Kommentar

Nå er plutselig alle politikerne opptatt av bompenger

Av Astrid Meland

VIL HA MINDRE BOMPENGER: Men finansminister Siv Jensen vil samtidig ha mer vei. Foto: Helge Mikalsen

Og selvsagt kan vi fjerne bompengene. Men det blir ikke i år.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Artikkelen er over ett år gammel

Abid Raja i Venstre er i mot. Trond Giske i Ap, naturligvis. «Velgerbedrag», var reaksjonen fra Siv Jensen da hun hørte det.

Hun vil ha eneretten til å si nei til bompenger.

Men det finnes knapt en politiker igjen som tør å være for bompenger. Til og med Jonas Gahr Støre vil rive bomringene og erstatte dem med et mindre usosialt system.

Alt dette skjer fordi et protestparti får så stor oppslutning i Bergen. Nå vil en av fire bergensere stemme på partiet som sier nei til bompenger.

les også

Therese (37) har fått nok av bompenger i Bergen: - Vi blir stengt ute

Før var alle de ansvarlige politikerne egentlig for bompenger, akkurat som de i hemmelighet elsker moms. De trenger penger for å innfri valgløfter. Og derfor har de, Frp inkludert, gitt sitt ja til tallrike bompengeprosjekter.

Frp sier de er imot bompenger, men de har skjønt at mer bompenger er måten å få bygget vei på.

les også

Frp-Siv vil ha krisemøte i regjeringen om bompenger

Nå først snur de, altså.

Mandag sa Jensen nok er nok, og innkalte til bompenge-krisemøte. Samtidig skrev samferdselsminister Jon Georg Dale brev til Vegdirektoratet med forbud om å heve takstene.

Men det er ikke enkelt. En rekke prosjekter er planlagt, prosjektert og under utbygging. Disse må finansieres. For eksempel bygges de nye bomstasjonene i Oslo nå. Bompengeselskaper har avtale på å kreve inn bompenger i 10 - 15 år fremover. De har veier som skal nedbetales, milliarder i lån som må tilbakebetales.

Vi kan ikke ta disse pengene fra oljefondet. Det er penger som skal dekke pensjonene våre i fremtiden.

les også

Slik vil Støre løse bomkrisen: - Riv alle bommene

Men det finnes andre måter å få inn de rundt 10 milliardene vi forventer i bompenger i år. Vi kan for eksempel legge på et par kroner på drivstoffavgiften, innføre avgifter på elbil eller øke skattene.

Det vil være politisk vanskelig, men kan gå om alternativet er bompenger. Men i storbyene er dessuten utfordringen å få ned trafikken og unngå fullstendig kork på veiene. Det blir kork om politikerne fjerner bompengene.

Men et nytt system er verdt å diskutere. Først må det utredes, så må det gamle skrotes, og det nye bygges ut. Det vil ta år.

Uansett bør ingen forledes til å tro det blir gratis. Vei er svindyrt. Og på en eller annen måte er det folk flest som må betale, uansett.

Mer om

  1. Elbil
  2. Bompenger
  3. Bil
  4. Samferdsel

Flere artikler

  1. Bompenge-panikken

  2. Det er byfolk som klager

  3. Erna Solberg: Forstår at folk reagerer på høye bompenger

  4. Skrot bomringene!

  5. NAF med bomløsning timer før Frp-møtet: – Slik kan du kutte, Siv

Fra andre aviser

  1. Aps Raymond Johansen: Bompengene har vært fantastiske

    Aftenposten
  2. Nye motorveiplaner i Oslo vil gi enda mer bompenger

    Aftenposten
  3. Debatt: – Frustrasjonen over bompengene vil ikke forsvinne av seg selv

    Bergens Tidende
  4. Støre: Uttrykk for krise i Frp

    Aftenposten
  5. «Rart», sier Raymond Johansen om Venstres forsøk på å fiske over MDG.

    Aftenposten
  6. Faktisk.no: Fakta før valget: Ti ting du bør vite om bompenger

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder