil du finne medieledere med en panikkartet hvitfarge i ansiktet. Det vi trodde var vanskelig tider tidligere, er blitt mye verre. Særlig har annonsemarkedet sviktet i inneværende år. Pressen forsøker å endre forretningsmodellen inn i en ny tid. Men modellen består fortsatt av to elementer: betaling fra leserne og annonser. Hittil er det særlig leserbetalingen som har vært under press. Nå er det annonseinntektene som utfordres. Google og Facebook tar store andeler i det digitale annonsemarkedet, og har muskler til å feie norsk presse på havet. Det er alvor nå.

Dette medfører nye og kraftige kostnadskutt i mange redaksjoner. Det vil selvfølgelig ramme journalistikken.

Det er særlig to forhold ved pressen som er verdt å hegne om: At det som publiseres er sant, og at det som ulike institusjoner og mennesker med makt ikke vil ha på trykk, kommer på trykk. Begge forutsetter en fri og uavhengig presse med pressefaget i ryggmargen. Du vil ikke finne sponsede bloggere i krigssoner og andre urolige områder. Og du kjenner ikke agendaen til de som eventuelt rapporterer derfra uten å være forankret i redaksjonelle miljøer. Det gir sannheten dårlige kår. Google kommer ikke til å være opptatt av for eksempel å avsløre korrupsjon i en norsk kommune.

Selv om VG også kjenner pusten fra «amerikanerne», er vi privilegerte og tjener penger. VG mottar derfor heller ikke pressestøtte. Kan man betale sine regninger, er man fri. Det er viktig for VG å la det forbli slik. Men for de av våre kollegaer som mottar den, er den livsnødvendig. Selv om den har noen utfordrende prinsipielle sider, bør den opprettholdes.

Men enda enklere og minst like viktig: Dagens dramatiske situasjon viser til fulle at det fortsatt bør være nullmoms på nyhetsmedier i Norge, uavhengig av hvilke plattformer nyhetene presenteres på. Dette vil gjøre det litt enklere for norske medier å utvikle en forretningsmodell for en ny tid.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder