bilde

Leder

Bygg E18 nå

E18 vest for Oslo er Norges mest trafikkerte vei.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

En hovedåre inn til hovedstaden er tett, hver morgen og ettermiddag. Tid går tapt i kø og når bilene daglig går i sneglefart inn og ut av hovedstaden øker den lokale forurensingen og CO2-utslippene

LES OGSÅ:Oslo-byrådet vil ha omkamp

Etter langvarig tautrekking mellom Oslo og Akershus ble omsider Oslopakke 3-avtalen undertegnet i juni. Avtalen innebærer at det skal bygges en ny E18 og at bompengeinntektene skal finansiere en stor kollektivsatsing i hovedstadsområdet. I stor grad skal den nye veien gå i tunnel og slik skåne det lokale miljø. I tillegg vil veien gi bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk, syklister og gående. Alt dette er vel og bra, og på høy tid.

Nå varsler Oslos byrådspartier omkamp for å stoppe Bærum kommune og Vegvesenets plan for ny E18, melder VG. Det er ventet at Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV kommende uke fremmer en innsigelse i bystyret mot utbyggingsplanene i Bærum. Aps Andreas Hasle hevder at nabokommunen bygger en «motorvei som vi ikke trenger» og at reguleringsplanen i Bærum kommer i strid med klimaavtalen.

Anført av MDG har Oslo siden siste kommunevalg forsøkt å stikke kjepper i hjulene for konstruktive løsninger på store trafikale problemer i nabokommunene Bærum og Asker. De signerte til slutt Oslopakke 3, forsøkte å fremstille kompromisset som en seier, men sitter likevel åpenbart igjen med en dårlig smak i munnen. Nå har de innsigelser mot en strekning av E18, slik de sikkert vil forsøke å forsinke de neste faser av utbyggingen. Det er ikke underlig at Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) oppfatter dette som en utidig innblanding.

Vi er helt enig i at trafikkveksten i Oslo-regionen må løses med et bedre kollektivtilbud. Bilistene som kommer vestfra vil måtte bidra betydelig til finanseringen av gode kollektivprosjekter. Det vil bli mye dyrere å kjøre bil, og dette kommer i tillegg til den ekstra avgift bilister i vest har betalt i en årrekke. Dette er en nødvendig pris for å få en bedre vei og et bedre kollektivtilbud.

De rødgrønnes frykt for flere biler i Oslo kompliserer, fordyrer og forsinker et viktig veiprosjekt i et annet fylke. Det er underlig at de med dette vil påføre sine naboer større miljø-plager og dårligere fremkommelighet.

LES OGSÅ:-Ikke behov for å reforhandle

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder