Aladdin på Broadway.

Aladdin på Broadway. Foto:Jm11,wenn.com

Kommentar

Aladdin og krenkelsen

Aladdinfilmen var en av de tidlige trefningene i kulturkræsjet mellom sivilisasjonene.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Jeg skrev i går om flaskeånden Genie i «Aladdin»-filmen til Disney, som var en av Robin Williams mest briljante rolleprestasjoner. Det førte meg selv til et gjensnsyn, og til å huske en gammel kontrovers, som på mange måte var en av de første trefningene i de som i løpet av det siste tiåret utviklet seg til en kulturkræsj mellom sivilisasjoner.

Da filmen hadde kinopremiere i USA rett før jul 1992, var det med følgende strofer i komponistene Howard Ashman og Alan Menkens åpningssang , «Arabian Night»:

Oh, I come from a land

From a faraway place

Where the caravan camels roam.

Where they cut off your ear

If they don't like your face

It's barbaric, but hey, it is home.

Dette reagerte flere amerikansk-arabiske grupper på, fremfor alt American-Arab Anti-Discrimination Committee, som forlangte linjene om ørekutting og barbari fjernet.

Et halvt år senere bøyde Disney av, og rettet to av linjene til

Where it's flat and immense

And the heat is intense

(men beholdt It's barbaric, but hey, it is home) til videoutgaven. Gemyttene roet seg. Men ikke alle var komfortable med avgjørelsen.

«Forandringen av teksten i Aladdin ser ut som feig sensur», skrev tekstforfatter Peter Yellton i New York Times, etter at avisen hadde støttet Disneys «redigering» på lederplass.

«Dette trangsynte, politisk korrekte perspektivet uroer og skremmer meg som dikter. … Dere ser ut til å implisere at alt som kan tolkes som fornærmende eller stereotypt, uavhengig av sammenheng eller forfatteres intensjoner, skal strykes».

Noen måneder smalt den første bomben under Wall Trade Center og drepte seks mennesker. Forholdet mellom USA og den arabiske verden strammet seg til. Etter 11. september 2001 ble det enda verre.

Den arabiske verden fremsto ikke lenger som et magisk eventyrland fra 1001 natt. I Las Vegas gikk Aladdin Hotell og Casino konkurs, og gjenoppsto med et annet navn. Så kom karikaturstriden, og spetakkelet rundt moskeen ved Ground Zero, og krenkelsene var høye på begge sider.

Det har tatt litt tid, men i vår ble Aladdin satt opp som musikal på Broadway, til gode kritikker og ingen klager.

Det kan kanskje være et tegn på at krenkelsens tid går mot slutten.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder