FEIL PÅ FEIL: – Årets Spellemannpris var dessverre ingen stor opplevelse. Sendingen var preget av elementære feil, skriver TV-veteranen Leif-Åge Reme. Artistene Ingebjørg Harman Bratland og Jarle Bernhoft var programledere. Foto: Heiko Junge , NTB scanpix

Debatt

Rotete Spellemannpris

Når alle skal skinne så skinner ingen. Musikkbransjen setter seg selv foran publikum.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

LEIF-ÅGE REME, tidligere prosjektleder for Melodi Grand Prix

To timer på NRK1 i beste sendetid lørdag kveld er ikke en intern bransjefest der «alle skal med». Da er man gjest i stua til folk og må oppføre seg deretter.

Leif-Åge Reme. Foto: Eivind Griffith Brænde , VG

Årets Spellemannpris var dessverre ingen stor opplevelse. I hvert fall ikke for oss som så den på tv. Sendingen var preget av elementære feil som fravær av introduksjoner, dårlig merking av hva som var priser delt ut tidligere og generell mangel på dramaturgisk oppbygging. Fremfor å skape noen solide høydepunkter gled den ene prisen etter den andre forbi i et rasende tempo uten å berøre andre enn de som mottok den.

Det er sikkert mange årsaker til at det ble sånn, men i bunnen ligger et grunnleggende problem.

I en stadig mer fragmentert musikkverden har Spellemannkomiteen utvidet antall priskategorier. Det er sikkert vel og bra for bransjen, men for tv-sendingen er det direkte ødeleggende. Showet lukter av minst et kompromiss for mye. Utfordringene med antall priser kan tv-faglig løses bedre enn i årets sending, men det er likevel en fundamental feil at Spellemannkomiteen tilsynelatende insisterer på at alle prisene må med på tv. Og viser da med all tydelighet at musikkbransjen setter seg selv foran publikum.

I dagens medieverden er det enkelt å dele distribusjonen. Nettet tar seg av fag og bransje. Så har man NRK1 til å by på en fest tilrettelagt for det brede publikum.

Jeg kan ikke komme på noen som har tapt på å skape entusiasme og opplevelser fremfor å ri egne kjepphester. For om noen skinner ekstra så reflekteres det som oftest over på alle.

Les også: Kommersens triumf

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder