IKKE STRESS: – Mitt aller beste råd til dagens småbarnsforeldre er komprimert, og derfor lett å huske: Finn din egen måltidsrytme i hverdagen, skriver kronikkforfatteren. Foto: Sara Johannessen NTB scanpix

Debatt

Slutt å mase på barna under måltidet!

Undersøkelser viser at vi blir stresset av at barna våre spiser for lite, at de ikke vil sitte stille, og vi får dårlig samvittighet om de ikke spiser sunt nok.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

MARTE G. BYFUGLIEN, klinisk ernæringsfysiolog i Mills

Sitt stille. Spis opp maten din. Ikke gå fra bordet. Sett deg ned. Kom tilbake. Smak på denne. Bare én bit til.

Det kunne vært minner fra en familiemiddag på 70-tallet. Autoritære foreldre som irettesetter barnet annethvert minutt under måltidet. Et måltid på de voksnes premisser.

Marte G. Byfuglien. Foto: Mills.

Et måltid der målet er å få i barna alt som ligger på tallerkenen, mens de rører minst mulig på seg.

Stressende situasjon

Men dette er hverdagen til altfor mange barnefamilier også i 2016. Én av tre småbarnsforeldre blir stresset av hverdagsmåltidet, det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse.

Funnene viser at vi blir stresset av at barna våre spiser for lite, at de ikke vil sitte stille, og vi får dårlig samvittighet om de ikke spiser sunt nok. Vi blir også stresset når de ikke vil smake på maten.

Tidsklemma tærer på oss, og så vil de ikke engang spise middagen vi har brukt tid på å lage? Utakknemlige unger.

Som klinisk ernæringsfysiolog og trebarnsmor er måltidsuroen et tema som berører meg og vekker minner. Vi har også hatt våre utfordringer med stress rundt måltidet, og forventninger om hva og hvor mye barna putter i munnen. Kanskje har jeg, i lys av min profesjon, vært over gjennomsnittet opptatt av at barna mine skal ha et sunt og balansert kosthold. Jeg kan jo teorien. Burde jeg ikke derfor ha alle forutsetninger for å lykkes med måltidene?

«Vi er laget som sosiale mennesker, og det er meningen at vi skal møtes ansikt til ansikt. Å spise sammen er den beste anledningen vi har for det. Det lange bordet er en av de beste arenaene for å være sosiale mennesker. Vi bør beskytte det sosiale i dag – vi bør slåss for det».

Dette er ord fra psykiater Finn Skårderud det er verdt å reflektere over. Det er så selvsagt, men likevel så lett å glemme. For et eller annet sted på veien ble vi så opptatt av det som ligger på tallerkenen, at vi glemte å løfte blikket og se menneskene rundt den.

Les også: Mammablogger langer ut: – Endelig ferie fra ferien

Kostholdsteori fungerer ikke uten god praksis

Det er kanskje et paradoks at dette kommer fra en ernæringsfysiolog, som kan alt om næringsstoffer, reaksjonsveier og metabolisme. Men min erfaring er at teori ikke fungerer i måltidssituasjoner. Det nytter ikke å mase om alle vitaminene barnet ditt trenger, om den praktiske situasjonen ikke er fikset. Og oppskriften her er egentlig befriende enkel: Ha mindre fokus på at barnet spiser opp maten sin til hvert enkelt måltid, men se heller flere dager under ett. Barns appetitt og matlyst varierer fra dag til dag.

Noen dager spiser de mye, og andre dager lite. Hva de liker, eller innbiller seg at de liker, vil også endre seg fortløpende. Men totalt sett får de aller, aller fleste friske barn i seg de næringsstoffene de trenger. Så slapp av. Stress ned.

Å spise sunn og god mat handler om noe så enkelt som å spise variert. Dietten er ikke mer komplisert enn det. Et sunt måltid handler like mye om en god opplevelse rundt bordet, som maten som ligger på det. Og er det egentlig så farlig med en 60-meter spurt på stuegulvet midt under måltidet, om det reduserer masingen, bidrar til bedre stemning og gir hele familien matro? For ironisk nok vil nettopp mindre mat-masing kunne bidra til at barnet enklere spiser opp maten sin. Tallerkenen blir fortere tom når de blir distrahert.

Mindre masing vil også øke nysgjerrigheten og gleden for mat – og ikke vegring.

Finn din egen matro

Vi er sent ute, men det er på tide med et taktskifte rundt bordet. La oss redusere antall småbarnsforeldre som blir stresset av hverdagsmåltidene, og hjelpe til med å gi barna våre matro lengst mulig ved å gjøre måltidene til en sosial og positiv arena de gleder seg til, fremfor en obligatorisk stasjon for inntak av mat.

Som et bidrag til dette har vi nå utviklet et brettspill. Spillet kan enkelt integreres i måltidet, skaper matglede, og bidrar til lavere skuldrer og forventninger hos foreldre. Både pedagoger og småbarnsfamilier har bidratt med innsikt i prosessen. Spillet vil ikke kunne forhindre kaos, veltede glass og unger som løper fra bordet midt under måltidet, men det vil kanskje kunne bidra til en bevisstgjøring om at det ikke er verdens undergang når det skjer.

Mitt aller beste råd til dagens småbarnsforeldre er komprimert, og derfor lett å huske: Finn din egen måltidsrytme i hverdagen. Middagen må ikke inntas klokken 17.00, og den må ikke alltid være varm. Ikke bruk tvang eller triks for å få barna til å spise opp. Og ikke glem at barn har maur i rumpa.

Vi lever i år 2016. Vi har selvkjørende biler, og Pokemón Go har satt fem verdensrekorder. Verden fornyer seg. Det er på tide at vi også ved spisebordet går videre, og forlater gamle måltidsnormer, regelrytteri og Margrethe Munthes pekefinger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder