Kommentar

Leder: Ett steg frem, ett tilbake . . .

ARTIKKELEN ER OVER 21 ÅR GAMMEL

Etter et lite lyspunkt like før helgen, slo iranske aviser og det iranske utenriksdepartement tilbake: Fatwaen - dødsdommen over forfatteren Salman Rushdie - gjelder fremdeles. Det gjør også millionbelønningen til den som myrder ham.

De muslimske fanatikernes fatwa er bestialsk, et gufs fra en fortid verdenssamfunnet burde ha gjort seg ferdig med: På vegne av en gud avsa mennesket ayatollah Khomeini sin fatwa mot en som Khomeini anså som gudsbespotter. Primitiviteten ble i dette tilfelle ekstra synlig ved at fanatikeren - Khomeini - også var statsleder, og bestemte at dødsdommen også skulle gjelde i alle land. Følgen har vært mengder av attentater mot oversettere, forleggere, bokhandlere og andre som bidro til å spre Rushdies roman «Sataniske vers». Mordforsøket på William Nygaard aktualiserte saken i Norge. Mon tro om det ikke finnes eksempler på folk som er blitt skremt av fatwaen, slik at ytringsfriheten er blitt rammet. Ordet «fatwa» går inn i ordbøkene som internasjonalt begrep - på linje med ordet «quisling».

Hele verdenssamfunnet har vært rammet av den terroristinnstilling Khomeini hadde. Sist uke syntes fremskrittet å være i sikte, da utenriksminister Kamal Kharrazi kunngjorde at Iran trakk støtten til fatwaen. Dette er nå i det blå. Men to forhold gir grunn til forsiktig optimisme: At verdenssamfunnet, det vil først og fremst si Vesten, uavbrutt har presset iranerne i denne saken - og ikke vist det ringeste tegn på vilje til å gi etter for barbariet. Og at det iranske folk ved siste presidentvalg utpekte en leder som er av et vesentlig mer moderat og sivilisert syn på mennesker, kultur og politikk enn forgjengerne hadde hatt.

Salman Rushdie jublet torsdag. Men alt samme dag slo fanatiske muslimer i London fast at det bare var «den politiske fatwaen» som var opphevet. Det er fortsatt en religiøs plikt for «rettroende» å ta livet av Rushdie og alle som bidrar til å spre hans roman. Den vanhellige krigen eksisterer så lenge fanatikerne finnes og ønsker den. Sivilisasjonens seier over barbariet var bare en foreløpig seier.

Hvordan verdenssamfunnet skal kunne vinne over fanatikerne er et spørsmål vi ikke ser noe svar på. Kanskje må vi bare leve med krigstilstanden. Vi kan ikke som dem ty til middelalderske metoder. Men det som er kriminelt må behandles som - kriminalitet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder