VIL HA MINDRE BOMPENGER: Men finansminister Siv Jensen vil samtidig ha mer vei.

VIL HA MINDRE BOMPENGER: Men finansminister Siv Jensen vil samtidig ha mer vei. Foto: Helge Mikalsen

Kommentar

Nå er plutselig alle politikerne opptatt av bompenger

Og selvsagt kan vi fjerne bompengene. Men det blir ikke i år.

Abid Raja i Venstre er i mot. Trond Giske i Ap, naturligvis. «Velgerbedrag», var reaksjonen fra Siv Jensen da hun hørte det.

Hun vil ha eneretten til å si nei til bompenger.

Men det finnes knapt en politiker igjen som tør å være for bompenger. Til og med Jonas Gahr Støre vil rive bomringene og erstatte dem med et mindre usosialt system.

Alt dette skjer fordi et protestparti får så stor oppslutning i Bergen. Nå vil en av fire bergensere stemme på partiet som sier nei til bompenger.

les også

Therese (37) har fått nok av bompenger i Bergen: - Vi blir stengt ute

Før var alle de ansvarlige politikerne egentlig for bompenger, akkurat som de i hemmelighet elsker moms. De trenger penger for å innfri valgløfter. Og derfor har de, Frp inkludert, gitt sitt ja til tallrike bompengeprosjekter.

Frp sier de er imot bompenger, men de har skjønt at mer bompenger er måten å få bygget vei på.

les også

Frp-Siv vil ha krisemøte i regjeringen om bompenger

Nå først snur de, altså.

Mandag sa Jensen nok er nok, og innkalte til bompenge-krisemøte. Samtidig skrev samferdselsminister Jon Georg Dale brev til Vegdirektoratet med forbud om å heve takstene.

Men det er ikke enkelt. En rekke prosjekter er planlagt, prosjektert og under utbygging. Disse må finansieres. For eksempel bygges de nye bomstasjonene i Oslo nå. Bompengeselskaper har avtale på å kreve inn bompenger i 10 - 15 år fremover. De har veier som skal nedbetales, milliarder i lån som må tilbakebetales.

Vi kan ikke ta disse pengene fra oljefondet. Det er penger som skal dekke pensjonene våre i fremtiden.

les også

Slik vil Støre løse bomkrisen: - Riv alle bommene

Men det finnes andre måter å få inn de rundt 10 milliardene vi forventer i bompenger i år. Vi kan for eksempel legge på et par kroner på drivstoffavgiften, innføre avgifter på elbil eller øke skattene.

Det vil være politisk vanskelig, men kan gå om alternativet er bompenger. Men i storbyene er dessuten utfordringen å få ned trafikken og unngå fullstendig kork på veiene. Det blir kork om politikerne fjerner bompengene.

Men et nytt system er verdt å diskutere. Først må det utredes, så må det gamle skrotes, og det nye bygges ut. Det vil ta år.

Uansett bør ingen forledes til å tro det blir gratis. Vei er svindyrt. Og på en eller annen måte er det folk flest som må betale, uansett.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder