Bildet er hentet fra en aksjon som Ungdom mot retusjert reklame arrangerte i 2011.
Bildet er hentet fra en aksjon som Ungdom mot retusjert reklame arrangerte i 2011. Foto:Ungdom mot retusjert reklame,

Vi er lei av å bli lurt

MENINGER

Ungdommer skjønner at skjønnhetsidealene som fremstilles i reklame er urealistiske, men blir allikevel påvirket. Vi trenger et verktøy som tydelig forteller om bilder er ekte eller uekte vare. Retusjert reklame må merkes.

debatt
Publisert:

Grete Herlofson, generalsekretær i Norske Kvinners Sanitetsforening

Dora Thorhallsdottir, stand up komiker, relasjonsterapeut og sanitetskvinne

Det er mange tåpelige ting vi kvinner har foretatt oss opp gjennom tidene for å bli vakre og tiltrekkende. Fra stramming av korsetter, snøring av føtter til vakling på stiletthæler. Skjønnhetsidealet har alltid vært uoppnåelig for de fleste av oss, men det har likevel vært ekte. Dagens skjønnhetsideal derimot er uoppnåelig for oss alle, og det er skapt av designere og tekniske løsninger. Vi forherliger et uekte, usunt ideal. Hva betyr dette for jentene våre?

LES OGSÅ: Frigjøring fra kroppsskammen

Kroppspress

Hver dag florerer bilder av jenter som viser frem den perfekte sommerkroppen. Noen modige stemmer forsøker å si fra at dette orker vi ikke mer. «SK2015» (Sommerkropp 2015) er blitt et uoppnåelig ideal. En sommerkropp krever kun en sommer og en kropp. Men disse stemmene er dessverre få. De aller fleste unge jenter streber etter en kropp og et utseende som er uoppnåelig.

Dagens ungdom er mer stresset enn tidligere viser tall fra Oppvekststatus 2015 (en kunnskapssamling gjort av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet). Økt stress kan ha sammenheng med sterkere individualisme og økt vekt på prestasjoner og suksess – på skolen, blant venner, i fritidsaktiviteter og med hensyn til utseende. Mange jenter har psykiske plager. Det er spesielt mange jenter som er misfornøyde med egen kropp og plages av ensomhet. I 1.klasse på videregående skole oppgir 1 av 4 jenter at de har depressive symptomer.

I en undersøkelse utført av SIFO på oppdrag av Barne- og likestillingsdepartementet ble over 200 elever under 20 år spurt om kroppspress. 85 % av jentene og 20 % av guttene i undersøkelsen rapporterte om opplevd kroppspress. Nærmere 70 % av jentene pekte på reklamen som den største årsaken til presset, etterfulgt av blogger. I tillegg kommer presset fra venninner og kjente i sosiale medier.

Kampen mot skjønnhetstyranniet

Norske Kvinners Sanitetsforening består av 41.000 venninner, mødre, bestemødre, tanter og kusiner som ikke vil se på at de unge jentene blir lurt, og at presset gjør dem syke. Derfor har vi har valgt Kampen mot skjønnhetstyranniet som en av våre hovedsaker.

Sanitetskvinnene inviterte 15 jenter i 15-17-års alderen til et jentepanel hvor kroppspress og retusjert reklame var tema. Stolt kan vi si at vi har en kunnskapsrik ungdomsgenerasjon. Jentene er bevisste om hvilke reklamebilder som er manipulert og hvordan. Dessverre er dette glemt når praten i neste øyeblikk går om hva som er vakkert og pent.

Modellene er vakre. Da spiller det liten rolle at lårene nesten er dobbelt så lange enn hva menneskekroppen er skapt med. Jentene vet dette, men ser likevel ikke grensene mellom hva som er en ekte og hva som ikke er en ekte kropp. Innerst inne vet jentene at skjønnhetsidealet som fremstilles er urealistisk, men blir i like stor grad påvirket. «Det er som vi glemmer det, det er så vanlig» var en av kommentarene.

Merking av retusjert reklame

Vi trenger et verktøy som tydelig forteller om bildet er ekte eller uekte vare. Derfor må retusjert reklame merkes, gjerne med varseltrekant, slik at ungdommenes bevissthet blir satt i sving når en «perfekt, men uekte kropp» lyser mot dem fra blader og reklameplakater. . Da vil den andre hjernehalvdelen kobles på, på samme måten som når vi ser et stor P på skjermen ved Produktplassering som markedsføring i tv-serier.

Ungdommen har kjempet for merking av retusjert reklame i årevis. Ungdom mot Retusjert Reklame og PRESS er noen av dem som har sanket stemmer og fremmet saken politisk. I senere tid har politiske partier fulgt opp tråden. Reklamebransjen på sin side har pekt på at retusjering er noe alle gjør, og at teknisk sett er det manipulert reklame som er det korrekte begrepet. Begrepsdiskusjon kommer det erfaringsmessig lite ut av. Vi går ikke til kamp om endring av lys eller det å fjerne mørke ringer under øynene. Vi går til kamp mot endring av kroppsdeler på fotografier; det å strekke litt på halsen, lage leggen litt lengre, skuldrene litt bredere og øynene litt større.

Det på tide at vi som voksne støtter opp under det arbeidet som er satt i gang av ungdommen selv. Merking av retusjert reklame løser ikke alt, men det er et skritt på veien for å skape bevissthet rundt ekte vare. Vi er rett og slett lei av at døtrene, nabojentene og barnebarna blir lurt. Kun det ekte er ekte!