FEILAKTIG: – Versjonene av Bilister og Syklister som vi har blitt vant med gjennom den offentlige debatten, eksisterer ikke, skriver Jan-Ole Hesselberg. Bildet viser tidligere proffsyklist Dag Otto Lauritzen og sykkelkamerat Erik Mørland i Grimstad. Foto: Petter Emil Wikøren VG

Debatt

En konstruert konflikt

Fiendebildet som males mellom bilister og syklister stemmer ikke. Når mediene og Statens Vegvesen løfter fram konflikten mellom dem som normen, er sannsynligheten større for at de forsterker atferden enn at de får bukt med den.

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til VG her.

Artikkelen er over tre år gammel

JAN-OLE HESSELBERG, psykolog­spesialist

Med kombinasjonen av varmegrader og ferie følger flere fenomen det hersker delte meninger om. Blant dem økt iskonsum (inkludert den med få kalorier), vanningsforbud og mer synlig hud. Men mest av alt engasjerer åpenbart den økte frekvensen av MAMILer på norske veier: Middelaldrende menn i lycra. Også omtalt som Syklister.

Jan-Ole Hesselberg. Foto: Terje Bringedal VG

Motstanderne deres er Bilistene og både mediene og Statens vegvesen later tilsynelatende som om man enten er det ene eller det andre.

For selv om mediene vil høre om hvem som verst og Statens vegvesen vil at alle skal bli venner, så løfter begge fram den store konflikten mellom Bilistene og Syklistene.

Få flere kronikker og kommentarer: Følg VG Meninger på Facebook!

Fiendebilde

Når God Morgen Norge på TV2 har lite å finne på kan de lage sak om dette. «Syklister hater fotgjengere og bilister. Bilister hater syklister» skriver de på Facebook-siden sin i forkant av sending og lurer på «Hvem oppfører seg dårligst?» (Det er åpenbart gitt at begge oppfører seg dårlig og at begge hater hverandre.

VG MENER: Trangt og ampert på norske veier

Og jakten på hvem som oppfører seg dårligst er det som preger innleggene om saken. Kan du peke på at Syklistene eller Bilistene gjør feil, får du spalteplass. Sannhetsgehalten er sekundær. Du kan gjerne dikte opp premissene dine for det er ingen redaksjoner som kommer til å stoppe slike innlegg i agurksesongen.

Adresseavisen trykket i alle fall debattanten Terje Haugoms utropstegnbefengte og, la oss pynte på det og si, «konfliktgenererende» innlegg «Det er ikke lov å sykle to i bredden» uten at noen i Adressa tok seg bryet med å sjekke om det stemte. (Det stemmer ikke).

Selv intensjonen er en helt annen dyrker også Statens vegvesen den store konflikten. Som ledd i kampanjen «Del veien» produserte de en serie informasjonsvideoer under overskriften «Absurd aggresjon». Der tok de det stereotypiske bildet av Syklister vs. Bilister ut i hverdagslivet. Hvordan ville det sett ut om en kompisgjeng sperret veien for folk på tur i parken? Haha! Du vet, akkurat som de teite Syklistene gjør på veien. Eller hva ville du tenkt om noen tutet på deg i matbutikken? Akkurat som alle de tilbakestående Bilistene gjør.

Men stemmer dette fiendebildet?

Uhederlige unntak

Statens vegvesen begrunner en av filmene sine med at 70 prosent av alle syklister har opplevd aggressiv oppførsel fra bilister, uten at det gir oss nyttig informasjon om forholdet mellom bilister og syklister. Alle har opplevd å krangle med partneren sin, men det betyr ikke at forholdet er dårlig.

6. august 2013 kjøpte jeg min første landeveissykkel. Jeg hadde ingen erfaring med sykling og antok at sykkelen kom til å lide samme skjebne som treningsmatten, hoppetauet og spinningsykkelen. Brukt to ganger, etterfulgt av flere år med skyld og skam, før det hele rundes av med en Finn.no-annonse og overlevering til noen som skal gjennom samme øvelse.

Men jeg tok feil. Nå har også jeg blitt en MAMIL og siden den augustdagen har jeg tilbakelagt ca. 13.000 km og 500 timer på norske veier.

I løpet av disse kilometerne er min erfaring at konflikten i betydelig overdrevet. Basert på noen stikkprøver den siste tiden har anslagsvis 30.000 biler passert meg. Fem-seks av dem har vært så nære meg at det lett kunne ha gått veldig galt. En bilist har brukt spylevæske for å gjøre livet surt for meg.

Poenget mitt er ikke at dette ikke er et problem. Det er et stort problem og jeg vil gjerne sykle de neste 13.000 kilometerne uten nye fem-seks nær-døden-opplevelser.

Men de opplevelsene handler ikke om Bilister. Hendelsene som skaper overskrifter og som det prates om rundt lunsjbordet er de uhederlige unntakene. Det er den ene av de 30.000 passeringene som brukte spylevæske. Det er drittsekken. Ikke en utsendt, offisiell representant for Bilistene.

Når mediene og Statens Vegvesen til de grader presenterer denne konflikten som normen på bilisters og syklisters atferd, er sannsynligheten større for at de forsterker atferden enn at de får bukt med den. Det er det flere psykologiske studier som tyder på.

Les også: Kjørelærer spøkte med å kjøre på syklist – legger seg flat

Eksisterer ikke

For eksempel viste en studie fra 2011 at dersom man oppfordret folk til å bruke trappen fremfor heisen ved å fortelle om de gode grunnene til å gjøre det (bedre helse), skjedde det nærmest ingenting med andelen som byttet ut heis med trapp. Dersom man i stedet fortalte at «ni av ti i denne bygningen bruker trappa», ble andelen heisbrukere nærmest halvert.

Mennesket er et usedvanlig sosialt dyr. Vi ser til andre når vi skal vurdere egne handlingsalternativ. Det vi oppfatter som vanlig eller normal atferd blir det vi selv (vanligvis) foretrekker å gjøre.

De versjonene av Bilister og Syklister som vi har blitt vant med gjennom den offentlige debatten, eksisterer ikke. Vi har alt å tjene på å slutte å late som at de finnes og at den avvikende atferden de tillegges, er normalen. Konfliktsøkende medier er det neppe hensiktsmessig å forvente noe av i denne sammenhengen, men Statens Vegvesen burde i det minste vite bedre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder