Kommentar

Kommentar: Facebooks virkelighetssjekk

Av Camilla Bjørn

VIRTUELL VIRKELIGHET: Er denne brillen en dille, eller er det den neste plattformen i vår digitale utvikling? Foto: Yuya Shino Reuters

LOS ANGELES (VG) I dag går for alvor startskuddet for teknologien som vil la deg oppleve hva som helst, hvor som helst. Kun kvalme står i veien.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Artikkelen er over fire år gammel

I kultfilmen «The Matrix» styrer roboter verden mens mennesket lever i en virtuell virkelighet de ikke vet er «uekte».

«Hva er virkelig? Hvordan definerer du hva som er virkelig? Hvis du snakker om hva du kan føle, smake og se, da er det ”virkelige” kun signaler hjernen din har tolket», sier en av hovedpersonene Morpheus i filmen.

Morpheus ber filmens hovedperson Neo velge mellom en rød og blå pille. Den blå pillen lar Neo forbli i Matrix-verdens illusjoner, mens den røde frigjør deg inn i den ekte virkeligheten.

Sjefforsker Michael Abrash i VR-selskapet Oculus henviste til «The Matrix» på Facebook-konferansen F8 i fjor. Filmens budskap er det som fikk han til å innse VRs uendelige muligheter.

Ikke minst Platons idélære om menneskets oppfattelse av virkelighet.

– Jeg tilbyr ikke dere et valg i dag. For uansett hvilken pille dere velger, skal vi samme vei, sa Abrash.

Facebook lengst frem

2016 er det store året for VR – virtual reality – datateknologi som lar brukere bli fullstendig omsluttet av en annen verden. De største teknologiselskapene står i kø for å lansere utstyr i månedene fremover, men et hestehode foran er Facebook.

Mandag begynte utsendelsen av deres etterlengtede VR-briller Oculus Rift. Norge var et av de få landene som ble tilbudt forhåndsbestilling av produktet. De som ikke har forhåndsbestilt må belage seg på å vente til sommeren siden første opplag er utsolgt.

Facebook-grunnleggeren Mark Zuckerberg kjøpte VR-selskapet Oculus for 12 milliarder kroner i 2014. Han mener VR er plattformen for fremtidens digitale utvikling og at de fleste av oss ennå ikke kan begripe hvordan det vil forandre livene våre.

Dagene som kommer blir avgjørende for Facebook. Leverer milliardinvesteringen som ventet og er publikum fornøyd?

Tror ikke på VR-porno

Så hva kan brillene brukes til hvis man bestiller et par dag? Spillbransjen har er arsenal av spill klare. Pornobransjen satser på at VR vil bli deres livbøye etter at nettet ødela den tradisjonelle inntektsmodellen. Også læringsprogrammer og møtemuligheter vil være tilgjengelig, med film- og TV-industrien i hælene.

Interessant er det at Palmer Luckey, Oculus´23-år gamle utvikler, mener pornobrukere ikke har kraftige nok PC-er til å nyte teknologien.

Krever kraftig PC

For å få glede av VR i dag må man ha en PC med svært kraftige og kostbare skjermkort som gir tilstrekkelig oppløsning. Seriøse gamere har som oftest potente PC-er. Den jevne pornobrukeren derimot har hardware av ymse kvalitet.

For å sette det i perspektiv: Skjermkortprodusenten Nvidia har beregnet at kun om lag 13 millioner av verdens 1,43 milliarder PC-er er kompitable med VR.

Har du en Mac kan du bare glemme det, hvis du vil satse på Oculus.

Ifølge Luckey er Apples nåværende maskiner ikke i nærheten av å være bra nok for VR.

Det finnes allerede brukervennlige hodesett som kan kobles til mobilen, blant annet fra Samsung. Men disse er et stykke unna brukeropplevelsen til brillene som kommer.

Les også: «Disse fem teknologi-trendene kommer i 2016»

Ifølge Oculus-sjef Luckey utfordrer også VR folks oppfattelse av tid. Enkelte kan spille et spill i 12 timer, uten å bli slitne eller ha en tydelig oppfattelse av hvor lenge de har spilt.

Zuckerberg mener det vil ta ti år før VR er teknologi de fleste av oss har tatt i bruk.

Kvalme

En av de største utfordringene er kvalme, spesielt i spill med mye bevegelse. Misforholdet mellom det øynene ser og det kroppen opplever gjør brukere sjøsyke.

Kvalmen har vært et av VRs store problemer siden starten, og noe både spillutviklere og brilleprodusenter jobber hardt med å fikse. Oculus vil merke innhold med bevegelsesgrad, slik at folk som er spesielt utsatt for sjøsyke vet hva de går til.

Å få ned prisen er også avgjørende. Dagens Oculus-briller koster seks tusen kroner. Produktene klare for markedet i årligger litt over og under denne summen.

Men hva er egentlig noen tusenlapper for en virkelighetsflukt når som helst?

Les også

  1. Truer velferden og pressefriheten

    Det strider med all forstand og fornuftens mening at de største selskapene i vår tid ikke betaler skatt for…
  2. Kommentar: Anonymiteten på slaktebenken

    Er du villig til å ofre din anonymitet på nettet for å beskytte barn?
  3. Sosiale medier er ikke som før!

    Sosiale medier er som kampen om snøborgen i friminuttene på barneskolen: Bøllene vinner til slutt. Iallfall nesten.
  4. Fagre nye VR-verden!

    Hvis du virkelig vil være med helt fremme ved den teknologiske frontlinje - og ikke har noe imot å bli kvalm...
  5. Mobile VR-briller kan brukes til boligvisning og utdanning

    Nå trenger du ikke lenger en datamaskin for å oppleve Virtual Reality.
  6. Endelig Virtual Reality

    Virtual Reality er endelig her. Fremtiden er like fantastisk som den er skummel.
  7. Oculus Rift kan komme til mobiltelefoner

    VR-brillene bedre egnet for mobiler enn konsoller.

Mer om

  1. Teknologi
  2. Sosiale medier
  3. Facebook
  4. Medier
  5. Mark Zuckerberg

Flere artikler

  1. Nærmeste du kommer sex -uten å ha det

  2. Slik vil Facebook ta mer samfunnsansvar

  3. Pluss content

    Brillene som kan endre verden

  4. Pluss content

    VG testet VR-briller: – Nærmere sex kommer du ikke – uten å ha det

  5. Pluss content

    Slik skal pornobransjen revolusjoneres

Fra andre aviser

  1. Advarer mot å kjøre bil etter virtual reality

    Aftenposten
  2. Advarer mot å kjøre bil etter virtual reality

    Bergens Tidende
  3. Velkommen til nytelsens paradis

    Bergens Tidende
  4. Er du klar for å møte vennene dine i en virtuell verden?

    Bergens Tidende
  5. Er du klar for å møte vennene dine i en virtuell verden?

    Aftenposten
  6. Facebook fyller 15 – en gigantisk tenåring med voksne problemer

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder