ARBEIDSHEST: Soldater er på vei inn i ett av Forsvarets Hercules transportfly på Kreta tirsdag 22. mars i 2011. Foto: Lars Magne Hovtun / Scanpix

Kommentar

Luftens hverdagshelter

De fleste som har tjenestegjort i en nordnorsk garnison de siste 40 år vet hva en Hercules-maskin er. Vi er mange som har sett luftens hvalfisk fra bukens innside.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Det bråkete transportflyet med et vingespenn på 40 meter var gjerne introduksjonen til ni måneder militærtjeneste i nord.

Historiene om hva man kunne oppleve på ferden opp eller ned, var mange. Ikke rent få hadde en kompis eller en uspesifisert kjenning som med nød og neppe hadde landet helskinnet i Bardufoss etter at transportluken åpnet seg under flyvning, eller de sakesløse rekruttene var blitt bombardert av løse gjenstander med en antatt bærende funksjon i flykroppen.

BAKGRUNN: Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet

En nokså klumpete estetikk med høyt støynivå og mange manuelle løsninger inspirerte til fargerike anekdoter om flyets beskaffenhet.

Lockheed Martin C-130 fikk ikke sitt kallenavn Hercules - oppkalt etter den råsterke helten i gresk mytologi - for ingen ting.

Denne arbeidshesten i det norske flyvåpenet har vært kjent som ualminnelig trygt, sikkert og pålitelig helt siden de første seks Hercules-maskiner kom til Norge i 1969.

Da hele denne flåten ble pensjonert i 2008, hadde flyene samlet 133 665 operative timer bak seg; de hadde vært i luften 5570 døgn - og fløyet jorden rundt 1713 ganger.

De hadde landet i krigs- og katastrofeområder, brakt hjelpeforsendelser til nødstilte, og fløyet både forskere og kongelige til Antarktis.

Det norske forsvarets Hercules-maskiner har aldri hatt ulykker av noen art.

Ikke før nå. Flyet som i går ble meldt savnet og antatt styrtet på vei fra Evenes, var et Lockheed Martin C-130J - en ny generasjon Hercules, som Norge kjøpte fire av i 2007.

Det første, «Frigg», ble levert i november 2008, «Idunn» ble levert i juni 2009, mens de to siste «Siv» og «Nanna» ankom sommeren 2010.

Royal Air Force har oppgitt en ulykkesfrekvens for Hercules tilsvarende ett tap pr 250 000 flytime gjennom de siste 40 år, noe som gjør flyet historisk sett til den tryggeste maskinen RAF opererer.

I Europa ellers har Hellas og Belgia mistet to fly hver, Spania ett, mens Italia har mistet tre, det siste så sent som i 2009 da en militær Hercules-maskin styrtet ved Galieleo Galilei-flyplassen i Pisa, rett etter take-off.

Hercules-flyene kan altså vise til en stolt tradisjon av sikkerhet og holdbarhet gjennom 58 år. I mer enn 60 land er flyene i daglig bruk, under noen av de mest krevende forhold. Det er bygget i overkant av 2200 fly, noe som gjør Hercules til den lengste, aktive militære produksjonsserie i internasjonal luftfartshistorie.

Derfor er ulykken i går en større gåte enn vanlig er når et fly styrter.

Les også

  1. Forsvaret: - Fant brente metalldeler som lukter parafin

    BARDUFOSS/KIRUNA/OSLO (VG Nett) En polstret gjenstand og en pakkrem, begge dynket i parafin, er blitt funnet i…
  2. Bakkemannskap på vei inn for å søke etter ulykkesflyet

    NIKKALOUKTA/OSLO (VG Nett) Store letemannskaper er på vei inn til fjellområdet hvor det er observert oransje deler som…
  3. Nordmenn jakter havari-årsaken

    BARDUFOSS (VG Nett) Fredag ettermiddag starter en norsk-svensk havarikommisjon arbeidet med å finne årsaken til…
  4. Kan ha funnet deler av ulykkesflyet

    BARDUFOSS (VG Nett) Det skal ha blitt funnet oransje deler som kan stamme fra flyet «Siv» som forsvant torsdag…
  5. Svært begrenset sikt for helikopter og bakkemannskaper

    NIKKALOUKTA/OSLO(VG Nett) Flere hundre norske soldater står klare til å bistå i letearbeidet etter det savnede norske…
  6. - Et sjokk å få høre at kolleger var savnet

    NIKKALUOKTA (VG Nett) Mikael Nordmark leder det militære søket etter Hercules-flyet og de fem norske offiserene.
  7. Pårørendekontakt: Håpet er at de fortsatt er i live

    GARDERMOEN (VG Nett) Ett døgn etter at Hercules-flyet forsvant, håper de pårørende fortsatt på at deres nærmeste har…
  8. Alle helikoptrene satt på bakken etter dårlig vær

    KIRUNA/OSLO (VG Nett) Det dårlige været har ført til at alle helikoptrene blir satt på bakken under letingen etter det…
  9. Dette er de savnede etter flyulykken

    GARDERMOEN (VG NETT) Disse fem norske offiserene var om bord på Hercules-flyet i Nord-Sverige. Nå er de savnet.
  10. - Vi frykter det verste, men er klare til å lete i 24 timer

    BJØRNEFJELL/OSLO (VG Nett) Leteaksjonen etter de fem savnede norske offiserene fortsetter natt til fredag både fra…
  11. Her er siste tegn fra flyet

    (VG Nett) Letemannskapene har markert to punkter på kartet hvor de tror Hercules-flyet har styrtet.
  12. Forsvarssjefen: - To av de beste flyverne i Norge

    (VG Nett) Forsvarssjef Harald Sunde har flydd med Truls Ørpen og Ståle Garberg i Hercules-fly mange ganger, og omtaler…
  13. Varmesignatur var ikke savnet fly

    NIKKELOUKTA/NARVIK/EVENES(VG Nett) To radarmålinger viser at det savnede Hercules-flyet skal ha vært svært nær en…
  14. Navnene på de savnede er offentliggjort

    EVENES (VG Nett) Forsvaret har gått ut med navnene til de savnede som var om bord på Hercules-flyet «Siv» som forsvant…
  15. Forsvarsdepartementet meldte feil - flyet ikke funnet

    (VG Nett) Forsvarsdepartementet meldte ved en feil at de fem offiserene som er savnet hadde omkommet.
  16. Forsvarsministeren: - En av de verste beskjedene

    (VG Nett) Forsvarsminister Espen Barth Eide er svært bekymret etter at et Hercules transportfly med fem personer er…
  17. Fly sporløst borte - fem nordmenn savnet

    NIKKALOUOKTA/OSLO (VG Nett) Et norsk Hercules-fly med fem nordmenn er savnet over Nord-Sverige.
  18. De savnedes sjef: - Er som en liten familie

    GARDERMOEN (VG Nett) Stasjonssjefen hvor de fem savnede nordmennene er stasjonert har fortsatt håp om å finne dem i live.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder