KINAS KULL: En eldre mann tar en pause fra å laste kull på biler ved byen Dangcheng.

KINAS KULL: En eldre mann tar en pause fra å laste kull på biler ved byen Dangcheng. Foto: Reuters,

Kommentar

Kina har nøkkelen

Kina har for første gang større CO2 utslipp per innbygger enn EU. Landet står alene for 28 prosent av verdens utslipp. Klodens klima kan ikke reddes uten at Kina handler.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I dag møtes 120 stats- og regjeringssjefer til klimatoppmøte i New York. To ledere er bemerkelsesverdig fraværende: Kinas president Xi Jinping fra landet som slipper ut mest CO2 i verden og Indias statsminister Narendra Modi der utslippene øker mer enn i noe annet sted.

Kina har fått mye god omtale for nytenkning innen klimapolitikken. I forrige uke sa tidligere statsminister og FNs klimautsending Jens Stoltenberg at Kina er ett av landene som gjør ham optimistisk på klimaets vegne og statsminister Erna Solberg fulgte opp med å omtale «fantastiske fremskritt» i kinesisk miljøpolitikk.

Det er å håpe at de får rett, men foreløpig må vi konstatere at de kinesiske utslippene bare øker og at det antagelig vil fortsette i mange år. Kina står for 60 prosent av veksten i globale utslipp siden 2002. De passerte USA i utslipp i 2006 og nå slipper de ut mer CO2 enn USA og Europa til sammen. Sterke tiltak må til for å holde den globale oppvarmingen under to grader og det vil bli uoppnåelig hvis ikke Kina, som slipper ut nesten 30 prosent av all CO2, klarer å bryte utslippsveksten.

Det er ikke mangel på positive signaler. Kineserne både sier og gjør mye for å fremme fornybar energi. Det vakte optimisme da He Jiankun, leder for Kinas klimakomité, i sommer sa at Kina innen 2020 vil innføre en begrensning på de totale utslipp. Senere på dagen understreket han at dette var hans personlige mening og ment for akademiske studier. Studier er fint, men nå behøves handling.

Til tross for vakre ord og bygging av vind- og solenergi fortsetter Kina å åpne nye og svært forurensende kullkraftverk som vil være i drift i flere tiår. Fortsatt øker salget i verdens største bilmarked. Hittil i år er det solgt tolv millioner nye biler og det er ikke lavutslipps-modeller som appellerer til nyrike kinesere. Lenge kunne Beijing vise til at deres utslipp per person var langt mindre enn i rike land i Vesten. Det er fortsatt riktig sammenlignet med land som USA og Norge, men i dag setter hver enkelt kineser et større karbon-fotavtrykk enn en EU-borger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder