Leder

Den rødgrønne skolearven

Leder i Sosialistisk Venstreparti (SV), Audun Lysbakken. Foto:Håkon Mosvold Larsen,NTB scanpix

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er i ferd med å foreta en høyst nødvendig opprydding i norsk skole etter åtte år med rødgrønt styre. Ulike SV-statsråder styrte Kunnskapsdepartementet i alle årene fra 2005 til 2013. Resultatet var en skole der stadig mer makt ble skjøvet fra lærerne og skoleledelsen til elevene og deres organisasjoner.

Særlig i videregående skole opplevde mange lærere at de hadde få virkemidler overfor elever som ikke fulgte skolens regler og lærernes undervisningsopplegg. SV dyrket «ansvar for egen læring» ut i det parodiske. Alle som kan litt om skole – og om ungdommer – vet at det er de mest ressurssterke elevene som tjener på dette. SV-skolen forsterket sosiale forskjeller. Elever med god hjelp hjemmefra klarer seg langt bedre med få rammer enn elever som i større grad må klare seg selv.

Både løsere fraværsregler og mindre vekt på elevenes jevne innsats gjennom skoleåret bygget opp under maktforskyvningen fra læreren til eleven. Nå har Røe Isaksen varslet mer disiplin i skolen. Han har bedt Utdanningsdirektoratet tydeliggjøre hvilke fullmakter lærerne har. Lærerne må få de verktøyene de trenger for å være sjef i klasserommet.

Blant eksemplene kunnskapsministeren trekker frem, er adgangen til å beslaglegge mobiler og PCer dersom elevene ikke respekterer beskjeder om å legge dem bort. Skolene får igjen mulighet til å sette et tak for udokumentert fravær; den som passerer dette taket, får ikke karakter. Elever som bråker og skaper uro, kan bortvises.

Vi stiller oss fullt og helt bak kunnskapsministeren. Det bør være en selvfølge at lærerne har virkemidler som kan skape ro og et godt læringsmiljø i klasserommet. Det å være lærer er en tung lederoppgave. Politikerne må bygge opp om lærernes lederrolle, ikke undergrave den.

Denne sommeren har vi sett at tilliten mellom lærerne og myndighetene er tynnslitt. Begge parter har et ansvar for å gjenoppbygge tilliten. Dagens lærerrolle krever både mer samordning og økt tilstedeværelse på skolen – og mer frihet fra detaljerte regler og byråkratiske rapporteringsrutiner.

SV-leder Audun Lysbakken har valgt lærernes side i sommerens konflikt mellom læreren og deres arbeidsgivere. Det er underlig å høre SV-lederen snakke om lærernes frihet, etter at kunnskapsministre fra SV systematisk har snevret inn lærerne handlingsrom gjennom åtte år.

Les også

  1. Vil kaste skulkere ut av skolen

    Lektor og forfatter Karl-Eirik Kval mener Strenge-Torbjørn bør bli enda strengere.
  2. Kronikk: Skolen er ansvarsløs

    «Ansvar for egen læring» er den største floskelen som har rammet norsk skole i nyere tid.
  3. Strenge-Torbjørn ber lærerne låse dører og inndra mobiler

    ARENDAL (VG) Torbjørn Røe Isaksen forlanger mer…

Mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Stoltenberg-regjeringen
  3. Sosialistisk Venstreparti (SV)
  4. Høyre (H)

Flere artikler

  1. Skolestart mandag: Strenge-Torbjørn:
    - Skolene ønsker strengere disiplin

  2. Debatt: Usaklig VG-leder

  3. Strenge-Torbjørn ber lærerne låse dører og inndra mobiler

  4. La læreren være lærer

  5. Elever støtter Strenge-Torbjørn: Krever at lærerne også kommer tidsnok

  6. Lærerorganisasjonene: Kunnskapsministeren grep ikke mulighet til skoleløft

Fra andre aviser

  1. Frihet uten ansvar

    Bergens Tidende
  2. Nå kommer «superlærerne»

    Fædrelandsvennen
  3. Nå kommer «superlærerne»

    Aftenposten
  4. Lærerkrise med Høyre

    Fædrelandsvennen
  5. Ny kurs i fremtidens skole | Steffen Handal

    Aftenposten
  6. De har 99 års erfaring fra læreryrket. Slik vil de at Torbjørn Røe Isaksen skal endre norsk skole

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder