Leder

VG mener: Statoil ute og hjemme

DELE: Aksjeanalytikere mener Statoilsjef Helge Lund bør vurdere å dele opp selskapet. Foto: NTB SCANPIX

Analytikere i aksjemarkedet tar til orde for å dele opp Statoil i to eller flere selskaper. Til Dagens Næringsliv sier Trond Omdal fra Arctic Securities at en deling mellom den norske og utenlandske virksomheten ville vært en enkel modell, som ville økt verdien på den norske virksomheten. Analytiker Anne Gjøen fra Handelsbanken sier i samme artikkel at Statoil bare driver lønnsomt i Norge og et par land til.

Ideen om å splitte Statoil fortjener en grundig behandling. I takt med at Statoil blir et selskap med stadig større og flere engasjementer i utlandet, er det på tide å vurdere organiseringen av selskapet. Statoil har viktige engasjementer på norsk sokkel, som bør gi den norske staten størst mulig avkastning. Det er ikke sikkert at det er hensiktsmessig å blande Statoils mange forskjellige engasjementer i et stort konsern.

Regjeringen bør sette i gang et arbeid for å vurdere hvordan statens eget oljeselskap best kan møte fremtiden. Mye taler for at den kunnskapen Statoil har bygget opp etter flere tiår på norsk sokkel kan være nyttig for Norge når den blir brukt i utlandet. Men slik virksomhet er risikabel, og den risikoen bør kanskje frikobles fra «pengemaskinene» på norsk sokkel.

Statoil er et norsk industrieventyr, drevet frem av politikere og andre mennesker med langsiktige perspektiver. Å ta vare på Statoil som er norsk selskap også etter at petroleumsressursene på norsk sokkel er tømt, vil være klokt. At Norge, gjennom Statoil, skal være en betydelig aktør i den internasjonale oljebransjen er naturlig. Telenors mange suksesser i utlandet har vist at norsk industri og næringsliv er konkurransedyktig.
En utredning av Statoils organisering bør ikke ha bare økt profitt som mål. Den må også svare på de langsiktige politiske og strategiske utfordringene. Samtidig kan det godt være at en robust utenlandssatsing fra Statoil krever at selskapet blir større. For eksempel ved å slå seg sammen med et annet selskap. Å skille den norske delen av Statoil fra den utenlandske kan være nødvendig for å få til det. Det ser ikke ut som om Statoils størrelse i dag er noe hinder for å drive både lønnsomt og forsvarlig i Norge. Men størrelsen kan være et problem i en fremtid der den viktigste virksomheten foregår langt fra vår egen kyst.

Les også

  1. Statoil vil flytte 500 stillinger ut av Norge

    Statoil vurderer likevel å flagge ut 500 stillinger til lavkostland som India og Latvia.
  2. Internt dokument avslører: Statoil planlegger å flagge ut jobber

    Opp mot 1000 norske Statoil-jobber kan bli flagget ut innen 2020.
  3. Statoil får egen stortingshøring

    Bak lukkede dører får Statoil-sjef Helge Lund møte Finanskomiteen i Stortinget og protestere mot varslede…

Mer om

  1. Equinor
  2. Politikk

Flere artikler

  1. Eierskapet satt på prøve

  2. Kronikk: Det norske paradokset

  3. Pluss content

    Verneverdige menn i hjelm og kjeledress

  4. Norges mest lønnsomme subsidie

  5. Pluss content

    Tidenes pengedryss

Fra andre aviser

  1. Hva skal vi med Statoil?

    Fædrelandsvennen
  2. Hva skal vi med Statoil?

    Aftenposten
  3. Ny bok om Equinor: Forhandlet om olje i London. Motparten la en stor pistol på bordet.

    Aftenposten
  4. – Equinor bør selge utenlandsvirksomheten

    Bergens Tidende
  5. Statoil er neppe en taper

    Fædrelandsvennen
  6. Bedriftene styrkes av salg

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder