Kommentar

Bloggeres lovbrudd må få konsekvenser

Av Camilla Bjørn

SKJERPER HUN SEG? Sophie Elise er blant bloggerne som fikk refs – men ikke bot – av Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven. Foto:Heiko Junge,NTB scanpix

I fem år har forbrukerombudet kjeftet og truet, men aldri
straffet toppbloggere for brudd på markedsføringsloven – tilsynet har nemlig ikke «lov».

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Artikkelen er over fire år gammel

Denne uken varslet forbrukerombudet innstramming i føringene mot skjult reklame for bloggere. Fra nå av skal også innlegg fra arrangement hvor man er invitert med forventning om at man skriver positivt om arrangør eller produkt merkes reklame. For strengt, mener flere mediekritikere og bloggerne selv.

Ombudet utførte nylig tilsyn av landets 40 mest leste bloggere. Det viste at merkingen av reklame ikke er god nok. Faktisk er bloggere blitt sløvere til å merke betale innlegg.

Sanksjoner ble vurdert, men tilsynet valgte enda strengere føringer, samt å sende 21 bloggere brev hvor de bes skjerpe seg etter det de mener er brudd på markedsføringsloven.

Brudd på markedsføringsloven tas ikke til en domstol, men havner i en forhandlingsmodell hvor straff er dagbøter. Veien til bøtene er kronglete, noe som kan forklare hvorfor bloggerne slipper unna. Forbrukerombudet har nemlig ikke myndighet til å sanksjonere bøter.

I stedet må tilsynet melde sakene videre til Markedsrådet. De samles 6-7 ganger i året med klare begrensninger i antall saker som behandles hver gang. Et system som ikke er i nærheten av å kunne matche farten i utviklingen av blogg-universet.

Barne og likestillingsdepartementet sitter i skrivende stund og vurderer om forbrukerombudet skal få rådighet over sanksjonsmulighetene, slik andre tilsynsmyndigheter har. Finanstilsynet og konkurransetilsynet, for å nevne noen.

Å gi Forbrukerombudet større handlingsrom er et viktig ledd i å regulere bransjen.

Betalte innlegg og sponsing er bloggernes hovedinntektskilde. De mest leste bloggerne, med sekssifrede lesertall, kan ta alt fra 5000 - 50 000 kroner for et innlegg. Dette gir bloggere som Caroline Berg Eriksen og Andrea Badendyck millioninntekter.

Annonsører legger føringer

Unge jenter ser på bloggerne som venninner. En annonsør kjøper bloggerens troverdighet til å reklamere, mens det for brukerne er lettere å kjøpe et produkt som venninnen din anbefaler.

I en masteroppgave om de økonomiske mekanismene i den norske bloggsfæren skrevet av Solveig Onsøien, kommer det fram at flere annonsører legger føringer for innhold i «sponsede innlegg». Bloggerne står heller ikke fritt når de skriver om produkter eller tjenester.

Les også: Populære bloggere i juridisk gråsone

Å følge reglene er ikke rakettforskning!

Blogger Sophie Elise Isachsen forklarer sitt reklameslurv til Aftenposten med at hun ikke kjenner retningslinjene godt nok.

Merkingen skal være det første leserne ser. Den må stå i nær tilknytning til innlegget eller informasjonen som publiseres, slik at følgere skal være klar over at det er reklame før eller samtidig som de leser posten. Dette tok det meg snaue 30 sekunder å navigere frem til på Forbrukerombudets hjemmeside. Seksjonen «Veiledning for merking av reklame i sosiale medier» er klar og tydelig.

Det siste døgnet har de nye føringene blitt debattert i bransjemedier, blogginnlegg og lukkede grupper på Facebook. Kritikere opplever det å måtte merke deltakelse på eventer og arrangement som en gråsone-problemstilling. Er blogginnlegg fra en fest eller kurs hvor man deltar på eget initiativ en annonnse?

Forbrukerombudet ber bloggere utøve skjønn i disse situasjonene. Trolig lager tilsynet flere problemer for seg selv når de skaper en gråsone i et miljø hvor enkelte allerede sliter med å følge med i timen.

Men bloggere har tatt seg til rette lenge uten å ta nok hensyn til regelverket som allerede forelå. De innehar dessuten alle hatter som ellers ville vært fordelt mellom børs og katedral i mediehus, og må dermed vise ekstra stor aktsomhet.

Når ting ikke forbedres reagerer Forbrukerombudet som frustrerte og strenge foreldre. Kanskje er det for aggressivt og en kompensasjon for at det ikke kan gis konsevkenser?

Å gi Forbrukerombudet større handlingsrom er et viktig ledd i å regulere bransjen.

Twitter @camillabjorn

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder