MÅ ØKES: Skal vi nå klimamålene må vi både redusere transportbehovet og dramatisk øke andelen elbiler, skriver kronikkforfatteren.
MÅ ØKES: Skal vi nå klimamålene må vi både redusere transportbehovet og dramatisk øke andelen elbiler, skriver kronikkforfatteren. Foto: NTB scanpix

Klima: Porsche-forliket dreper elbilen

MENINGER

Hybridbilene er i ferd med å skyve elbilene ut av markedet. Det bør være et tankekors for miljø­vernere som har sloss for avgiftsfritak for plug-in hybrider.

debatt
Publisert:

ERIK MARTINIUSSEN, frilansjournalist og forfatter av boken «Drivhuseffekten»

Følg oss på Instagram her eller på @vgmeninger.

Elbilpolitikken her til lands har vært en fantastisk suksess. Der det bare er 30.000 el-biler i Tyskland, har vi i Norge nesten 80.000! Det sier litt om effekten av virkemidlene. Momsfritak og fritak i engangsavgift har gjort elbilene attraktiv i konkurranse med forurensende bensin og dieselbiler.

2015 ble et rekordår for elbil-salget, med mer enn 25.000 solgte biler. Elbilen har spist av bensinbil-salget. Men i år er trenden i ferd med å snu. Elbil-salget stuper for første gang på flere år og såkalte plug-in hybrider spiser store markedsandeler. Er det bra?

BAKGRUNN: Slik forklarer statsministeren «Porsche-forliket»

I det som har blitt kalt Porsche-forliket, mellom regjeringen og støttepartiene i fjor høst, ble effektavgiften på biler redusert kraftig.

Det betydde at biler med mange hestekrefter ble langt billigere å kjøpe. Store biler fikk avgifter som liknet mer på avgiftene til små biler. Luksus SUVen Volvo XC90 fikk eksempelvis en avgiftslette på over 100.000 kroner. Av de 100 bilene som fikk størst avgiftsreduksjon, var det store flertallet luksusbiler til langt over en million kroner (og helt opp til 8 millioner). Vinneren var de ladbare hybridene som fikk et fradrag i vektavgiften på hele 26 prosent. Slik ble den prismessige avstanden mellom det å kjøpe elbil og det å kjøpe en SUV hybrid mye mindre enn den var før.

Utslagene har vært så groteske at bilbransjen selv ber om endringer.

Få flere kommentarer og kronikker: Følg VG Meninger på Facebook!

Det skal koste å forurense. Store avgiftsfritak er derfor sterke virkemidler i miljøpolitikken. Slike virkemidler bør forbeholdes teknologi som bidrar til store teknologiske skifter. Den utslippsfrie elbilen er en slik teknologi. Det revolusjonerende med elbilen handler ikke bare om at den har null utslipp. Slik oljeanalytiker Thina Saltvedt har anmerket er det revolusjonerende med elbilen, at den gradvis underminerer behovet for å utvinne fossil olje. Slik bidrar den direkte til å redusere avhengigheten av klimaødeleggende fossil energi.

Få også med deg: Setter Tesla-konkurrent på hjul i rekordfart

Oljen er ulikt fordelt i verden. Land som Saudi-Arabia, Norge og Russland har tjent seg rik på den. Andre land, som USA og Kina, har sloss for å få kontroll på den. Om bilparken elektrifiseres, vil det derfor snu opp ned på langt mer enn klimapolitikken. Selv om kritikken mot el-bil-støtten har vært sterk, ikke minst fra «teknologinøytrale» SSB-økonomer, har politikerne derfor klart å verne om virkemidlene. Den norske elbil­politikken har fått internasjonal oppmerksomhet. Oslo har blitt verdens elbilhovedstad med besøk av delegasjoner fra hele verden.

El-bilpolitikk her til lands har skapt et brobyggingsmarked for bilfirmaer som har våget å satse elektrisk, slik som Tesla og Nissan.

Det er dette viktige brobyggingsmarkedet som nå rammes. Det teknologiske skiftet bringes et skritt tilbake. Plug-in hybridene er kanskje mer miljøvennlig enn bensinbilene, men de er langt fra så miljøvennlige som elbilene. En ny stor biltest viser at drivstofforbruket til disse bilene kan være 150 prosent høyere enn det som oppgis av produsentene. Miljøutslippene går også for å være høyere enn hva bilprodusentene opplyser.

Dypest sett handler dette om hvordan man innretter miljøavgiftene. For hvorfor skal ikke andre bensingjerrige biler ha lave avgifter, når plug-in hybriden har det? NAF har allerede startet kampanjen for å redusere avgiftene også for bensingjerrige biler. Det skal med andre ord bli billigere å kjøre bil, uavhengig av om den er stor eller liten. Selv med en marginalt høyere CO2-avgift, vil ikke det tjene miljøet.

Vi har kanskje 80 000 el-biler, men vi har mer enn 2,5 millioner forurensende fossilbiler. Skal vi nå klimamålene må vi både redusere transportbehovet og dramatisk øke andelen elbiler. Porsche-forliket fører i feil retning i så måte.

Skal de forurensningsfrie el-bilene utvikle seg videre i konkurranse med fossilbilene, kreves det store forskjeller i avgiftene.