Foto: Tegning: Morten Mørland

Kommentar

Filmstjernene har mistet draget

LOS ANGELES (VG) Det er ikke lenge siden et stort navn var nok til å sikre Hollywood en kassasuksess. Hva skjedde?

Camilla Bjørn
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Filmstjerner betyr ikke like mye for filmindustrien som de gjorde før, konstaterte Los Angeles Times nylig i krigstyper over flere sider.

For 20 år siden skrev samme avis om rekordlønningene til Hollywoods mest ettertraktede skuespillere. En milepæl var da Jim Carrey ble den første som rundet 20 millioner dollar for innsatsen i «Cable Guy» i 1995. Kvinner som Julia Roberts og Sandra Bullock fulgte etter med nye rekorder.

De var best betalt fordi de hadde draget på kinopublikum.

Pengene går til rettigheter

I dag handler ikke overskriftene lenger om kjendisenes høye lønninger. De er forbeholdt studioenes enorme betalingsvilje for franchiserettigheter til «Shreck» eller DC Comics universet med Batman og Superman i spissen. Faktisk er alt av Warner Bros storsatsinger de neste årene tuftet på DC Comics hvor «Batman vs. Superman» var først ut i en lang rekke karakterfilmer.

Les også: Jo Nesbø har fått i Hollywood-filmen «Snømannen»

Målet er å bygge opp et lignende superhelt-univers som Disney har fått til med Marvel-figurer som Iron Man, Captain America og Spiderman.

Filmindustrien har gjennomgått et taktskifte; fra en økonomi bygg opp rundt glorifiserte stjerner til en karakterbasert økonomi. I mellomtiden har stjernene, de som før ble sett på som sikre kort og lønnet deretter, mistet sine superevner – ved noen få unntak.

LA Times har gjennomgått siste tiårs mest sette filmer. Skuespilleres navn er blitt mindre og mindre på filmplakatene, mens karakternavn og franchise som Iron Man, Captain America, X-Men, Harry Potter og Batman har overtatt.

Russell Crowe fikk bank av superhelter

Oscar-vinner Russell Crowe trekkes frem som et eksempel på en stjerne som er blitt knust av superheltene. Med filmer som «Gladiatoren» og «Et vakkert sinn» var Crowe å regne som kongelig i Hollywood – elsket av kritikere og Oscar-akademiet.

Men på forsommeren møtte han samtiden i døren; Crowes film «The Nice Guys» med Ryan Gosling åpnet svakt på det amerikanske markedet, banket av «Jungelboken», «Captain America: Civil War» og «Angry Birds» (!).

Crowe er ikke alene. Utredningen viser at den tidligere kassakongen Will Smith så vidt klarte å spille inn 1,7 milliarder kroner til sammen på verdensbasis, med sine to filmer «Concussion» og «Focus». 1,7 milliarder er mye penger – men ikke nok for filmstudioenes inntjeningsmargin.

Filmene Robert Downey Jr. har laget utenom «Iron Man» de siste årene, har knapt tjent inn hva de kostet å lage, påpeker LA Times.

Selvsagt finnes det filmer som har gjort det bra uten å være en allerede etablert merkevare. Både «The Revenant» med Leonardo DiCaprio og «The Martian» med Matt Damon er gode eksempler.

Studioenes sikreste inntjeningskort er likevel franchiser som tegneserieuniverset til Marvel, Star Wars, James Bond, Harry Potter, The Fast and the Furious, Tranformers, X-Men, Star Trek, Mission Impossible og Jason Bourne.

Gjelder også i Norge

Også i Norge er det de store, kjente historieuniversene som trekker oss til kinosalen; Flåklypa, «Kon-Tiki», «Hodejegerne», «Max Manus» og «Bølgen».

Spør deg selv, dro du og så «Hodejegerne» og «Max Manus» for å se Aksel Hennie – eller for historiens skyld? Og er Daniel Radcliffe en filmstjerne, eller er det Harry Potter som er stjernen?

Hvor lenge Hollywood holder seg til karakteruniversene er ikke godt å si. Til syvende og sist er det vi som bestemmer. Hollywood kommer til å fortsette så lenge vi strømmer til kinoene for å se. Det samme gjelder norsk film. Harald Zwart er allerede i gang med en ny versjon av den gamle klassikeren «Ni liv».

Les også: «Kon-Tiki» kjøpt opp av mektig Hollywood-topp

Tarzan-flopp?

Men en kjent karakter er ingen garanti for suksess. Ta «The Legend of Tarzan» med Alexander Skarsgård i hovedrollen som Tarzan.

Filmen kostet Warner Bros drøyt 1,5 milliarder kroner å lage, i tillegg har de brukt et par hundre millioner på markedsføring. Likevel skuffet den i åpningshelgen i USA og spilte inn ca. 360 millioner. Filmselskapet må ifølge Forbes Magazine nå ta høyde for at det blir et nullprosjekt.

Johnny Weissmuller er tidenes mest kjente Tarzan på film og et skoleeksempel på den klassiske filmstjernen. For det var ikke karakteren Tarzan folk dro for å se i Weissmullers 12 Tarzan-filmer, det var Johnny selv.

Les også: Skarsgård etter «Tarzan»-rollen: – Ingen av jeansene mine passer lengre

Kanskje er det en liten nedtur for Alexanders Skarsgård at også anmeldelsene har vært lunke. Flere av dem med kritikk til Hollywoods oppheng i karakterunivers og resirkulering. For å sitere en omtale;

«Det finnes så mange interessante historier å fortelle som Hollywood ikke har tatt fatt på. Hvorfor resirkulere denne?»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder