KRITISK: - På Instagram, YouTube, blogger og Snapchat eksponeres trutmunner med restylane, pupper med silikon og panner fulle av botox. Hva gjør det med de unge, spør Hellesland.
KRITISK: - På Instagram, YouTube, blogger og Snapchat eksponeres trutmunner med restylane, pupper med silikon og panner fulle av botox. Hva gjør det med de unge, spør Hellesland. Foto: Renphoto / Vetta

Hvor er bloggernes samvittighet?

MENINGER

Bloggere gir ut rabattkoder og reklamerer for silikon og fillers til barn helt nede i 12-årsalderen. Samtidig viser forskning at hele 9 av 10 jenter i 16-årsalderen ønsker å endre på kroppen sin. Har bloggerne en del av skylden?

debatt
Publisert:

LINDA HOFSTAD HELLELAND, barne- og likestillingsminister (H)

På Instagram, YouTube, blogger og Snapchat eksponeres trutmunner med restylane, pupper med silikon og panner fulle av botox. Hva gjør det med de unge å hele tiden bli påminnet om forventingene til utseendet, og at du skal fikse, stramme og rette på kroppen? I en SIFO-undersøkelse oppgir 85 % av jentene at de opplever kroppspress, og halvparten av dem mener at det å lese enkelte blogger oppleves som kroppspress. Dette kan igjen føre til en rekke alvorlige følger, som negativt syn på egen kropp, psykiske problemer og spiseforstyrrelser.

I en undersøkelse NOVA har gjennomført uttrykte ungdommene at kroppspress og uoppnåelig idealer for skjønnhet og helse er en sentral årsak til stress, og de unge mener at presset kommer gjennom sosiale medier. Et usunt fokus på utseende og promotering av kosmetiske inngrep i sosiale medier kan bidra til å normalisere slike inngrep og skape et økt press.

Jenter og gutter trenger gode rollemodeller. Når man er 13 år og følger med på blogger og YouTube-videoer, ser man opp til bloggeren. Man vil ha de samme klærne, håret og sminken, og spise den samme maten. Bloggene kommer ufiltrert inn på jenterommet, hvem som helst kan formilde hva som helst av både skjønnhetstips, kosthold- og treningsråd, og de unge har liten øvelse i å se på innholdet med et kritisk blikk. Er bildene retusjert? Er det skjult annonsering? Er det en diett man kan leve på? Bloggere og andre påvirkere har et stort ansvar, ikke bare for å følge lover og regler, men også for den påvirkningen de har på sine følgere. For markedsføring som retter seg mot barn gir markedsføringsloven en sterk beskyttelse. Bloggere med unge lesere må følge disse reglene. For eksempel kan det være ulovlig å reklamere for "fillers" på blogger med unge følgere. Jeg vil berømme de bloggerne som engasjerer seg mot det usunne kroppspresset og kosmetisk reklame som jenter særlig utsettes for, blant annet Kristin Gjelsvik og Ulrikke Falch. Jeg er opptatt av at flere bloggere skal ta et større ansvar for den påvirkningskraften de har.

Det er ikke fritt fram for å reklamere for hva som helst i sosiale medier. Reglene for markedsføring er relativt strenge, og flere kosmetiske produkter er det forbudt å reklamere for, for eksempel Botox. Forbrukertilsynet har tidligere grepet inn mot reklamer for slankeprodukter og kosmetisk kirurgi på blogger med mange unge følgere. Regelverket er imidlertid spredt, og flere tilsynsorganer håndhever reglene. Det er en utfordring når tre ulike tilsynsmyndigheter har ansvaret for relativt like områder, og derfor ønsker vi å se nærmere på hvordan tilsynet blir organisert.

Forbrukertilsynet har gjennomført flere tilsynsaksjoner mot bloggere. Etter deres erfaring er det få bloggere som markedsfører kosmetiske inngrep. Utfordringen er at de ofte skriver om egne erfaringer med slike inngrep - uten at produktet er sponset eller har fått betalt omtale. I slike tilfeller vil ikke omtalen bli regnet som markedsføring, og Forbrukertilsynet vil ikke kunne gripe inn.

Dette er et dilemma som vi ønsker å gjøre noe med. Det er sannsynlig at denne typen omtale har like stor påvirkningskraft på unge som reklame. Derfor må bloggere være seg sitt ansvar bevisst. De kjenner følgerne sine, de ser hvilke innlegg som blir mest lest og hvilke spørsmål som stilles. Derfor må de også tenke over hvilke bilder og innlegg de legger ut, og hvordan innleggene deres treffer. Har de samvittighet til å snakke fram Botox, når de vet at de som leser er jenter på 14 og 15 år?

Unge i dag er på nett fra de er små, og det kan være vanskelig for foreldre å henge med. Foreldrene må engasjere seg i barn og unges digitale hverdag. De må snakke med ungdommene sine om selvbilde, kropp, hva som er naturlig og ikke. De kan se på bloggene sammen med de unge, diskutere postene og se på bildene. Unge trenger noen som kan tolke bilder fra et Barbie-liv til virkeligheten. «Du er god nok som du er!» sier Helsesista, og det må vi hjelpe de unge til å forstå. Vi ser at det kommer en motvekt til de perfekte kroppene i sosiale medier, og det er gull verdt at flere kjente personer viser fram ekte kropper, med strekkmerker, cellulitter og det som er. Vi må heie fram de vanlige kroppene, uten filter eller Photoshop.

Det er viktig for meg å lytte til aktørene i bransjen. Derfor har jeg invitert flere bloggere og fagpersoner innen helse til en debatt på kvinnedagen 8. mars for å snakke om kroppspress, og hvilket ansvar de som bloggere har. Jeg er åpen for at bransjen selv ser disse utfordringene og tar tak i dette.

Jeg ønsker meg at bloggere, deres nettverk og annonsører går sammen og lager mer forpliktende, etiske retningslinjer på området. Jeg håper bloggerne selv tar ansvar, og diskuterer gjerne med dem hvordan det kan gjøres. Men hvis det ikke ryddes opp slik at barn og unge slipper å utsettes for reklame for kosmetiske inngrep på blogger, vil jeg vurdere å stramme inn på regelverket.

Her kan du lese mer om