DRUKNET: Bildet av tre år gamle Alan Kurdi, som ble skylt opp på stranden ved Bodrum i Tyrkia 2. september 2015, opprørte en hel verden. Foto: Nilufer Demir Ap

VG-fotograf Harald Henden: Bildet av Alan har ikke endret noe

VG publiserer i denne artikkelen sterke bilder av barns lidelse i Syria

I fjor gikk bildet av den druknede treåringen Alan Kurdi verden rundt. For noen uker siden skjedde det samme med fem år gamle Omran Daqneesh. Men bildene har ikke bidratt til endring i Syria.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

For ett år siden så millioner av mennesker bildet av lille Alan liggende død i vannkanten på en tyrkisk strand. Jeg sa følgende i en videokommentar noen dager senere:

«Bildet viser ikke vold. Du ser ikke blod. Heller ikke kropper sprengt i filler. Det er nesten fredfullt i all sin uendelige tristhet. Bildet av lille Alan som ligger død i bølgene på en tyrkisk strand er allerede blitt selve symbolet på tragedien som utspiller seg i Syria. Og den forferdelige situasjonen for desperate mennesker som prøver å flykte til Europa.

Les om fotografen som tok bildet av Aylan

LAPPET SAMMEN: En liten jente som har blitt skadet, enten fra artilleri- eller luftangrep i Douma 22. august 2015, har blitt bandasjert i et provisorisk sykehus i byen. Foto: Abd Doumany, AFP

Vi lever i en hverdag hvor vi blir bombardert av visuelle inntrykk. Facebook – feeden vår fylles kontinuerlig av bilder og videoklipp. De fleste glemmer vi så snart vi blar videre. Det blir stadig vanskeligere å fange og holde på vår oppmerksomhet.

VG-FOTOGRAF: Harald Henden

De siste 25 årene har jeg fotografert de fleste av verdens konflikter. Synene, lydene og lukten følger meg. Men å formidle dette gjennom et stillbilde er forferdelig vanskelig. Man må balansere det grufulle, det må ikke blir voldspornografi. Men samtidig vise den brutale virkeligheten. Jeg har ikke lenger tall på alle de døde kroppene jeg har fotografert. Men sjelden er jeg blitt så berørt som av fotografiet av lille Alan.

Les også: – Bildet av Aylan Kurdi er i ferd med å viskes ut fra manges minne

Et stillbilde fanger et øyeblikk, det stopper tiden. Det er fysisk, du kan ta og føle på det, det brenner seg inn på netthinnen. Og det kan endre ting.

Et av de mest kjente eksemplene er fotograf Nick Ut`s bilde av ni år gamle Phan Thi Kim Phuc, forbrent av napalm under krigen i Vietnam i 1972. Det fotografiet endret den amerikanske befolkningens holdning til krigen og bidro til å få en slutt på den.

Les også: Facebook fjernet ikonisk krigsbilde

Fotografiet av lille Alan er ikke fotografisk komplisert. Det er enkelt. Men det er usminket og brutalt ærlig. Og det har en enorm kraft. Kraft til å endre. Alans død forblir totalt meningsløs. Men den kan kanskje være med på å endre andre flyktningers skjebne.

Og slik kan bildet av den lille døde kroppen bli ikonisk».

Det har blitt verre

Jeg tok dessverre feil. Bildet har ikke endret noe. Situasjonen for menneskene i Syria har bare blitt verre. Mange av fluktrutene er stengt, Europa har bygget fysiske murer for å holde folk ute.

For kort tid siden kom et nytt bilde som fikk enorm oppmerksomhet. Familien til fem år gamle Omran ble værende i Syria. Huset deres ble bombet om natten. Fotografiet av Omran, sittende sjokkert og skadet i en ambulanse, rørte igjen millioner av mennesker verden over. Det vil neppe forandre noe som helst.

Les også om fotografen som tok bildet av Omran

GIKK VIRALT: Bildet av fem år gamle Omran Daqneesh i en ambulanse i Aleppo 17. august 2016 vekket igjen verdens oppmerksomhet - i hvertfall for en stund. Foto: AP

Det vi ikke ser

De to bildene viser bare en bitte liten flik av den virkeligheten som daglig utspiller seg i Syria.

Titusenvis av barn er blitt drept og lemlestet. De fleste får vi aldri se. Det er blitt for farlig for uavhengige journalister å reise i mange av de opprørskontrollerte delene av landet. Det meste av dokumentasjonen blir gjort av helsepersonell, frivillige og vanlige borgere. Med det resultat at ulike grupper setter spørsmålstegn ved troverdigheten til bildene. Det blir vanskeligere for tradisjonelle medier å bruke dem.

Det moderne våpen gjør med en menneskekropp er helt forferdelig. Det er en utfordring å fotografere på en måte som kan sette det hele inn i en kontekst og ikke la det bli voldspornografi. Men det er likevel en svært viktig dokumentasjon.

Derfor viser VG i dag en liten brøkdel av alle de bildene du trolig ikke har sett fra Syria:

OVERLEVDE: En mann holder et spedbarn som ble reddet ut av ruinene etter et luftangrep mot Masaken Hanano i Aleppo 14. februar 2014. Til høyre sitter en liten gutt og gråter. Foto: Stringer, Reuters

BLODIG: En skadet syrisk gutt sitter på en bord og venter på behandling etter et luftangrep i Douma 23. august 2016. Foto: Abd Doumany, AFP

KLASSEKAMERAT: Syriske barn sørger i en moské i Douma 16. mai 2016. Ved siden av dem ligger liket av deres venn, Malik, pakket inn i et hvitt klede. Han ble drept da en granat landet foran skolen deres. Foto: Abd Doumany, Afp

BANDASJERT: Et skadet syrisk barn har nettopp fått behandling på et feltsykehus, etter luftangrep på den opprørskontrollerte byen Douma 25. januar 2015. Foto: Stringer, Reuters

FAVNEN FULL: Medlemmer av redningsgruppen De hvite hjelmene hjelper barn ut av ruinene etter luftangrep i al-Shaar-nabolaget i Aleppo 2. juni 2014. Foto: Sultan Kitaz, Reuters

BOMBET: En syrisk mann gråter mens han holder et barn som ble drept i et luftangrep mot Saleheen-nabolaget i den syriske byen Aleppo 16. juli 2016. Foto: Thaer Mohammed AFP

VETTSKREMTE: En syrisk kvinne trøster sine barn etter at huset deres, i Sahour-nabolaget i Aleppo, ble bombet 14. mai 2014. Foto: Zein Al-rifai Afp

SMERTEFULLT: Artilleri- og luftangrep drepte mange i Douma 16. juni 2015. Mange barn ble skadet. Denne gutten får behandling på et provisorisk sykehus i byen. Foto: Abd Doumany, Afp

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder