Leder

VG mener: Systemer og språk folk forstår

VIL HA ENKLERE NAV: Arbeidsminister Robert Eriksson. FOTO:TERJE BRINGEDAL

Arbeidsminister Robert Eriksson sa til VG på søndag at NAV skal forenkles. Folk skal få riktig hjelp til riktig tid, brukeropplevelsen skal bli bedre og lokalkontorene får mer myndighet til å fatte vedtak. Dette er en utfordrende oppgave i en gedigen etat som bruker rundt en milliard kroner om dagen og sluker en tredel av statsbudsjettets utgifter. Nylig kunne VG avsløre at en IT-modernisering i NAV havarerte etter at 700 millioner kroner var svidd av.

Det er vanskelig å bygge robuste systemer i et maskineri som nær sagt alle borgere kommer i kontakt med i løpet av livet. Men den store moderniseringen av NAV må likevel fortsette. Vi kan ikke fortsette med 300 ulike IT-systemer og et vell av ulike innleide konsulenter for å røkte dem.

Vi trenger en etat som ikke kaster bort tid på dobbel- og trippelarbeid og tulleoppgaver som å taste inn likelydende data flere ganger. En digital effektivisering vil ikke bare gi store besparelser for det offentlige, den vil også kunne knytte brukerne nærmere tjenestene. Et stort, utilgjengelig NAV hvor det er umulig å få tak i saksbehandleren må erstattes med systemer der brukerne får hjelp digitalt.

Men det hjelper ikke med supre datasystemer om det vi får ut av dem er uforståelig byråkratbabbel. VG brakte i forrige uke historiene til brukere av NAV med uhelbredelige tilstander, som likevel år etter år må fremvise legeattest på at de er syke.

NAV forsvarer seg med at det er til brukernes beste, jevnlig kontakt trengs siden teknologi og medisin endres. Selv om man aldri blir kurert, finnes det muligheter for ulike utviklingsløp og forbedrede hjelpetiltak.

Og det kan godt hende det er slik. Men det har ikke NAV klart å formidle til brukerne. Derfor har kommunalminister Jan Tore Sanner en viktig rolle i NAV-moderniseringen. For et av de viktigste tiltakene Sanner har lansert etter at han fikk jobben, er forenkling av språket i offentlig sektor. Eriksson og Sanner må altså snakke sammen. For selv om det er fint med sømløse datasystemer, kommer vi ikke langt når beskjeden til brukerne er uforståelig.

Mer om

  1. Solberg-regjeringen
  2. Politikk

Flere artikler

  1. VG mener: Slutt på uforståelig byråkratbabbel

  2. VG mener: En sau er en sau

  3. Byråkratspråk koster 300 millioner i året

  4. Vil forenkle NAV med Rema-oppskrift

  5. Milliardsmell for Navs IKT-modernisering

Fra andre aviser

  1. - Grovt urimelig å sparke Lystad

    Aftenposten
  2. Nav trenger 400 nye millioner til IKT

    Fædrelandsvennen
  3. Erikssons store fallhøyde

    Aftenposten
  4. - Grovt urimelig å sparke Lystad

    Fædrelandsvennen
  5. Vraket dataprosjekt har kostet 720 millioner kroner

    Bergens Tidende
  6. Nå får du din egen digitale assistent i møte med det offentlige

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder